Avatar billede scholesy Nybegynder
29. juni 2006 - 23:27 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

Fremkaldelse af digitale billeder

Jeg skal have fremkaldt en del digitale billeder.

Jeg er ikke helt skarp i fremgangsmåden.

Jeg har billederne liggende på pc'en i opløsning på 2592 X 1944, hvilket må være det kameraet tager billedet i (jeg har ikke selvvalgt noget i hvert fald).

Billederne fylder derfor en del og vil være længe om at uploade.

Billederne skal fremkaldes i den gængse størrelse (mener det er 10 X 15).

Skal jeg selv gøre noget ved billederne inden jeg uploader dem?
Skal billederne uploades så alle er liggende eller stående?
Hvordan beskæres billederne fra det format jeg har dem liggende i?

Hvad gør jeg herfra?

Håber på god hjælp fra jer.

Scholes
Avatar billede bufferzone Praktikant
29. juni 2006 - 23:32 #1
Det kommer an på økonomi og resultat.

Du kan uploade/medbringe billederne på CD/USb eller sende en CD med posten, og så fremkaldes de lige som en almindelig film, med de fejl og mangler der er.

Du kan billedbehandle selv og så gøre som ovenstående.

Du kan betale dig fra digital billedbehandling, men det er MEGET DYRT, da det tager tid.

Jeg gør selv det at jeg udprinter det der kaldes kontaktark på min farveprinter. Jeg bruger word, så jeg får billederne ud på A4 i en lidt større udgave end ved normale 10*15 kontaktark. Herefter udvælger de bedste billeder som jeg selv digitalt billedbehandler og sender til fremkaldelse, brændt på en CD
Avatar billede scholesy Nybegynder
29. juni 2006 - 23:38 #2
Vi skal helt tilbage til basis.

Jeg vil bare gerne have de billeder jeg har fremkaldt i 10 X 15. De skal ikke billedbhandles først (alternativt kun af mig selv).

Det jeg er i tvivl om er hvad der sker hvis jeg bare smider dem afsted som de ligger nu. Forholdet på billederne er nu 2592 X 1944, umiddelbart (med min lille forstand på området) kan de vel ikke direkte blive til 10 X 15 størrelses billeder.
29. juni 2006 - 23:42 #3
<bufferzone>: Ang.: "...kontaktark på min farveprinter. Jeg bruger word, ..."
- Brug dog XP's egen [Udskriv] funktion. HøjreMusseTast på et af billederne -> [Udskriv] -> "Velkommen til Guiden Billedudskrivning" - følg guiden.
_Meget_ hurtigere/lettere ...

Gælder selvfølgelig også til dig <scholesy> ...
Avatar billede bufferzone Praktikant
29. juni 2006 - 23:50 #4
dr1>Detvil jeg prøve næste gang og se om det giversamme kontrol.

billedformatet er altid et problem og derer flere forskellige løsninger som din fotohandler eller der hvor du får fremkaldt kan hjælpe dig med.

Du kan vælge autocropping, så skæres bilederne automatisk til så de passer her vil der vlive skåret lidt af den ene kant

Du kan billedbehandle dig ud af problemer ved selv at croppe billedet ned så forholdet mellem siderne er 1 til 1.5.

Jeg gør selv det sidste
Avatar billede scholesy Nybegynder
30. juni 2006 - 00:02 #5
OK, nu begynder vi at nærme os noget jeg kan forstå :o) Du kan godt høre jeg er helt ny...

Det jeg så stadig godt kunne bruge svar på er:

1) Om jeg kan croppe alle billederne på en gang? (og i givet fald hvordan)

2) Om den høje opløsning jeg har på billederne skal forblive så høj til billeder jeg vil fremkalde i størrelsen 10 X 15 (altså om man kan gøre dem mindre uden at skade kvalitetet synligt meget).

