Avatar billede simonfreiesleben Nybegynder
18. juli 2006 - 11:04 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Bærbar - Dothan 1,86 ghz kører kun 1,4 ghz?

Jeg har følgende spørgsmål, håber nogen kan hjælpe mig.
Jeg har for ca. 14 dage siden købt en NoName laptop; Centrino Dothan 1,86 ghz, 2 gb ram, 80 gb samsung hd, 128 mb geforce go 6600. Den arbejder med InSyde 1.02 BIOS og har Win XP pro sp2 DK installeret.
Kører upåklageligt bortset fra, at hverken bios eller windows detecter processoret til at køre hurtigere end 1,4 ghz. Jeg har rodet en del med strømstyring i windows, da nogen mente, forklaringen måske kunne ligge her.

Jeg har kørt Intel Processor ID Utility og fået følgende resultat som det bedste - har skiftet strømstyringsmodeller ind imellem:

Intel(R) Processor Identification Utility
Version: 3.0.20060626
Time Stamp: 2006/07/17 22:44:09
Number of processors in system: 1
Current processor: #1
Processor Name: Intel(R) Pentium(R) M processor 750  1.86GHz
Type: 0
Family: 6
Model: D
Stepping: 8
Revision: 20
L1 Instruction Cache: 32 KB
L1 Data Cache: 32 KB
L2 Cache: 2 MB
Packaging: µFCPGA/µFCBGA
EIST: Yes
MMX(TM): Yes
SIMD: Yes
SIMD2: Yes
SIMD3: No
Enhanced Halt State: No
Execute Disable Bit: Yes
Hyper-Threading Technology: No
Intel(R) Extended Memory 64 Technology: No
Intel(R) Virtualization Technology: No
Expected Processor Frequency: 1.86 GHz
Reported Processor Frequency: 1.39 GHz
Expected System Bus Frequency: 533 MHz
Reported System Bus Frequency: 397 MHz
*************************************************************

Håber nogen kan hjælpe mig

DBH

K
Avatar billede peet49 Nybegynder
18. juli 2006 - 11:07 #1
De fleste modeller kan kun køre fuld speed på ekstern PSU
Avatar billede simonfreiesleben Nybegynder
18. juli 2006 - 11:22 #2
Den ER tilsluttet ekstern PSU under alle tests....
Avatar billede peet49 Nybegynder
18. juli 2006 - 12:26 #3
Tjek cpufrekvens i bios.
Avatar billede lzs Nybegynder
18. juli 2006 - 12:37 #4
Prøv evt at hente det her program http://www.pbus-167.com/chc.htm med det kan du styre cpu hastigheden.
Avatar billede simonfreiesleben Nybegynder
18. juli 2006 - 12:40 #5
Det omtalte program har jeg selv fundet frem til, men mange tak for hint. Det er rigtig fint.
Peet <-- CPU frekvens i bios siger 1400 mhz. Jeg kan intet ændre eller noget som helst, så jeg tror måske, det er et problem forårsaget af en gammel version bios? Eller noget? Hvad tror I
Avatar billede simonfreiesleben Nybegynder
18. juli 2006 - 12:46 #6
I øvrigt - i "hardwareinfo" i programmet Hardware Control Center, som lzs også anbefaler, angiver den MaxClockSpeed til 1396 mhz og ExternalClock til 133 mhz.
Men processor står rigtigt nok - altså "Intel(R) Pentium(R) M processor 1.86GHz 1 CPU core, 533MHz FSB, 2.00 GB RAM
Avatar billede simonfreiesleben Nybegynder
19. juli 2006 - 17:10 #7
Jeg lukker
Avatar billede simonfreiesleben Nybegynder
19. juli 2006 - 17:22 #8
Eller... sådan