Avatar billede lauralouise Nybegynder
24. juli 2006 - 13:06 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

tjek for flashplayer

Hej,

Jeg har netop lavet et site i flash

www.hultquist-copenhagen.com

Her er mit spørgsmål -

Hvordan undersøger man om brugeren har flash player installeret - og hvis ikke de har det, så skal man gerne kunne downloade playeren nemt og smertefrit - så de fleste kan være med.

På forhånd tak,

Laura

PS Dette enten i flash eller i html!!
Avatar billede mcgoat Nybegynder
24. juli 2006 - 13:08 #1
Hvis internet explorer mødes en hjemmeside med Flash og man ikke har flash installeret er jeg ret sikkert på den selv kommer med et link der hvor flashfilen skulle have været, så man kan hente det :)
Avatar billede lauralouise Nybegynder
24. juli 2006 - 13:20 #2
Det gør den, men hvis man har en gammel flashplayer - eks flashplayer 6 - så vil den bare prøve at spille filmen i den player, og så ser det ikke så godt ud..der mangler simpelthen både billeder og tekst...den tager ligesom ikke flere end et lag med.

Så egentlig skal der testes for flash player 8.

;-) Laura
Avatar billede mcgoat Nybegynder
24. juli 2006 - 13:27 #3
hvis du har styr på lidt java script: :)

http://www.quirksmode.org/js/flash.html
Avatar billede mcgoat Nybegynder
24. juli 2006 - 13:34 #4
ps. jeg kører med Flash Version 6 og din side kører skam helt fint her :)
Avatar billede lauralouise Nybegynder
24. juli 2006 - 13:55 #5
okay - rimelig mærkeligt...så ved jeg simpelthen ikke hvad det er.

Jeg har nemlig tjekket sitet på en pc hvor det ikke kørte. Så gik jeg i publish settings og ændrede flahs playeren til 6 i stedet for 8. Den oploadede jeg så til min egen server, og så igen på min den pc hvor det gik galt. Herefter så det først fint ud...

Hmmm...

Men et script til undersøgelse af brugerens flashplayer ville være god at kende til!

Jeg tjekker sitet...

// Laura
Avatar billede staz Nybegynder
24. juli 2006 - 14:16 #6
Avatar billede jl4511 Nybegynder
25. juli 2006 - 00:53 #7
Jeg ved nada om flash-udvvikling, men...
jeg faldt over denne side forleden og har brugt hans SWFObject til at embedde lidt flash med.
Det spiller bare :-)
http://blog.deconcept.com/swfobject/
Avatar billede jl4511 Nybegynder
25. juli 2006 - 01:31 #8
Glemte at fortælle det bedste ved den (SWFObject)...
Dine brugere slipper for: "Tryk på mellemrum eller enter for at aktivere og bruge dette object" !!
Avatar billede lauralouise Nybegynder
25. juli 2006 - 10:24 #9
jl4511, det ser jo godt ud. Men nu er jeg også mere designer end scripter - så er du ikke sød at beskrive for mig præcis hvad du gør.

Skal der ændre noget i min flashfil?

Skal SwfObject.js filen læggers ind i mappen sammen med de andre filer, eller skal man bare lægge scriptet ind i <HEAD> taggen...?

Er lidt på bare bund...!!

// Laura
Avatar billede mcgoat Nybegynder
25. juli 2006 - 11:00 #10
Du smider bare .js filen ind sammen med dine andre filer, i den mappe hvor din index.swf fil ligger..

Og så skal din html side se sådan ud:

<HTML>
<HEAD>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<TITLE>Hultquist Copenhagen</TITLE>
<style type="text/css">
<!--
.style1 {color: #666666}
-->
</style>
</HEAD>
<BODY scroll="no" leftmargin="0" marginheight="0" marginwidth="0" topmargin="0">

<table width="100%" height="100%" border="0" cellPadding="0" cellSpacing="0" bgcolor="#58595D" >
<tr><td align="center" valign="middle" class="style1">

<script type="text/javascript" src="swfobject.js"></script>

<div id="flashcontent">
  You need to get Flash player 8, get it HERE [indsæt link her]
</div>

<script type="text/javascript">
  var so = new SWFObject("index.swf", "test", "1000", "650", "8", "#ffffff");
  so.write("flashcontent");
</script>

</td>
</tr>
</table>
</BODY>
</HTML>
Avatar billede mcgoat Nybegynder
25. juli 2006 - 11:01 #11
var so = new SWFObject("index.swf", "test", "1000", "650", "8", "#ffffff");

8-tallet betyder at den kun vil vise "flash" hvis man minimum har version 8, ellers skriver den: You need to get Flash player 8, get it HERE [indsæt link her]
Avatar billede jl4511 Nybegynder
25. juli 2006 - 11:09 #12
"I rest my case" :o)
Avatar billede lauralouise Nybegynder
26. juli 2006 - 09:52 #13
SUPER fedt...

Nu har jeg lavet den sådan at man skal trykke og så åbner downloadsiden i en blank.

Kan man få siden til at refreshe automatisk efter download? DET ville være fedt...

// Laura

PS Hvad med point ??
Avatar billede jl4511 Nybegynder
26. juli 2006 - 10:10 #14
Giv du dem til mcqoat :)
Men, øhhh... du har da ikke lagt det ud på nettet endnu, vel?
Avatar billede lauralouise Nybegynder
26. juli 2006 - 10:15 #15
nej det har jeg ikke...for jeg ville se om der var nogen der lige kunne hjælpe mig med at få den til at refreshe automatisk.

desuden undrer det mig - at når jeg lægger sitet ud på en testserver - og fjerner min flashplayer så jeg kan teste funktionen - derefter downloader og refresher i IE - så kører det. Derefter går jeg ind i Mozilla og tester - og så beder den mig om at downloade den nyeste version igen - men det har jeg jo lige gjort!!!

Hvordan kan det være...

PS Pointene går til mcgoat...

TAK - Laura
Avatar billede lauralouise Nybegynder
26. juli 2006 - 10:17 #16
PS Det der også er smart ved denne funktion er som du meget rigtigt siger, jl4511 - er at brugeren er ude over det med at aktivere flash objektet...det er kanon at man ikke skal det...det er der mange der ikke rigtig forstår...og kan finde ud af!!

// Laura
Avatar billede jl4511 Nybegynder
26. juli 2006 - 10:24 #17
Ja, det er nemlig kanon!
Jeg gætter på at det er fordi IE og FF har hver deres download bibliotek, men det er der sikkert nogle rigtige eksperter der ved meget mere om end jeg :)
Avatar billede mcgoat Nybegynder
26. juli 2006 - 12:22 #18
jamen så lægger jeg da lige et svar :)
Avatar billede lauralouise Nybegynder
26. juli 2006 - 12:29 #19
vær så god....

vil I teste mit site nu...har opdateret det...

TAK // Laura