Avatar billede vandrefuglen Juniormester
05. maj 2006 - 09:18 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Spørgeskema/ mailform?

Hej Eksperter

Jeg har brug for lidt hjælp. Jeg har en mailform i php, som jeg troede jeg kunne ændre lidt og smide et par checkboxe ind, men jeg må nok konstatere, at min kundskaber er relativt begrænset hvad det angår.

Her kommer spørgsmålet/ ønsket. Jeg skal bruge en mailform, som skal indholde følgende:

spørgsmål 1(afsender skal vælge en af følgende svarmuligheder)
spørgsmål 2

Navn på afsender
Mail på afsender
Adresse på afsender
post nr og by på afsender
tlf på afsender

Samtidig; hvad skal jeg gør hvis jeg kun ønsker et spørgsmål i formularen, eller hvis jeg ønsker 5 spørgsmål.

Jeg håber at der er en venlig sjæl, der vil hjælpe med denne lille opgave. På forhånd tak.
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
05. maj 2006 - 09:28 #1
Lige nu har du jo nogle Input felter med et navn og value(det brugeren indtaster) som bliver sendt. det samme gør du hvis du har en checkbox den skal også have et navn samt value.
Avatar billede vandrefuglen Juniormester
05. maj 2006 - 09:32 #2
Jeg tvivler ikke på at du har ret, men jeg er ikke så stærke i formularer og php, at jeg ved hvad du mener... Det jeg måske søger lidt, er nok selve koden. Så kan jeg følge med i den samtidig med en evt forklaring.
Avatar billede vandrefuglen Juniormester
05. maj 2006 - 09:47 #3
Her er det jeg er kommet frem til. Det virker ik, men det skyldes at jeg ingen anelse har om hvad jeg skal skrive.

    <td width="300"><p><form name="mail" method="post" action="<? echo $PHP_SELF ?>">

<table width="300" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
<tr><td width="70" height="25" align="left">svar 1 </td>
<td width="370" align="left"><label>
<input type="checkbox" name="svar1" value="svar" />
</label></td>
</tr>
<tr>
<td width="70" height="25" align="left">svar 2 </td>
<td width="370" align="left"><label>
<input type="checkbox" name="svar2" value="svar" />
</label></td>
</tr>
<tr>
<td width="70" height="25" align="left">Dit navn:</td>
<td width="370" align="left"><input name="navn" type="text" class="input" size="22"></td>
</tr>
<tr>
<td height="25" align="left">Din mail:</td>
<td align="left"><input name="mail" type="text" class="input" size="22"></td>
</tr>
<tr>
<td height="25" align="left">tlf:</td>
<td align="left"><input name="emne" type="text" class="input" size="22"></td>
</tr>
<tr>
<td height="72" valign="top" align="left">adresse:</td>
<td align="left"><textarea name="besked" cols="22" rows="5" class="textarea"></textarea></td>
</tr>
<tr>
<td height="50" colspan="2" align="center">
<input name="Submit2" type="reset" class="button" value="Slet">
<input name="Submit" type="submit" class="button" value="Send">                  </td>
</tr>
</table></form></p></td>
</tr>
</table>
<?
    $mail = $_POST["mail"];
    $headers = "From: " . $_POST["mail"];
    $besked = $_POST["besked"];
    $navn = $_POST["navn"];
    $emne = $_POST["emne"];
    $til = "vandre@minmail.dk";
    $besked2 = "Mailen er skrevet af: " . $navn . "\n\n" . $besked;

    if ($mail && $besked && $navn) {
    if (mail($til, $emne, $besked2, $headers)) {
    echo "Din mail er blevet sendt - tak!";
    }
    else {
    echo "Der opstod en fejl... mailen er ikke blevet sendt!";
                            }
                        ?>
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
05. maj 2006 - 09:47 #4
Dette skulle kunne klare det, du kan så selv tilføje dine spg. i formen og i $message i php stykket...

Skal lige siges at koden ik er testet...

<?php

if( $_SERVER["REQUEST_METHOD"] == "POST " ) {

    $mailto = "din@mail.dk";
    $headers  = "MIME-Version: 1.0" . "\r\n";
    $headers .= "Content-type: text/html; charset=iso-8859-1" . "\r\n";
    $headers .= "To: Dit Navn <din@mail.dk> \r\n";
    $headers .= "From: ".$_POST["name"]." <".$_POST["mail"].">";

    $message  = "<b>Navn:</b>".$_POST["name"]."<br>;
    $message .= "<b>E-Mail:</b>".$_POST["mail"]."<br>;
    $message .= "<b>Køn:</b>".$_POST["sex"]."<br>;
    $message .= "<b>Besked:</b><br>".$_POST["message"]."<br>;

    $subject = "Kontakt Mail";

    mail($to,$subject,$message,$header);
}

?>

<form action="" method="post">
Dit navn:<br>
<input type="text" name="name"><br>
Din Email:<br>
<input type="test" name="mail"><br>
Køn:<br>
<input type="radio" value="Mand" name="sex">Mand <input type="radio" value="Kvinde" name="sex">Kvinde<br>
Din Besked<br>
<textarea name="message"><br>
<input type="submit" value="send">
</form>
Avatar billede vandrefuglen Juniormester
05. maj 2006 - 11:47 #5
Tænkte på om den jeg postede, ikke kunne modificeres?? Alle forslag er velkomne :)
Avatar billede vandrefuglen Juniormester
19. november 2007 - 22:20 #6
Død post