Avatar billede zarina Nybegynder
05. maj 2006 - 22:55 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

På den igen - Intel Pentium vs AMD Athlon

Hej med jer,

- kan I ikke forsøge at forklare mig, hvad forskellen er på de to typer prosessorer, og hvorfor jeg skal vælge den ene frem for den anden. Skal (stadig) ha' ny bærbar og går efter meget til prisen (er skide nærig, fordi de så hurtigt bliver 'forældede')...

Jeg har før fået fine links fra nogle af jer herinde til bærbare, men det har altid været Pentium maskiner, hvilket jeg også klart hælder til, men jeg kender slet ikke AMD og tænker, at jeg måske kan få en god maskine med sådan en prosessor?

På forhånd tak!
Avatar billede espersen Novice
05. maj 2006 - 23:07 #1
jjoohh det kan du - men så skal det være AMDs Turion..
Avatar billede espersen Novice
05. maj 2006 - 23:07 #2
Avatar billede pinball Nybegynder
05. maj 2006 - 23:36 #3
fordelen ved at vælge en amd turion er at den understøtter 64 bit og det gør intels pentium m og core duo desværre ikke (endnu).
Avatar billede zarina Nybegynder
06. maj 2006 - 12:57 #5
Tak til jer - og pinball, hvad betyder det, at den understøtter 64 bit? Fatter ikke så meget af det, der er inden i skidtet, men ved såmænd godt, hvad jeg overordnet vil ha'... ;)
Avatar billede pinball Nybegynder
06. maj 2006 - 15:10 #6
http://en.wikipedia.org/wiki/64-bit

det nye windows vista vil være 64 bit og det betyder bl.a at programmerne vil kører hurtigere.
Avatar billede pinball Nybegynder
06. maj 2006 - 17:21 #7
Avatar billede blueeye97 Nybegynder
06. maj 2006 - 22:57 #8
Jeg har haft en labtop med AMD's 3400+ 64-bit processor og den havde jeg kun dårlig erfaring med. Processoren blev simpelthen så varm maskinen slukkede helt hvis den blev presset for meget.

Nu kører jeg med Intels Centrino M 770 2,13 Ghz og den er bare helt perfekt. Jeg faldt lidt for 64bit teknologien da jeg købte den gamle men har dog aldrig fået prøvet det af. Jeg kørte XP Pro på den. Eksperter herinde taler da også om, at hastighedsforskellen er minimal med den eksisterende bit version af XP.

Så jeg tilslutter mig dem der anbefaler Intel
Avatar billede espersen Novice
07. maj 2006 - 00:30 #9
AMD's 3400+ 64-bit processor er slet ikke sammenligne med Pentium M (som indgår i Centrino)

Pentium M skal sættes overfor Turion, der begge er lavet til laptops
Avatar billede zarina Nybegynder
07. maj 2006 - 09:18 #10
Blueeye, det er lidt det, jeg sidder med nu, selvom det er Pentium, jeg har i min nuværende Zitech. Den kører ellers upåklageligt, men det er bare ikke en mobil processor, der er i. Så den brænder varm og går ned med flaget, hvis der sker for meget. Flytter jeg den fra coolpad'en, holder den max to minutter! :(

Espersen, det var så også det, jeg var nået frem til (ved jo ikke rigtig noget om det), så dermed er AMD god nok, når der bare står Turion bagefter.... Ik?

Tak for alle jeres kommentarer!
Avatar billede espersen Novice
07. maj 2006 - 12:23 #11
Desktop-CPUer som alm. Pentium, Celeron og AMD 3400+ o.l. skal du denne gang gå langt udenom.

Jo Turion er løsningen hos AMD - men smid lige et link til en maskine du har kig på.
prisforskellen er ikke voldsomt stor - og laptop'en bliver meget mere mobil ;o)
Avatar billede blueeye97 Nybegynder
08. maj 2006 - 11:41 #12
Espersen>

Enig... Jeg sammenlignede også bare med hvad jeg nu havde haft. Jeg har også haft en labtop med en P4 2,4 Ghz og den endte med at have samme problem som min AMD maskine. Altså at den slet ikke kunne tåle at blive presset.

