Avatar billede tyranu Nybegynder
15. maj 2006 - 11:27 Der er 3 kommentarer

Nedsætte strømforbrug under download-fase?

Kan det lade sig gøre at nedsætte ens strømforbrug på pc'eren, mens den står og downloader..

Det jeg plejer at gøre når jeg sætter den til at downloade, og fjerner mig fra computeren er bare at jeg slukker for skærmen, i håb om at DET da må spare lidt på strømmen..
Er der andre metoder hvor man kan spare? evt. lavere strøm til gfx, og alle de dele der ikke er nødvendige mens den bare står og gemmer på harddisken.. ?

mvh Tyranu
Avatar billede allanfo Praktikant
15. maj 2006 - 11:51 #1
Sæt screensaver til at slukke for skærmen. Så bruger grafikkortet minimal strøm. Men cpu, ram og harddiske er du nok nødt til at have kørende. Køling ligeså.
Avatar billede tyranu Nybegynder
15. maj 2006 - 22:29 #2
#2, vil den bruge mindre strøm sådan, end hvis jeg bare slukker for skærmen, og går min vej ?
Avatar billede teknik Juniormester
15. maj 2006 - 23:32 #3
#1
Under -kontrolpanel, skærm, pauseskærm, -strømstyring findes de umiddelbare muligheder der er for at spare strøm.
Når det er her der slukkes for skærmsignalet (som allanfo anbefaler), så vil du - ud over strømmen til skærmen også spare strøm til grafikkortet, som fortsat sender signaler.
Du kan muligvis også hente lidt ved at sætte "sluk for harddisk", især hvis du har flere diske, og godt med RAM. Den anvendte disk spinner selvf. automatisk op igen, når dit download får brug for at lagre til disk, og det vil muligvis(odds80%) ske så tit at det involverede drev alligevel kører vedvarende.

#2
At slukke for skærmen sparer vel 100-200w afhængigt af typen (LCD eller ej).
Selve Pc'ens forbrug ekskl. skærm må formodes at ligge på ca. det samme 100-200W
set udfra at de hurtigste grafikkort og processorer afgiver i omegnen af 80W hver ved fuldlast, og din situation er lavlast, så kan sluk for skærmkort, hdd, vel spare dig for yderligere 30-40W (højt sat?) svarende til ca. 1kr i døgnet.

Lidt mere på overdrevet, så kan man få specielle programmer, som neddrosler CPU ydelsen v. lavlast.
Mener der bl.a er nogle som hedder hhv. "rain" og "waterfall"
Her kan der formodentlig hentes yderligere 30-40W

Så ja - du kan spare mere, men det er ikke svimlende summer vi taler om.

mvh :-)
Teknik