Avatar billede kennot Nybegynder
14. maj 2006 - 12:14 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Site kan kun vises i explore

www.taxastork.dk . Lavede den i går men den kan kun vises ordenligt på explore? Kan man få lavet det om?

Jeg har lavet alt i den der word editor altså ingen html har jeg selv skrevet :) .
Avatar billede kennot Nybegynder
14. maj 2006 - 12:25 #1
:)
Avatar billede apo Praktikant
14. maj 2006 - 12:32 #2
Hvis du har lavet den i en MS editor, Word eller andre, er der ikke noget at sige til, at den kun vises korrekt i IE (Explorer).

MS tager ikke hensyn til at deres produkter skal være kompatible med andre (fremmede) produkter, som f.eks. Firefox eller Opera.

Du har nu to muligheder, som jeg ser det:

1. Lær at kode HTML 'i hånden' på den rigtige måde, uden brug af hjælpeprogrammer (WYSIWYG-editorer mv. - WYSIWYG = What You See Is What You Get. altså et program, der laver koderne for dig).

2. Fortsæt med at anvende din nuværende editor, og lær at leve med de fejl og mangler, det indebærer.

Det er måske hårdt at få det 'serveret' sådan, men se det på denne måde: Vælger du mulighed nr. 2 bruger du en masse tid på at rode rundt med det for til sidst, at finde ud af, at det alligevel ikke er den rette løsning (det giver for mange problemer at benytte WYSIWYG-editorer i forhold til kompatiblitet og muligheder).

Den tid du nu er ved at lægge i at lære at anvende din WYSIWYG-editor kan du i stedet udnytte bedre ved at lære, at kode HTML ordentligt fra starten af. Resultatet bliver i den sidste ende meget bedre både for dig selv og for dine besøgende :-)
Avatar billede kennot Nybegynder
14. maj 2006 - 12:39 #3
Argh!

Det er jo så besværligt at kode html selv synes jeg :\.

Men til gengæld så brokker alle sig også over siden når den ikke kan ses ordenligt.

Hvis jeg nu vælger at kode html selv så kan det vel også bare gøres i Frontpage eller et andet program? :). Er helt ny i faget.
Avatar billede apo Praktikant
14. maj 2006 - 12:39 #4
... Et godt program til at kode HTML i er www.tsw.dk (som jeg selv anvender). Dernæst findes der en udmærket begynder-guide til HTML her: www.html.dk.

Når du har læst dem kan du finde mere om HTML her: www.w3schools.com, og når du er kommet videre kan du tage fat i W3-konsortiets HTML-referencer:

http://www.w3.org/TR/html401/index/elements.html

Og W3-konsortiets HTML-specifikationer:

http://www.w3.org/TR/html401/

Det kan umiddelbart virke lidt uoverskueligt når du går i gang men hvis du begynder med HTML.dk, og bevæger dig videre derfra kan det sagtens lade sig gøre, at lære HTML mv. fra bunden af :-)
Avatar billede apo Praktikant
14. maj 2006 - 12:46 #5
Rettelse: Programmet hedder TSW Webcoder, ikke www.tsw.dk (som er adressen hvor du kan finde programmet).

Jeg begyndte selv med FP (FrontPage), og gik over til Webcoder da jeg indså hvor mange problemer der var forbundet med at lave websites i FP.

Det virker lidt uoverskueligt når man overgår fra at bruge en WYSIWYG-editor til selv at skrive HTML'en men hvis man er vedholdende, og ikke giver op på halvvejen, ved jeg at det går fremad forholdsvis hurtigt.
Avatar billede kennot Nybegynder
14. maj 2006 - 12:48 #6
Måske en program der er gratis? :D
Evt. www.w3schools.com på dansk?
Og hvad helt præcist er w3? :S
Avatar billede apo Praktikant
14. maj 2006 - 12:54 #7
Webcoder er 'næsten' gratis set på den måde, at du giver 179,- i modsætning til over 1000,- for FP - eller mere hvis det i dag kun findes i Office-pakken.

