Avatar billede prinneh Nybegynder
04. juli 2006 - 23:14 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

PDA Købsbesvær. Hvad skal man dog vælge?

Goddag Allesammen.

Jeg er gået hen og blevet lun på idéen om at købe mig en PDA. Jeg har siddet og set på forskellige modeller hele dagen, men ved stadig ikke hvilken jeg skal vælge. Det som jeg primært skal bruge den til er at tage noter, og gå på internettet... Der er dog gode chancer for at jeg installerer alt muligt brugbart gøjl på den (i.e. leksikon, ordbøger, små spil, pencommander etc. etc.) Det er vigtigt for mig at den også har et godt design, og ikke har et integrated-keyboard. Allerhelst ville jeg bare have en lille firkantet skærm som jeg kunne rende rundt med i lommen. Det skal ikke være en Smartphone, og skal heller ikke have kamera. Jeg har allerede en telefon med kamera, og derfor synes jeg at det ville være spild af penge at betale for kamera+mobiltelefoni i en PDA. Derudover må der meget gerne være et godt batteri i, således at jeg ikke behøver at lade den op hele tiden.

Jeg ved ikke så meget om forskellen på VGA og QVGA, men har lagt mærke til at VGA har en langt bedre opløsning. Hvor meget dette kommer til syne når man browser ved jeg ikke, så det må i meget gerne også svare på.

Jeg ved heller ikke så meget om forskellen på ~300, ~400 & ~500 Mhz når man snakker performance. Det er vigtigt for mig at den kører hurtigt, og ikke tager sig 15 sekunder om at loade, f.eks, startmenuen i windows mobile 5. Egentligt mistænker jeg migselv for at lede efter en PDA med 400+ Mhz, idet at mobile 5 skulle køre bedst på disse.

Et par ord om prisen. Jeg kan umuligt gå højere end ~3000 dkk.
Dette må jeg bede jer tænker over når i svarer, og Jeg beder jer om ikke i kan finde et sted jeres forslag kan købes (online eller i københavnsområdet).

Herunder har jeg vedlagt et par tekniske specifikationer, som jeg kræver af en PDA.

Kræves:
Wifi (802.11 b/g)
Bluetooth
Touchscreen & Stylus
Windows Mobile 5.0
Built-in microphone
Slot til memory expansion (Memory Stick slot ville være rigtigt fedt, men kræves ikke)

Jeg smider gerne 60 point til den som hjælper mig med dette svære køb.
Hvis i har nogen spørgsmål, så må i endeligt bare spørge løs.

På forhånd mange tak,
Christian
Avatar billede ffn Nybegynder
04. juli 2006 - 23:34 #1
Uden at have læst det lange indlæg igennem - er træt...

Men relateret til:
Kræves:
Wifi (802.11 b/g)
Bluetooth
Touchscreen & Stylus
Windows Mobile 5.0
Built-in microphone

Er Acer n311 et godt bud koster 2500kr

Mvh

Frold fra pdamed.dk
Avatar billede prinneh Nybegynder
05. juli 2006 - 00:08 #2
Læs endeligt hele indlægget når du vågner i morgen.

Tak for kommentaren, jeg ser på PDA'en nu.
Avatar billede prinneh Nybegynder
05. juli 2006 - 02:09 #3
Hey igen Frold.

Efter et lille kig på internettet, har jeg fundet ud af at du selv ejer en Acer N311.
Hvordan klarer du dig med de små ~3 timers batteri?

Til andre,
Jeg er stadig meget åben for flere muligheder. Plus kritik af Acer N311, hvis nogen har noget dårligt at sige om den.

Tak,
Christian
Avatar billede ffn Nybegynder
05. juli 2006 - 08:02 #4
"Jeg ved ikke så meget om forskellen på VGA og QVGA, men har lagt mærke til at VGA har en langt bedre opløsning. Hvor meget dette kommer til syne når man browser ved jeg ikke, så det må i meget gerne også svare på."

