23. maj 2006 - 11:55Der er
6 kommentarer og 1 løsning
Et VILKÅRLIGT felt udfyldes = Resten udregnes automatisk?
Hej
Jeg bruger Excel 2002, og kan godt finde ud af det basale med formularer som automatisk udregner et eller andet, hvis der bliver tastet et tal ind i et bestemt felt.
MEN, nu er jeg igang med at lave et regneark, hvor hvori arbejdsopgaverne er skrevet ind i forvejen. Til højre for arbejdsopgaverne skal folk skrive tidsforbruget for opgaven. De kan vælge at angive tidsforbruget under rubrikken dagligt, ugentligt, månedligt eller årligt. Mit PROBLEM er at jeg ikke kan lave en formular som udregner de tre resterende felter, når brugeren har udfyldt en vilkårlig felt.
F.eks. hvis en bruger skriver at han bruger 1 time dagligt, udregner Excel automatisk de andre rubrikker til 5 timer ugentligt, 20 timer månedligt, 240 timer årligt. Det kan jeg godt finde ud af. MEN jeg vil gerne give brugeren mulighed for at skrive på en af de andre felter, f.eks. månedligt, således at brugeren ikke er tvunget til at skrive kun under rubrikken "dagligt" (og dermed tvinge brugeren til lommeregneren for at konventere sit månedlige forbrug til daglig forbrug - hvis det kun drejer sig om få timer om måneden). Når der så indtastet et forbrug under "månedligt", skulle den gerne udregne de andre felter automatisk.
Spørg endelig for uddybning, det er første gang jeg stiller et spørgsmål her!
En celle i Excel kan enten indeholde en indtastet værdi eller en formel - ikke begge dele. Hvis du indtaster en værdi i en celle, vil du dermed slette en tidligere indtastet formel. En løsning på dit problem kunne være at afsætte 2 celler ud for dag/uge/måned/år. Den første som brugeren kan indtaste tidsforbrug i, og den næste hvor du beregner tidsforbruget i alle 4 celler ud fra brugerens indtastning.
Erik Juul, jeg fandt aldrig ud af dit forslag, for det fører vist til et cirkulær et-eller-andet fejl?
Men Kabbak, dit forslag er lige præcist det jeg søger efter. Jeg er godt klar over at udregningen ikke er rigtig, det var bare groft skitseret. Nu skal jeg bare have fundet ud af antal arbejdsdage på vores årsnorm, og få det tilpasset dit kode, så den regner det hele rigtigt ud på hver enkelt af de fire kolonner. Håber jeg kan finde ud af det, men jeg kan se idéen/strukturen i koden. Lækkert at denne nød er knækket, det tog mig tre dage og to hjælpsomme kollegars hjælp, uden held! Godt jeg fandt Eksperten.dk og jer!
Øh ja, det har jeg lige fundet ud af :( Jeg er som tidligere skrevet ny her, og var ikke klar over forskellen på "kommentar" og "svar". Pokkers! Er der nogen måde at gøre skaden god på igen? Evt mail til administrator? Du er velkommen til at sende mail til mig på lime@jensen73.dk
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.