Det nærmeste du kommer på http://www.w3schools.com/ på dansk er www.html.dk.

W3-konsortiet (www.w3.org) er kort fortalt en organisation, der har til formål at ensrette HTML-sproget, og derved gøre det lettere for webdesignere, at lave websites der ser ens ud på tværs af de forskellige browsere.

---
Et fif, som jeg har haft stor glæde af er, hver gang du sidder fast og ikke synes du kommer videre med en bestemt kodelinje, så prøv at søge her på eksperten - Det giver hurtigt nogle svar, der gør at man kommer videre.

Går det helt galt, og _kan_ du bare ikke komme videre så opretter du et spørgsmål i (D)HTML-kategorien :-)
Avatar billede kennot Nybegynder
14. maj 2006 - 13:01 #8
Men nu er det sådan at jeg har FP da jeg har office-pakken så det er vel fint nok at bruge? Har nemlig slet ikke lyst til at bruge penge på at købe et program :)

Det lyder ellers godt. Jeg må lige se hvad jeg finder ud af at lave. Prøver ihvertfald noget html selv og ser hvor svært det er.
Avatar billede kennot Nybegynder
14. maj 2006 - 13:01 #9
Og forresten.. Din  ærlige mening om sitet? :) Kan klare alt kritik . :D
Avatar billede apo Praktikant
14. maj 2006 - 13:05 #10
Problemet med FP er, at programmet går ind og ændrer i korrekt (valid) HTML.

Samtidig kan du kun bruge en begrænset mængde HTML-tags og attributter mv (Jeg ved ikke hvordan FP håndterer CSS - Cascading Style Sheets) - Du får derved ikke det fulde udbytte af HTML'ens muligheder.
Avatar billede kennot Nybegynder
14. maj 2006 - 13:07 #11
Hmm ..

Har også hørt om et program "Dreamwaever" som skulle være meget bedre end FP?
Avatar billede apo Praktikant
14. maj 2006 - 13:08 #12
Hmm... Det ligner noget du lige har lavet i går (som du også selv skriver) ;-)

Det er svært at kritisere da sitet ikke indeholder så meget.

Til en start: Der er afgjort plads til forbedringer. F.eks. mangler der nogle andre farver end de grå, og så mangler der noget grafik. Der mangler et egentligt design/tema.
Avatar billede apo Praktikant
14. maj 2006 - 13:09 #13
14/05-2006 13:07:19 > Men så skal du alligevel ud og poste penge i et nyt program. Desuden mener jeg at DreamWeaver er meget dyrere end TSW Webcoder.
Avatar billede kennot Nybegynder
14. maj 2006 - 13:11 #14
Lavede det også i går :P.

Men det med design/tema hvordan skal man dog lave sådan noget?
Avatar billede kennot Nybegynder
14. maj 2006 - 13:12 #15
Men "Dreamwever" har jeg liggende men har aldrig brugt det da jeg inta viste om noget :P. Så det kan vel være godt nok så?
Avatar billede apo Praktikant
14. maj 2006 - 13:14 #16
Det tager tid at udvikle et design. Først skal du vide hvad du vil med sitet, og hvilken målgruppe, du vil tiltrække og fastholde på dit site. Deraf finder du temaet.

Når det er gjort skal du igang med at lave indholdet, og til sidst laver du designet. Designet er en sammensætning af en række grafiske elementer, der passer til temaet.
Avatar billede apo Praktikant
14. maj 2006 - 13:16 #17
DreamWeaver er også et WYSIWYG-program. Hvorvidt, det er bedre end FP skal jeg ikke kunne sige.

Jeg kan kun sige, at efter at jeg selv er overgået til kun at kode HTML mv. i hånden, har jeg aldrig mere tænkt mig at skulle benytte et WYSIWYG-program :-)
Avatar billede kennot Nybegynder
14. maj 2006 - 13:19 #18
Så må jeg så se hvad jeg kommer til at bruge af programmer :)

Et design lyder rimelig besværligt. Men jeg må se om jeg får lavet sådan et.

