Avatar billede grandalf Nybegynder
20. august 2006 - 17:44 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Formatering af PC

Hej jeg skal have formateret min pc, grundet et ønske om at få ryddet lidt op i den. har lige nu XP professinoal i den og skal have det lagt i igen, så mente at jeg bare skulle lave en MS-dos startdiskette og derefter skifte til mit C-drev og skrive format C:, men når jeg starter dos'en op kan jeg ikke engang skifte drev, nogen der kan hjælpe?
Avatar billede ali.k Nybegynder
20. august 2006 - 17:50 #1
Du skal smide din installions cd ind i drevet, og genstarte din PC. Under opstarten beder din dig om at trykke enter. Derefter følger du bare anvisningerne.
Avatar billede haverslev Novice
20. august 2006 - 17:50 #2
Formatering / nyinstallation af Windows xp:

Din bios skal stå til at være first boot device på cd rom drevet .  For at komme ind i BIOS, tryk på ”Del”knappen under opstart – gå ind under menu "Advanced Setup” og vælg cd-rom som 1.boot device. Tryk herefter på ”F10” for at gemme/save dine indstillinger i bios.
Kan du ikke boote på dit cd-rom drev eller ikke vil pille inde i bios, kan du hente 6 stk. bootdisketter til Windows Xp.
1: Nu skulle du kunne boote op på din Windows XP cd (Husk at trykke på en tast, når dette vises på skærmen)

2:Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)

3:spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)

4:Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du vil kører dualboot.

5:Og nu fortæller den dig, der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en (R = Repair) - tryk på L.  (vælg Normal formatering, vælg IKKE hurtig formatering)

6:Og den går i gang med at formater dit drev og bagefter starter den op med at lave en helt ny installation.

7:Efter ca. 40 minutter vil du igen være køreklar med en helt ny installation af Windows xp.

OBS: Husk at slå den indbyggede firewall til og hent alle Windows updates efterfølgende.
Det en god ide at have downloadet SP2 og have den liggende på et andet drev eller brændt ud på CD, så den kan blive kørt ind før tilslutning til internettet - (kun hvis din Windows XP-CD IKKE er incl. SP2)

SP2 kan hentes her:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=049C9DBE-3B8E-4F30-8245-9E368D3CDB5A
eller her, kør nedad siden til Windows XP Service Pack 2:
http://intern.sdu.dk/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/
Avatar billede grandalf Nybegynder
20. august 2006 - 18:31 #4
Jeg har allerrede lavet en ny insatlation af windows tidligere, ganske rigtig som i har sagt ved at boote fra installationscden og instalere xp på ny, dog har jeg det problem at windows ikke vil godkende produktnøglen når jeg prøver at aktivere windows, derfor beslutede jeg at lave en fuld formatering af hardisken, ved at formatere den fra dos'en, troede at man stadig kunne gøre dette selv med xp.
Avatar billede haverslev Novice
20. august 2006 - 19:00 #5
Lyder som om der stadig er et eller andet "snask" på den harddisk, som ikke er slettet/formateret.
I stedet for at bruge tiden på div. "krumspring", så foreslår jeg, at du
henter og kør killdisk :
http://www.it-knowlegde.dk/killdisk.html
Herefter laver du en helt ny installation af XP.
20. august 2006 - 19:59 #6
.. hvis du vælger [Fuld Formatering] i instalations menuen skulle det (i dit tilfælde) være nok...
Avatar billede grandalf Nybegynder
20. august 2006 - 20:41 #7
Fik ikke kørt killdisk, havde prøvet en ny formatering inden, og nu virker det, har lige fået aktiveret mit xp, så hvis i lige smider et par svar skal i få nogle point. undre mig dog kan man ikke formatere fra dos´en når man har xp?
Avatar billede pempem Nybegynder
20. august 2006 - 20:58 #8
Hej Grandalf.
Du kan også godt bruge en "gammel" dos diskette og formatere fra denne. Grunden til at du ikke kan få format C: til at virke er, at filsystemet er i forvejen NTFS og du kan ikke formatere en NTFS partition med Fat16/32 (som er det fil ststem du vil få med denne kommando) Du skal først kører Fdisk, fjerne partitionen, oprette en ny partition og så kan du
Avatar billede haverslev Novice
20. august 2006 - 21:11 #9
Godt du fik det til at virke :o)