Avatar billede mikael_c Nybegynder
22. maj 2006 - 12:12 Der er 13 kommentarer

Hvilket bundkort skal jeg købe?

Hej Eksperter!

Da jeg lige har købt nyt grafikkort og andet RAM skal jeg også ud og investere i et nyt bundkort, men da jeg ikke ved så meget om hardware har jeg svært ved at forstå hvilket et der passer til min opsætning, for vil ikke købe noget forkert!
Derfor håber jeg virkelig i kan hjælpe mig, det skal helst ikke være for dyrt og samtidigt skal er også være af god kvalitet, i må godt komme med flere eksempler!

Min opsætning:

Intel Pentium 4 2.4GHz Northwood
1GB Kingston ValueRAM (DDR SDRAM) (PC3200)
Club 3D GeForce 7600GT (PCI Express x16)

Hvis i skal bruge mere info siger i bare til ;)
På forhånd, tak for hjælpen!
Avatar billede drgonzo Praktikant
22. maj 2006 - 12:50 #1
Det lader til du skal have et socket 478 bundkort men med pci-e port til dit gfx kort. Har denne opsætning kørt før? Hvad hed dit gamle bundkort?

Hvis du ikke ved hvad dit bundkort hedder så hent everest her, check også lige hvad socket din cpu er.
http://downloads.guru3d.com/download.php?det=1072

Har dit gamle gfx kort ikke været et agp kort? Der findes ikke det store udvalg af bundkort til socket 478 med pci-e..

Men er mine antagelser korrekte er det dette du skal have
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=134803

Kan dit 7600GT køre med dit nuværende bundkort?
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. maj 2006 - 12:57 #2
Dine muligheder ville være større hvis du ikke havde købt DDR RAM, for de fleste kort til PCI-Express anvender DDR2 RAM. Desuden anvender de fleste også en sokkel 775 CPU.

Det indbefatter, at dine RAM kan byttes til DDR2 RAM, og du er interesseret i at invenstere i en ny CPU.

Det er ikke lige det du spørger til, men hvad siger du til det ?
Avatar billede solarian Nybegynder
22. maj 2006 - 13:07 #3
Det er et socket 478... socket 775 som er Intels anden version kører kun fra og med 2,66 GHz.

Asus vil derfor være et oplagt valg da de er de eneste som har lavet flere MB til socket 478 med PCI-E
Avatar billede solarian Nybegynder
22. maj 2006 - 13:10 #4
PCI-E og DDR SDRAM og tilgengæld langt mere implanteret hos AMD så en eventuel løsning kunne også være at skifte CPU'en ud
Avatar billede drgonzo Praktikant
22. maj 2006 - 13:11 #5
Asus´ billig mærke Asrock har også kort ude med socket 478 og pci-e, de har endda et kort med både agp og pci-e, på dette kort kører pci-e porten dog kun med agp båndbredde
Avatar billede drgonzo Praktikant
22. maj 2006 - 13:20 #6
Med det bundkort jeg foreslår burde du også kunne overclocke dit system med ca 10% på ram og CPU uden problemer..

At købe en AMD cpu og et nyt bundkort løser som sådan ikke flere problemer, idet DDRII understøttelse er lige om hjørnet fra AMD og så er det jo også forældet at køre DDRI på AMD.

Det er det der er noget møg ved at skifte hardware i denne tid. Efter socket 478 kom der ny cpu socket, nye ram, ny type gfx kort og nye typer hdd, så en udskiftning af hardware er i denne tid ikke bare et spm om at skifte en enkelt komponent men næsten et helt system
Avatar billede solarian Nybegynder
22. maj 2006 - 13:29 #7
så sandt...

Dog da der siges at det ikke må være for dyrt ville den optimale løsning dog så nok være at anskaffe et Asus/Asrock
Avatar billede drgonzo Praktikant
22. maj 2006 - 14:01 #8
Ikke for dyrt og af god kvalitet.. Desværre 2 ting der ikke hænger sammen. Det kort jeg foreslår er det dyreste, men 478kr er jo ikke alverden  Personligt kommer jeg sjældent under 1000 - 1500 kr
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. maj 2006 - 14:07 #9
Det kort som drgonzo linker til er et udmærket kort, og vil langt være at foretrække frem for Asrock. At det kører med Intel chipset er en ikke uvæsentlig fordel.

Ja, det er en bitch at opgradere en PC i disse tider. :-)
Avatar billede drgonzo Praktikant
09. juni 2006 - 19:05 #10
Feedback???
Avatar billede drgonzo Praktikant
01. september 2006 - 09:18 #11
halloooooo???
Avatar billede drgonzo Praktikant
12. september 2006 - 17:17 #12
respons???
Avatar billede drgonzo Praktikant
28. december 2007 - 13:35 #13
Hallo, hvad med noget respons?? KLOVN