Jeg er også mere til det enkle .
Avatar billede apo Praktikant
14. maj 2006 - 13:24 #19
Du kan også bruge Notepad/Notesblok til at lave HTML-filer. Notepad retter ikke i indholdet, og når du vil gemme en side, gemmer du den blot som *.html

Når du vil se resultatet af din HTML-kode, uploader du blot filen til en server - Så kan du se den :-)

---
Enkle designs er som regel også de bedste - Dem folk bedst kan lide, og dem, som folk bedst husker.

Mange begyndere har det med at overdrive, og har det med at klaske siderne til med blinkende bannere, og en masse forvirrende funktioner mv.

Holder man sig til reglen 'Keep it simple', og placerer man kun det nødvendige på sine sider, går man sjældent forkert.
Avatar billede kennot Nybegynder
14. maj 2006 - 13:32 #20
Ja notepad der ville jeg også foretrække at lave det i :D.

Men min side er den ikke også enkel design?
Avatar billede apo Praktikant
14. maj 2006 - 13:46 #21
Jeg vil nok nærmere betegne det, som en hjemmeside med et layout der er 'for enkelt'. Der mangler både indhold og grafik, og der er ikke noget tema (der mangler en rød tråd).

Indtil videre indeholder dit site det samme som 5.823.823.234. andre sites indeholder.

Hvis jeg landede på din hjemmeside som en almindelig bruger, der havde forvildet sig derind, ville jeg skynde mig ud igen - da du ikke byder på noget, som ikke findes andre steder; eller som har min interesse.

Grafik og design er én måde, at gøre et website attraktivt på. Indhold er en anden.

Når alt kommer til alt vinder indhold over design. De bedste sites er dem med præcis det indhold, som den besøgende gerne vil se/læse om - Og hvis sitet samtidig har et lækkert design er man godt på vej.

Du kan spørge dig selv om følgende: Ville jeg selv bruge tid på et website, der ligner og indeholder det samme som 99% af alle andre sites på nettet? Og ville jeg selv bruge tid på et website, som ikke havde et indhold der netop havde min interesse?

Som jeg skrev tidligere: "Først skal du vide hvad du vil med sitet, og hvilken målgruppe, du vil tiltrække og fastholde på dit site. Deraf finder du temaet.

Når det er gjort skal du igang med at lave indholdet, og til sidst laver du designet. Designet er en sammensætning af en række grafiske elementer, der passer til temaet."
Avatar billede kennot Nybegynder
14. maj 2006 - 13:51 #22
Ah okay så :)

Jeg går i gang nu med at lave html i notepad så må jeg se hvordan det går :).

Du skal have mange tak for din hjælp. Skriv et svar så kan du få nogle point!

Jeg skriver bare herind igen hvis jeg bliver hel blank :P
Avatar billede apo Praktikant
14. maj 2006 - 13:52 #23
Og en lille indskydelse: temaet skal gerne afspejle indholdet.

Indeholder dit website f.eks. artikler om og fotos af biler, så er det vigtigt at temaet også omhandler biler.

Og hvis temaet er biler, skal grafikken selvfølgelig også afspejle at her er tale om et website om biler. På den måde skaber du en rød tråd mellem indhold, tema og design, og dine besøgende vil aldrig være i tvivl om hvad dit website omhandler :-)
Avatar billede kennot Nybegynder
14. maj 2006 - 13:55 #24
Jeg prøver at gå igang :). Tak!
Avatar billede apo Praktikant
14. maj 2006 - 13:57 #25
Velbekomme :-) Jeg håber at mine indlæg har givet dig noget at arbejde med, og at du også har fået en idé om hvordan du former dit kommende website bedst muligt.

Og tak for points :-)
Avatar billede kennot Nybegynder
07. januar 2007 - 23:13 #26
:)