Avatar billede tingleff Praktikant
11. juni 2006 - 00:29 Der er 16 kommentarer

Dual boot af 2 XP

Hej alle i kloge...

Jeg har købt 2 SATA harddiske og kunne godt tænke at have en XP på hver harddisk i samme computer.
Jeg vil gerne kunne vælge under boot af computeren hvilken XP der skal starte... f.esk
1. Generelt XP
2. Musik XP

Er dette noget der kan lade sig gøre og er løsningen til at finde ud af..
Tager gerne mod forslag ;-)
Avatar billede fromsej Praktikant
11. juni 2006 - 00:34 #1
Det er så nemt at det næsten er løgn.
Installer XP på den ene disk først, derefter installerer du XP på den anden.
Du får ganske automatisk en bootmenu, så du kan vælge mellem dem.

Her vil det være en fordel at redigere i Boot.ini så du kan give dem de to navne.
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. juni 2006 - 00:44 #2
Avatar billede off-line Nybegynder
11. juni 2006 - 12:50 #3
Når du efter fromsejs anvisning, har lave dine 2xboots, er det en god ide, at du fra
den C:\ som er indstalleret først, kopiere de 2 bootfiler (skjulte) fordi, hvis du af en eller anden grund, sletter den første, kan du heller ikke komme ind i den anden, heller ikke ved geninstallation. Men hvis du efter geninstallation, kopiere de 2 bootfiler tilbage til C:\, fungerer det igen.
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. juni 2006 - 17:31 #4
2 bootfiler?
Der er da vist kun EEN der kan boote begge operativsystemer... :D
Avatar billede fromsej Praktikant
11. juni 2006 - 20:08 #5
Jeg tror at Gotfred mener NTLDR og Ntdetect.com *S*
Avatar billede off-line Nybegynder
11. juni 2006 - 20:30 #6
Ja den er go´ nok,  den er gal. Jeg huskede forkert, fordi jeg har boot og bootvis, altså
2 filer, men det er selvfølgelig kun boot som tæller her. Fint det blev sat på plads, så
spørgeren, hvis han er interesseret, ikke leder forgæves, efter en fil som ikke er der.  :-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. juni 2006 - 20:32 #7
hæhæ ;)
Avatar billede fromsej Praktikant
11. juni 2006 - 20:54 #8
Lad os lige blive enige her.
De TRE vigtige filer er Boot.ini, NTLDR og Ntdetect.com, uden de to sidste vil maskinen ikke starte op, eller?
Avatar billede off-line Nybegynder
11. juni 2006 - 21:08 #9
Jo men det jeg mente var bare, at ved en nyinstallation, kan windows ikke vide, at der skal være
double boot. Ved at kopiere den tidligere bootfil ind "boot" og dermed erstatte den som blev
dannet ved den nye installation, lægges informationen om double boot ind igen. jeg har selv
prøvet det, og det virkede fint.
Avatar billede off-line Nybegynder
11. juni 2006 - 21:21 #10
Det er nu underligt, at min bootfil bare hedder "boot" jeg har lige set på en
ældre bootfil jeg har liggende, og den hedder "boot ini"
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. juni 2006 - 22:29 #11
Hvis man installerer windows xp mens der allerede ligger en installation vil der helt automatisk oprettes en dualbootmenu.
Avatar billede off-line Nybegynder
11. juni 2006 - 23:49 #12
ja det er jeg godt klar over. Det som undrer mig er, at den hedder "boot" og ikke "boot ini."
som den har gjort før. men det kan selvfølgelig være lige meget, når det fungere.
Men for at have noget interessant at fortælle, så har jeg fundet ud af, hvor det forbandede
spion program "any@web" som jeg har været plaget af, gemte sig. Det lå i en skjult mappe i
windows, som hedder "Installer" Et stort arbejde, men det var det værd, for den lå også i mit
Acronis image.
Avatar billede off-line Nybegynder
15. juni 2006 - 19:13 #13
fromsej - Du skal nok lægge et svar for din rigtige besvarelse, så spørgeren kan
lukke. *S*
Avatar billede fromsej Praktikant
15. juni 2006 - 21:27 #14
Det er da forsøget værd. ;-)
Avatar billede fromsej Praktikant
15. juni 2006 - 21:29 #15
Det skal i to vel egentlig også?
Avatar billede off-line Nybegynder
15. juni 2006 - 22:30 #16
fromsej - Nej ikke jeg. Du har jo allerede fra start, besvaret spørgsmålet, og så
bør spørgeren, anstændigvis, give point.
Jeg løb nogle gamle spørgsmål igennem, og fandt nogle åbne. Dem har jeg opfordret til, bliver lukket.