Jo, jeg vil klart anbefale at du får højere opløsning som i PDA sammenhæng vil sige 640 * 480 - jeg synes at skærmen virker utrolig lækker på den Acer jeg - som du har noteret - netop har fået. Tidligere havde jeg en casio e-200 - man må sige at det er på skærmfronten at der virkelig er sket noget inden for de sidste 2 år.

"Jeg ved heller ikke så meget om forskellen på ~300, ~400 & ~500 Mhz når man snakker performance. "
Det kommer an på om du vil spille spil på den. Grafisk tunge spil er Acer n311 nok ikke den bedste på markedet til, men alm. aplikationer - no problem.

"Det er vigtigt for mig at den kører hurtigt, og ikke tager sig 15 sekunder om at loade, f.eks, startmenuen i windows mobile 5."
Vedr. Acer'en så tænd og den klar. Talte med en studiekammarat der netop havde købt en Dell axim n50 eller hvad den hedder - den tog 25s for at starte den og det er ikke brugbart i klnikken og sikker heller ikke for andre :D Kan være det er en mandagsPDA han der har fået.

Vedr Wifi (802.11 b/g) - det er kun B den understøtter, men det tror jeg er generelt.

Jeg har før hen været meget inde i PDA'er men her de sidste år er jeg faldet lidt af på den men der er jo ikke heller ikke sket det store inden for den verden, men jeg er nok ikke hardware specialist mere på den front trods alt :D

Vedr. min ACEr har jeg ikke rigtig brugt den endnu. Idag kommer der med posten et stk 2GB sd kort og et stk GPSlim 236 fra Holux - så nu starter festen. Så om et par dage kan jeg sige noget om batteri levetiden indtil da er jeg dig svar skyldig.

Mvh

Frold.
Avatar billede prinneh Nybegynder
05. juli 2006 - 12:42 #5
http://www.edb-priser.dk/Listprices.asp?ID=185298

Jeg kan se den til 2.300 herinde, men den er "Svensk". Nu kan jeg sagtens læse Svensk, men jeg kunne forestille mig at det ville blive lidt kedeligt i længden, ikke at have en Engelsk PDA. Nu er ~2.500 jo en helt fantastisk pris for så god en PDA, og derfor har du helt ret i at Acer N311 er et rigtigt godt bud. Hvor købte du din henne?

Jeg venter lige en dag eller to med at smide points, andre skal også have lov til at svare.

/christian
Avatar billede ffn Nybegynder
05. juli 2006 - 13:03 #6
Jeg ved ikke hvorfor der står svensk for det er den ikke - manual med mere er også på engelsk...

Jeg købt den i infohuset. http://www.infohuset.dk/products/productinfo.aspx?productid=3381 som også er listet i det link du selv har postet.

I øvrigt findes wm5 kun i engelsk, det fåes ikke i på lokalsprog - i hvert fald ikke Dansk. Man skal også selv install dansk tastatur før brug.
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. juli 2006 - 13:09 #7
Windows Mobile 5 findes på dansk.
Det er den første der tilbydes på dansk.

http://www.microsoft.com/danmark/pr/articles/Pressemeddelelse_487.asp
Avatar billede ffn Nybegynder
05. juli 2006 - 13:44 #8
nå, mit er på engelsk - så kan man bare se hvor meget jeg er faldet af på den - flovt........
Avatar billede prinneh Nybegynder
05. juli 2006 - 18:54 #9
Jeg har efterhånden læst en hel stak reviews af Acer N311, og det viser sig at den skulle være bedst til prisen high-end Pda.

Nu har jeg bestilt den fra Infohuset, og prøver den lige af. Hvis den skulle vise sig ikke at leve op til mine forventninger, så har man jo heldigvis fortrydelsesret. Batteriet skulle slet ikke være et problem, ihvertfald ikke sammenlignet med andre VGA-PDAer.

ffn, jeg har accepteret dit svar. Mange tak for hjælpen.
Avatar billede espersen Novice
16. august 2006 - 15:02 #10
;o) en af vores dygtige testere har netop set på FS's Loox T830
http://www.laptopworld.dk/index.php?id=300
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. august 2006 - 20:39 #11
Og den kan fåes fra September :)