Avatar billede AnyFellow Mester
24. august 2006 - 23:45 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Garanti på pære i projektor?

Jeg har et spørgsmål ang. pærer i projektorer.

Jeg køber en ny projektor med en pære der oplyses til en forventet levetid på 2000 timer. Pæren springer inden projektoren er et år gammel, og iflg. tælleren i projektoren har pæren kun været anvendt i knap 700 timer.

Kan forhandleren så nægte at ombytte på garantien, med henvisning til at de kun giver 3 måneders garanti eller 300 timer på pæren?

Såfremt de kan det, med hvilken begrundelse kan de tilsidesætte købeloven?

Der gives kun point for henvisninger til lovtekst/afgørelser der kan klarlægge reglerne på området.
Avatar billede hacked Nybegynder
25. august 2006 - 00:45 #1
Af ren nysgerrighed, kan tælleren på sådan een nulstilles uden at det kræver det vilde værktøj?
Avatar billede AnyFellow Mester
25. august 2006 - 08:12 #2
Godt spørgsmål. Den kan sikkert nulstilles via menuen, men jeg er ikke sikker.

Jeg har ikke en projektor, men overvejer at købe en. Har hørt om flere der har sprunget deres pære alt for tidligt i forhold til det der bliver sagt.
Avatar billede drbean Nybegynder
25. august 2006 - 09:18 #3
Man kan altid nulstille tælleren manuelt. På de fleste skal man selv nulstille efter man har skiftet pære. Så det kan være meget svært at bevise den kun har virkede i 700 timer.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. august 2006 - 09:45 #4
Jeg tror ikke du finder en specifik lovtekst om dit problem.

En pære er en sliddel, og her gælder specielle regler. Hvis den helt er undtaget garanti, skal det specificeres allerede ved markedsføringen/salget.

Men da der trods alt gives 3 mdrs garanti, er der jo en form for garanti på.

Hele problematikken skal ses i lyset af, at en sliddel (naturligvis) slides - men at forkert, ikke beviselig brug af apparatet, kan øge sliddet. Aktuelt på en projektor, skal pæren jo have lov til at blive kølet ordentlig ned, før strømmen tages helt fra projektoren.
f.eks. ved bærbare projektorere, er det desværre almindeligt, at man hiver strømstikket fra dyret og stopper den i tasken, efter endt præsentation, før den er kølet ned. Dette gør at pæren i varm tilstand bliver rystet rundt, hvilket øger chancen for at glødetråden knækker.

De 2000 timer er derfor en anslået levetid ved korrekt brug.

Du kan måske få lidt ud af at læse http://www.forbrug.dk/oss/92/

Hvis det ikke er erhvervsmæssigt, kan du få hjælp her: http://www.forbrug.dk/klage/klagetjek/
Avatar billede AnyFellow Mester
27. august 2006 - 11:52 #5
drbean...> Ved godt det er svært at bevise.

ole_madsen...> Jeg var ikke klar over der var anderledes garanti på en sliddel?

Jeg synes at problemstillingen er at de fleste projektorpærer er oplyst til en forventet levetid på 2.000 timer.
Garantien er kun 3mdr. eller 300 timer.

Bruger man så sin projektor efter forskrifterne og pæren kun holder 700 timer, ja så kan du glæde dig over at skulle investere 2.000 kr. i en ny pære.
Det ville være ganske let som forhandler at opkøbe nogle billigere og dårligere pærer, og så sælge dem med samme vilkår som de bedre pærer, fordi der ikke vil være en konsekvens overhovedet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. august 2006 - 14:21 #6
Hvis du søger på "sliddel" på denne side: http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/mfl/retningslinjer/garanti/

Får du et afsnit der siger:

3. Eventuelle forbehold og begrænsninger i garantien, herunder geografiske skal ligeledes oplyses allerede i markedsføringen. Det skal eksempelvis oplyses, hvis centrale dele af varen (fx batteriet på en mobiltelefon eller sliddele på en bil) ikke er omfattet af garantien, ligesom der ved en prisgaranti klart og tydeligt skal oplyses om eventuelle geografiske begrænsninger.

Så jo, der kan sættes specielle regler for sliddele.

Det er jo heller ikke almindeligt at du kommer efter 22 måneder, og klager over at dit batteri til din mobil ikke holder så langt tid, som da det var nyt...
Eller at bremseklodserne er nedslidte allerede efter et år :-)

En pære i en projektor er en sliddel, og derfor kan der gælde specielle regler - men igen, det skal have været specificeret da du købte projektoren, enten i markedsføringsmaterialet, eller i købskontrakten.
Avatar billede AnyFellow Mester
27. august 2006 - 21:38 #7
ole_madsen... > Synes bare det er sjovt at man nærmest kan svindle og fuske med sliddele som man lyster.

ole_madsen... > Læg et svar og der er point på vej for din tid.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. august 2006 - 22:22 #8
Tja teoretisk kan man svindle med mange ting. Men i den sidste ende er det jo et spørgsmål om at forbrugeren køber hos den handlende man har tillid til.

Jeg er godt klar over den ikke holder, når man skal købe ting (f.eks. projektorere) hos en handlende, hvor man ikke kender nogen i forvejen. Men netop i det tilfælde kan man jo f.eks. gennem EDBpriser læse, hvad andre har af meninger om forhandleren.

Jeg tror at forhandleren der sætter en dårligere pære i projektoren, eller som sætter et kopibatteri i mobilen - jammen der vil komme så mange retur inden for den første måned og klage, at man ikke gider det i længden. Så jeg tror ikke der er mange sliddele fuskere...
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
Computerworld tilbyder specialiserede kurser i database-management

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester