Avatar billede ossi Nybegynder
08. maj 2001 - 19:40 Der er 2 kommentarer og
3 løsninger

Begrænsning på /home?

Hej Eksperter,

Jeg skal imorgen installere en Linux maskine på vores skole. Og allerede inden er der nogle spørgmsål jeg skal bruge nogle svar til!!!

Det har ikke noget med installationen at gøre - Hvertimod! Det er med administrationen som jeg skal stå for...!

Indtil viddere skal der være 6 brugere + root: henr01, mart01, mart02, magn01, rune01 og john01 (Bare rolig - Det er ikke deres rigtige navne ;o) Men pladsen på /home bliver begrænset da selve HDD\'en ikke er ret stor. Hvis kigger lidt på det bliver det faktisk til at hver bruger kun må kunne bruge 100 MB hver! Findes der en metode hvorpå jeg kan \"spærre\" /home således at når hver bruger har brugt 100 MB så kan hvedkommende ikke bruge mere??? Er det muligt?

MVH
Ossi - To Think, or not to Think, That\'s the Quest - ThinkQuest!
Avatar billede z_master Nybegynder
08. maj 2001 - 21:22 #1
Ossi.. Det kan siges det er muligt, men jeg ved ikke lige hvordan man gør på en Linux. Dog vil jeg foreslå at du lige kigger diverse How-to\'s igennem på redhat\'s hjemmeside. Led efter noget med \"quota\". Måske hjælper det dig på vejen.
Avatar billede peter_m Nybegynder
10. maj 2001 - 11:15 #2
evt. brug \"info quota\" \"info setquota\"
Avatar billede boyota Nybegynder
10. maj 2001 - 14:26 #3
Der følger en RPM med som standard denne hedder Quota, du kan tjekke om den er installeret ved at fyre følgende kommando af:

rpm -q quota

MVH
boyota.dk
Avatar billede boyota Nybegynder
10. maj 2001 - 14:28 #4
Tjek eventuelt gnuskole.dk de har en udemærket beskrivelse af hvordan man installere en linux server på en skole

MVH
boyota.dk
Avatar billede giversen Nybegynder
10. maj 2001 - 17:15 #5
Det er ik så svært

prøv at kigge på denne mini-howto
http://www.europe.redhat.com/documentation/mini-HOWTO/Quota.php3