Jeg kender ikke AMD's Turion og ved ikke om de er gode. Jeg ved bare at min nye labtop som jeg har haft i 14 dage nu, den kører bare helt igennem perfekt. Jeg har valgt en maskine med 256mb grafikkort(ikke delt ram!!!) og 2gb ram så jeg er helt sikker på, at der er ressourcer nok når jeg presser med f.eks. spil.

Jeg skulle lige vænne mig til 17" widescreen. Jeg kom fra 1400x1050 og kører nu 1440x900. Men det tog kun et par dage.

Jeg vil ikke gøre mig klog på det ene fabrikat kontra det andet. Det er som så meget andet en religionskrig så jeg ikke interesserer mig for.

Jeg kan helt tilslutte mig, at zarina skal gå langt uden om maskiner med de processorer du omtaler. Labtops skal have "labtop-processore" og ikke andet...
Avatar billede espersen Novice
08. maj 2006 - 21:17 #13
;o)  blueeye97: nemlig - en laptop er mobil og ens forbrugsmønster bliver hurtigt mere mobil - og så bliver behovet for lang batteritid ofte vigtigere efter købet - iøvrigt rigtig godt at høre dine erfaringer ;o)
Avatar billede zarina Nybegynder
08. maj 2006 - 23:17 #14
Lige nemlig, I to - det er sådan, jeg tænker. Espersen, jeg har ikke noget særligt link, desværre. KAN jo ikke rigtig beslutte mig, men er sku også lidt nærig med det, grundet erfaringen med min nuværende - dyrtkøbte! - maskine.

Nogen herinde har før anbefalet mig hhv Acer og IBM, men jeg er ikke vild med Acer. Og IBM får jeg ikke nok for de penge, jeg har sat af. Selvom det er en fed maskine!

Klart batteritid er højt prioriteret, men design er heller ikke ligegyldigt. En anbefalede for nylig noget Toshiba Sattelite, men hold da op, en gang plastik...

Nå, jeg leder videre.
Avatar billede espersen Novice
09. maj 2006 - 09:35 #15
Toshiba laver ellers normalt rigtig gode maskiner - men i de helt billige udgaver bliver der jo sparet på visse ting - bl.a. kabinettet.

Fujitsu Siemens er også en mulighed fx:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=196509 som er testet her; http://laptopworld.dk/index.php?id=263
Avatar billede espersen Novice
09. maj 2006 - 09:37 #16
den er billig, god - ikke så stærk mht grafikkort. CPUen helt ok - dog ikke Core Duo fra Intel -eller understøtter 64 bit. - men billig og alligevel ok.
Avatar billede zarina Nybegynder
09. maj 2006 - 10:05 #17
Jo, men var der ikke noget med de der GMA 900 grafikkort? Noget med, de tager en del af ram'en, eller blander jeg lige noget forskellig info sammen her?

Nogen erfaring med Acer? Toshibaen var vist til 8-9000 kr, men det er selvfølgelig heller ikke en herregård...
Avatar billede zarina Nybegynder
09. maj 2006 - 10:06 #18
Og hvad er egentlig fidusen ved duo core? Aj, jeg spørger meget, hva? :)
Avatar billede zarina Nybegynder
09. maj 2006 - 10:08 #19
SORRY! Har lige læst anmeldelsen, der står netop det med de delte ram....
Avatar billede espersen Novice
09. maj 2006 - 12:03 #20
Acer er ok - de havde et dårligt rygte før - men det er der rettet op på.

Den Fujitsu er ikke stærk på grafikkortet men er bestemt heller ikke helt uden evner
- kommer an på hvilke spil den kunne trække.