Avatar billede svinget Praktikant
09. april 2006 - 19:10 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

Er Canon Powershot A430 godt til en konfirmand?

Hej

Nu er det konfirmationstid, og jeg skal købe et kamera til min Niece. Det skal være af rimelig kvalitet, og nemt at bruge. Jeg har overvejet dette:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=194463

Er det et godt køb, eller er der et bedre i samme prisklasse til en ung pige uden teknisk snilde?

/Kim
Avatar billede boxer Nybegynder
09. april 2006 - 19:20 #1
Det er helt sikkert et udmærket kamera.

Jeg har dog en svaghed for Bilkas gentagne tilbud på kameraer af mærket HP Photosmart.
Avatar billede coderdk Praktikant
09. april 2006 - 19:23 #2
Avatar billede coderdk Praktikant
09. april 2006 - 19:25 #3
Steve's konklusion må siges at være god: "Bottom line - like every "A" series model we've ever seen from Canon, the PowerShot A430 sets the standard for the entry-level consumer point-n-shoot market."
Altså nærmest et referencekamera for begynder peg-og-klik kameraer :)
Avatar billede egr_sli Nybegynder
09. april 2006 - 19:40 #4
prøv at kigge lidt på disse sider:
www.dpreview.com
www.megepixel.net
www.stevesdigicam.com

De er tre rigtig gode sider, der uden tvivl ved hvad de snakker om!
Forresten fik jeg dette i konfirmationsgave, og kan ikke sige andet end jeg er sindsyg tilfreds med det!
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=144810
Ved godt det er lidt dyrt, men det er sååå nice !
Det er blevet testet enormt godt af alle de sider jeg har set (ink. de tre overstående)
Her er nogle gode ting ved det:

- fås også i sort
- hele 7.2 mp (virkelig store billeder)
- starter op og er klar til at tage billeder på 2 sekunder
- god billedkvalitet
- brugervenligt
- langtids holdbart batteri (lithium, ca. 350 min kan det holde)
- ultra kompakt
- lækkert design
Avatar billede egr_sli Nybegynder
09. april 2006 - 19:41 #5
Her er et "review" / test af kameraet
http://www.dpreview.com/reviews/sonydscp200/
Avatar billede streetboy Nybegynder
09. april 2006 - 23:34 #6
Hej Kim

Det er sommetider svært at købe noget til andre, har du tænkt på at give penge i stedet, så din niece kan købe, efter hvad hun har brug for, og hvad prisklasse har du tænkt på ??

;0)
Streetboy
Avatar billede svinget Praktikant
10. april 2006 - 08:03 #7
Prisen incl. en 256 mb SD kort må max. være 1500,- Hun har bedt mig om at finde et, da hun ikke selv har forstand på det eller kender et hun ønsker sig :)
/Kim
Avatar billede egr_sli Nybegynder
10. april 2006 - 11:29 #8
kunne det tænkes at du slog dig sammen med en anden gæst og dermed gav en større gave ?
Måske har hun slet ikke brug for sådan et avanceret dyrt kamera, men jeg har selv haf de der HP, og samsung kameraer fra Bilka og Føtex osv. og de var virkelig elendige !
Store, klodsede, dårlig billed kvalitet, lille skærm osv osv osv.
Avatar billede svinget Praktikant
10. april 2006 - 13:18 #9
Det er også min tanke, det er derfor jeg ville vælge et Canon Powershot - Den serie har et godt ry.

Jeg har foreslået hende at ofre 2000+, men hun vil max bruge 1500,- incl alt.

/Kim
Avatar billede streetboy Nybegynder
10. april 2006 - 13:32 #10
Hej Kim

har du læst dette i BT  http://www.bt.dk/mobil/artikel:aid=431996/

;0)
Avatar billede coderdk Praktikant
10. april 2006 - 20:05 #11
svinget, Den du oprindelig linker til, tror jeg er rigtig god - Og så til prisen, under 1200,- Et high-speed SD-flashram kort på 512MB kan du få for under 300 http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=136387

:)
Avatar billede svinget Praktikant
10. april 2006 - 20:25 #12
Det bliver nok også det kamera - jeg har ikke hørt dårligt om det eller om et bedre til prisen. Med hensyn til SD kort, så har jeg et par spørgsmål:
1. Er der nogen fordel ved en high speed kontra et alm?
2. Er der nogen SD kort der ikke kan bruges i digitale kamera.

Et high speed Kingston til 200 kr er vel godt nok, eller hvad?
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=117971

Tak for god feedback til alle - poster i et svar?
/Kim
Avatar billede coderdk Praktikant
10. april 2006 - 21:23 #13
1. Ja, men det kommer helt an på kameraet - Det high-speed kort er 60x speed, og det er måske nok lidt hurtigere end kameraet selv kan nå at læse/skrive. Så det er fint. Hvis det er et langsomt kort, vil du opleve det som om at kameraet tager billederne langsommere, da den af og til skal tømme sin interne cache ned på kortet, og det kan den kun gøre så hurtigt kortet understøtter (og kameraet naturligvis).

2. Nej alle af typen Secure Digital (SD) kan bruges i dette kamera.

Det kingston du har fundet er med garanti helt fint :)

Håber hun bliver glad for det gode kamera!
Avatar billede uffesteenberg Novice
10. april 2006 - 22:16 #14
Kort og godt er det helt sikkert et fint kamera til en konfirmand...

Her er lige lidt om et lignende kamera, jeg selv for nylig har haft lejlighed til at prøve:

Hjalp for en måneds tids siden en kammerat med at købe et kamera inden han skulle ud at rejse. Det blev et Canon Powershot A520 til 1500,- i Fona (fås nu billigere, bl.a. på nettet)... 4 megapixel, 4xoptisk zoom osv..
Jeg har selv et Panasonic Lumix FZ5 til ca 3000,- og jeg må sgu sig jeg var overrasket af billedkvaliteten på Canon'en.... ;-)

http://www.dpreview.com/reviews/canona520/
http://www.dcresource.com/reviews/canon/powershot_a510_a520-review/
http://www.digitalmagasinet.dk/show.asp?ID=519
...se også de billeder, der henvises til i anmeldelserne

PS: Når de i anmeldelserne ind imellem ikke er helt tilfredse med "noise"(støj) i billederne (kornet billede ved høje hastigheder) og andre ting, så skal du huske på, at det er professionelle folk, der snakker og at det ofte er så bittesmå forskelle, at os "almindelige" kamera-brugere ikke vil læge mærke til det...

Alt i alt et kamera, jeg selv kunne finde på at købe.. I prisklassen får du ikke noget der er ret meget bedre.

PS: Prisen er nu nede på ca 1200,- via nettet! Og så er der også råd til et godt SD-kort...
Avatar billede frankeweb Nybegynder
18. april 2006 - 09:42 #15
Tror en konformant vil syns 430 er lidt stort, ved da ihvertfald fra mine venner at de genr vil have et kamera de kan have med i byen osv. der bare lige kn ligge i lommen, det bar jeg goså selv et træt af da jeg købte mit første.
Avatar billede frankeweb Nybegynder
18. april 2006 - 09:45 #16
men har elv senere fået størrere behov, som ikke kan klares med et lille kamera, men prøv helt klart om du kan finde et mindre der kan ligge i lommen.
Avatar billede svinget Praktikant
21. april 2006 - 14:55 #17
Tak for hjælpen - Det blev PowerShot A430