Avatar billede mijak Nybegynder
28. juli 2006 - 00:44 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Bærbar.

Jeg står for at skal købe en bærbar PC til min søn. Han skal starte på HTX. Er der nogle mærker man skal holde sig fra? Og er der nogle der specielt kan anbefales? (evt. model)
Avatar billede jacla Nybegynder
28. juli 2006 - 02:00 #1
Jeg synes man får meget ved køb af Acer Aspire og ASUS. IBM er nok den mest brugte på tekniske læreanstalter, men de er rimelige dyre.

Hvilket prisleje tænker du på ?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
28. juli 2006 - 06:28 #2
Fujitsu-Siemens er også et godt mærke. Der er en del tests af Fujitsu-Siemens på www.laptopworld.dk
Avatar billede espersen Novice
28. juli 2006 - 08:51 #4
ifm køb bør man overveje disse krav;
- vægt ? (til og fra skole med laptop + bøger)
- ønsker lang batteritid ? (uden adgang til 220v)
- skal den bruges til nyere spil og evt. grafisk arbejde
- andre krav til tilslutninger (firewire, bluetooth osv.)
- max prisniveau

En tanke der er værd at tænke på er at man med en bærbar ændrer sit mønster til at ville/kunne være mere mobil.
Avatar billede trav4u2 Novice
28. juli 2006 - 10:57 #5
Det bedste ville nok være at vente på at Intels Core 2 CPU (Merom) bliver frigivet i august,
men hvis du skal have købt PC’en til studiestart i august ville jeg satse på en core-model,
der kan opgraderes til Core 2 når priserne på den nye CPU er faldet om et års tid.
Hvis du vil læse lidt om fordelene ved Intels nye (desktop)CPU kan du kigge her
http://hardware.slashdot.org/article.pl?sid=06/07/17/0612202
Avatar billede espersen Novice
28. juli 2006 - 11:48 #6
tjooohh.... men afhænger jo lidt af behovet til hvor stærk en CPU der behøves ;o)
Avatar billede trav4u2 Novice
28. juli 2006 - 12:00 #7
Og prisen ;-)
Men det er nu ikke så meget musklerne jeg tænker på.
Som jeg læser anmeldelserne er der derimod meget at hente
på batterilevetid og støjniveau. Og det kan jeg bruge til noget!
Avatar billede espersen Novice
28. juli 2006 - 14:19 #8
tror vi er enige ;O)

mijak; lad os høre lidt krav til maskinen - på laptopworld finder du bl.a. en køberguide, som kan give en indsigt i området.
Avatar billede jacla Nybegynder
28. juli 2006 - 18:34 #9
Jeg vil give trav4u2 ret med hensyn til CORE 2 CPU. Som skulle komme i handlen om nogle måneder. Læs evt http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=27612

Mvh

Jan
Avatar billede mijak Nybegynder
28. juli 2006 - 20:43 #10
Uha, da. Sikke da en response. Foreløbig tusind tak til alle.
Lidt mere om krav: Den skal KUN bruges til studiet. Det ved jeg godt at jeg ikke kan styre (Jeg kan jo prøve), men det er det primære formål.
Programmer: XP, XP Office, MathCad,(ved ikke hvad det kræver, men er et program de kan få gratis på skolen), et billedbehandlingsprogram.
Maskinkrav måske? Ram: Min:512Mb. Grafikkort: Min:128Mb. Og han vil også gerne have 15.4 WXGA widescrene.
Et must: Trådløst netværk. (Findes på skolen, så det kan man ikke undvære).
Pris: Pengene er ikke store, så prisen må godt være lav :)
Mvh.
Michael.
Avatar billede espersen Novice
28. juli 2006 - 21:26 #11
MathCad kræver ikke meget iflg
http://www.adeptscience.co.uk/sysreq/getsysreq/26/mathcad.html

2 forslag i den billige ende:(godt nok med 14" skærm - men vejer ikke meget)
Zepto 6014W til ca, 7.500 kr. ; http://laptopworld.dk/index.php?id=272
Fujitsu Siemens til ca. 5.500 kr. ; http://laptopworld.dk/index.php?id=263

Ellers noget Asus som fåes i en række konfigurationer
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=200570
Avatar billede jacla Nybegynder
28. juli 2006 - 21:38 #12
Avatar billede mijak Nybegynder
29. juli 2006 - 00:25 #13
Igen tak til alle. Point til "espersen" for et par gode link.
Mvh.
Michael.
Avatar billede mijak Nybegynder
29. juli 2006 - 00:28 #14
Ups. :)  Det gjorde jeg forkert. "espersen", send lige et svar, så du kan få point.
Avatar billede espersen Novice
29. juli 2006 - 11:04 #15
;o)

Sig endelig til hvis der er flere spørgsmål til valget!
Avatar billede jacla Nybegynder
29. juli 2006 - 17:38 #16
velbekomme :)