Avatar billede martinvrede Nybegynder
19. april 2006 - 15:17 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Layout/baggrund i photoshop.

Hej.

Jeg er helt ny i webdesignerfaget. Jeg sidder i øjeblikket og forsøger at få min første hjemmeside op og køre og har nogle pisseirriterende problemer med photoshop: Når jeg har designet min baggrund og vil "save for web", så er der 900 indstillinger man kan stille på, og jeg tror snart jeg har prøvet dem alle. Hver gang jeg gemmer, kan jeg sagtens se resultatet på min computer, men når jeg overfører html filen til min hjemmeside, så er siden blank? Jeg bruger b-one. Når jeg vælger ny fil hvilken indstilling skal jeg så vælge, og igen når jeg vil gemme, hvilke indstillinger skal der så vælges?

Jeg håber der er nogen der kan/gider og hjælpe mig, for jeg har synes at have søgt overalt på nettet efter svar.

Martin
Avatar billede storkie Nybegynder
19. april 2006 - 15:27 #1
Det skyldes muligvis, at din computer ikke skelner mellem store og små bogstaver.
Tjek at dine henvisninger til billedet er skrevet på nøjagtig samme måde som navnet på billedet.
Avatar billede martinvrede Nybegynder
19. april 2006 - 15:30 #2
Tror sgu ikke det er problemet, for har siddet på 2 forskellige computere med 2 forskellige versioner af photoshop, og har haft det samme problem begge steder. Kan man forresten åbne en html fil i photoshop?
Avatar billede storkie Nybegynder
19. april 2006 - 15:34 #3
Så skal jeg forstå dig korrekt.
Viser du billedet på hjemmesiden i en html fil.
Hvilket format gemmer du billedet i?
Avatar billede martinvrede Nybegynder
19. april 2006 - 15:46 #4
Jeg har forsøgt både at gemme den som en html fil og én der hedder image and html, som vistnok også er en html fil. Meningen er som sagt at den skal danne baggrund for min hjemmeside. Det kan også være at jeg åbner nye projekter forkert. Har forsøgt på mange måder, f.eks 1024x768, 800x600 osv.
Avatar billede hcma Novice
19. april 2006 - 17:16 #5
når du vælger "Save for web" popper nogle valgmuligheder op: jpg, gif og png
Du vælger så at gemme i det filformat og med den komprimeringsgrad som passer til dit baggrundsbillede.
gem det så i en eller anden mappe du selv vælger.
Åbn din html-editor  (hvilken benytter du?) og enten importer eller kopier billedet ind.
Har du lavet en baggrund og benyttet slices ?  eller er det "bare" et stort billede ?
Avatar billede martinvrede Nybegynder
19. april 2006 - 17:34 #6
Dvs jeg gemmer filen som et image og ikke som en html? Jeg bruger frontpage, hvis det er en html editor. Det er ikke en baggrund og har ikke benyttet slices, det er bare et stort billede.
Avatar billede hcma Novice
19. april 2006 - 17:40 #7
du skal gemme som et image.
Åbn så FP og IMPORTER billedet dertil  (Åbn webstedet -> Filer -> Importer -> og find så dit billede)
Når billedet er importeret til webstedet i FP, højreklikker du på den side du vil have baggrunden ind på -> Egenskaber for side -> Baggrund og vælg så det billede som ligger i din webmappe. Vupti - så skulle den være der.
Avatar billede hcma Novice
19. april 2006 - 17:40 #8
og det skulle vist være et svar  ;o)
Avatar billede martinvrede Nybegynder
19. april 2006 - 17:42 #9
Fantastisk tak skal du have.
Avatar billede hcma Novice
19. april 2006 - 17:47 #10
hej martin:  for at acceptere et svar og dermed lukke spørgsmålet, skal du hoppe ned til venstre -> marker det eller de navne du vil honorere med point og tryk så på accepter.
du bør læse dette ang. behandling af svar/mangel på svar m.m.
http://expfaq.1go.dk/?id=3#behandling_af_svar
Avatar billede martinvrede Nybegynder
19. april 2006 - 19:05 #11
Så er den klaret. Har også fået afprøvet dit tip og det virkede. Det var sgu lækkert. Endnu engang tak.
Avatar billede hcma Novice
19. april 2006 - 19:26 #12
selv tak  :o)