3) Stående / liggende? Skal man uploade billeder på samme måde alle sammen? Nogle er jo selvfølgelig taget på højkant og andre ikke..?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. juni 2006 - 00:52 #6
1) Du skal ikke skære i billederne på een gang - så er det vel li'så godt at lade fotohandlerens system gøre det. Hvis du har tid til det, vil jeg derimod anbefale dig at gå billederne igennem eet for eet og selv bestemme om det nu er himlen, der skal fjernes noget af, eller den nederste del, så du får mest ud af det motiv, der nu er på billedet.

Og så kan du gøre mere  -  jeg har f.x fjernet "modlysprikker", ved at male dem over med noget der lignede den baggrund de var på. Og jeg har også øget kontrasten på mørke dele af et billede, så man kunne se lidt flere detaljer. Og selvfølgelig skarphed, kontrast og lysstyrke kan også justeres.

Det tager alt sammen tid - du skal kende dit billedbehandlingsværktøj.
Avatar billede killifish Nybegynder
30. juni 2006 - 08:23 #7
Ang. stående eller liggende: Du behøver ikke dreje dine højkantsbilleder. De bliver trykt ens og så kan du helt selv dreje papiret efter behov når du får dine billeder igen.
Avatar billede c-holst Novice
30. juni 2006 - 10:51 #8
et par af mine staldtips.

Den fysiske størrelse på et digital billede passer ikke med formatet 10 X 15 hvorfor du som nævnt tidlige skal bearbejde billederne selv eller få det gjort hos forhandleren.

Jeg har dog valgt at få billederne fremkaldt i 10 X 13 hvilket gør, at du får det billede du har taget, uden beskæring eller stræk. Du vender dig hurtigt til det, så er det ikke et most med 10 X 15, så prøv det.

paint shop pro, og sikker også adobes light version(kan ikke huske navnet) kan let fjerne røde og justere billederne med hensyn til lys og kontrast. Jeg synes det er smart, og tager ikke lang tid pr billede. Du lærer hurtigt selv at fjerne røde øjne, og andre elementer og resultatet bliver godt, i hvert fald med paintshop pro 10, som jeg bruger.
gode guider og hjælpemidler finder du i programmerne og sikkert også på nettet og i diverse artikler, fx i datatid

begge programmer koster rundt regnet en tudse, og kan prøves i 30 dage pr stk, så du har 2 måneder til at øve dig.

når du gemmer billederne på en cd, skal du naturligvis gemme dem i den opløsning de er taget i, Du kan stadig have rigtigt mange billeder på en cd, og du har ikke ødelagt de grundlæggende egenskaber i billedet. Gemmes de på cd har du jo også originalerne, inden du begynder at redigere og lave diverse fejl

http://www.corel.com/servlet/Satellite?pagename=Corel3/Products/Display&pfid=1047024307383
http://www.adobe.com/products/photoshopelwin/

min forhandler fjerne røde øjne for en krone pr styk, og det kan jo godt løbe op

lav en prøvefremkaldelse nogle forskellige steder, så du for lidt indtryk af kvalitet, pris og serviceniveau.
Avatar billede old-faithful Praktikant
30. juni 2006 - 13:00 #9
2) Om størrelsen på billedet.
Jeg vil foreslå at du ikke (udover at beskære, hvis du har lyst til det) gør billedet mindre. Det påvirker nemlig kvaliteten i det færdig print (når man laver billedet mindre mister man detaljerne).

Ved DPI 300 (god opløsning til billeder), bør dine billeder være mindst 1772 x 1181 pixels. Hvis du selv vil regne på det kan du prøve et program som PhoCalc: http://digital.hollmen.dk/products/phocalc/index.htm

Ang. biledbehandlingsprogrammer kan jeg anbefale at du læser her: http://www.hollmen.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=49&Itemid=30

C-holst> Photoshop's light udgave hedder Photoshop Essentials
Avatar billede bufferzone Praktikant
30. juni 2006 - 14:00 #10
photoshop light hedder da photoshop elements
Avatar billede old-faithful Praktikant
30. juni 2006 - 20:15 #11
Haha... undskyld ja det er rigtigt. Sad lige I Corel Painter Essentials da jeg skrev det ;-)