Avatar billede blueeye97 Nybegynder
08. maj 2006 - 15:30 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Læs exif data

Jeg har prøvet med det her eksempel:

<?php
echo "test1.jpg:<br />\n";
$exif = exif_read_data('test1.jpg', 'IFD0');
echo $exif===false ? "No header data found.<br />\n" : "Image contains headers<br />\n";

$exif = exif_read_data('tests/test2.jpg', 0, true);
echo "test2.jpg:<br />\n";
foreach ($exif as $key => $section) {
  foreach ($section as $name => $val) {
      echo "$key.$name: $val<br />\n";
  }
?>

men får nedenstående fejlbesked:

Fatal error: Call to undefined function: exif_read_data() in....

Skal der mere til før man kan udtrække exifdata fra en jpg fil ?
Avatar billede hmortensen Nybegynder
08. maj 2006 - 15:33 #1
Det kræver exif understøttelse på serveren. Hvis det ikke er din egen server, er der sjældent gode muligheder for at få aktiveret flere moduler.
Avatar billede blueeye97 Nybegynder
08. maj 2006 - 23:00 #2
Jeg har et Copperminede album kørende og der virker det...
Avatar billede hmortensen Nybegynder
09. maj 2006 - 08:17 #3
Det kræver heller ikke exif.
Avatar billede blueeye97 Nybegynder
09. maj 2006 - 17:46 #4
Øhhh... nu er jeg lidt forvirret... Er det ikke exif der vises ? blænde, lukkertid m.v. ?
Avatar billede hmortensen Nybegynder
09. maj 2006 - 17:58 #5
Iflg. requirements for Coppermine, kræver det ikke exif.

Ved ikke hvad du mener med: "blænde, lukkertid m.v. ?".
Avatar billede blueeye97 Nybegynder
09. maj 2006 - 22:47 #6
Blænde, lukkertid etc. er de informationer der gemmes sammen med billedefilen og er det der i min verden hedder exif data.
Avatar billede hmortensen Nybegynder
10. maj 2006 - 07:52 #7
Jeg er stadig ikke klar over hvad det er for data du omtaler, men din fejl fortæller at du ikke kan bruge exif metoder. Hvis du, via Coppermine, kan få omtalte informationer, kan du prøve at se hvordan det er gjordt deri.
Avatar billede nielle Nybegynder
10. maj 2006 - 08:19 #8
blueeye97> hmortensen har ret – du får fejlen fordi at der øjensynligt ikke er exif-understøttelse med i din PHP-installation. Dette kræver at den kompileres med dette:

Fra dokumentationen:

“Your PHP must be compiled in with --enable-exif. PHP does not require any additional library for the exif module. Windows users must also have the mbstring extension enabled.”

(ref: http://dk2.php.net/manual/en/ref.exif.php)

hmortensen> Når man tager et foto med et digitalkamera, vil kameraet gemme oplysninger i den resulterende jpg-fil om de forhold som billedet er taget under (altså oplysninger om blænde, lukkertid og den slags). Dette er relativt standardiseret på tværs af kameraproducenterne og går under navnet exif (http://exif.org/).

En jpg-fil behøver ikke at indeholde en exif-header, men hvis den kommer direkte fra et kamera (uden at have været igennem alt for meget efterfølgende billedebehandling) så vil den med 99% garanti have en sådan. Og så er der alle mulige interessante oplysninger at finde der.
Avatar billede hmortensen Nybegynder
10. maj 2006 - 08:22 #9
nielle, det er blot blænde/lukkertid som jeg aldrig har hørt om før. Lyder som noget mistolket fordansket volapyk ;)
Avatar billede nielle Nybegynder
10. maj 2006 - 08:51 #10
De engelske udtryk for de samme begreber hedder selvfølgeligt noget andet - aperture og shutter speed - eller noget i denne stil. Dette hedder de ikke i exif-headeren, men det er nu de korrekte danske oversættelser. :^)
Avatar billede blueeye97 Nybegynder
10. maj 2006 - 11:40 #11
Hvad er det så Coppermine gør, for jeg kan jo se exifdata til de billeder jeg har der ?
Avatar billede hmortensen Nybegynder
10. maj 2006 - 12:15 #12
De har muligvis deres egen klasse med til håndtering af exif data. Du kan, som tidligere sagt, prøve at finde det sted hvor de udlæser, de informationer du skal bruge.
Avatar billede blueeye97 Nybegynder
10. maj 2006 - 12:51 #13
Ahhh... Det har de... Så skal jeg bare lige finde ud af hvordan det bruges i praksis.
Avatar billede blueeye97 Nybegynder
14. maj 2006 - 19:27 #14
Smid et svar begge 2 så jeg kan få lukket spørgsmålet... :o)
Avatar billede hmortensen Nybegynder
14. maj 2006 - 19:38 #15
Fandt du ud af hvordan det virkede?
Avatar billede nielle Nybegynder
14. maj 2006 - 19:55 #16
Nej tak til point på denne her. Ellers tak for tilbudet. :^)
Avatar billede blueeye97 Nybegynder
17. maj 2006 - 20:43 #17
Hmortensen >

Nej det gjorde jeg ikke :o)