Avatar billede mpej Nybegynder
29. august 2006 - 18:42 Der er 45 kommentarer og
1 løsning

Ingen strøm til Motherboard/ingen boot

Jeg har lige købt opgraderinger til min computer - og de er endelig kommet. Problemet er nu, at jeg ikke kan få gang i dyret. Motherboardet er et MSI K9N Platinum. Det er så smart, at det har en  dims man tilslutter motherboardet, og så kan den vise hvor langt den kommer i bootup (checker cpu, memory osv). Men så langt kommer den ikke engang. Der kommer ikke lys i noget, og der er ikke så meget som en køler der kører. Min første tanke var, at det var strømforsyningen, men den ser ud til at virke fint nok. Min tanke er nu om det er de Power SW der sidder forkert. Har prøvet at vende den om, og endda sætte den på Reset SW - ingen af delene ser ud til at virke.
Mit kabinet er et Chieftec Dragon, hvis det skulle give nogen en idé.

Hvad gør jeg for at få liv i min nye bedste ven?
Avatar billede miqe Nybegynder
29. august 2006 - 18:48 #1
Kan evt. være at coding på alle coberkontakterne ikke er renset af.
Var engang udefor at motherboardet ikke fungerede pga. at coberet ikke kunne få kontakt i connectorerne.

Jeg sende skidtet i hovedet på producenten og fik den tilbage efter de havde renset skidtet for fluss eller noget andet.
Avatar billede miqe Nybegynder
29. august 2006 - 18:49 #2
Skulle efter sigende kunne ordnes med et vidskelæder, men pas seriøst på at du ikke genererer statisk elektrisitet, der kan grille dit motherboard.
Avatar billede mpej Nybegynder
29. august 2006 - 18:52 #3
Jeg håber lidt at det bliver en sidste udvej. Med cobercontakter mener du pins på motherboardet, ikke?
Avatar billede mcgoat Nybegynder
29. august 2006 - 18:54 #4
Prøv om din PSU(strømforsyning) virker. Tag strømmen helt fra så du kun har strømforsyningen. Find ledningen der normalt går til bundkort(stort aflangt stik)Kortslut 2 ben: GRØN og SORT, sæt strøm til PSU. hvis den starter virker PSU.
Avatar billede mpej Nybegynder
29. august 2006 - 18:55 #5
PSUen virker fint. Jeg har testetdet netop som du foreskriver, og blæserern går fint igang.
Avatar billede mpej Nybegynder
29. august 2006 - 18:56 #6
Er der andre måder at starte computeren på, end ved power-switchet på kabinettet?
Avatar billede mcgoat Nybegynder
29. august 2006 - 18:58 #7
Har du prøvet at kortslutte de 2 pins du normalt sætter stikket til TÆND knappen på, med f.eks en skruetrækker?
Avatar billede mpej Nybegynder
29. august 2006 - 18:59 #8
Nej - er det sikkert? Både hvad angår helbred og computerens dele?
Avatar billede mcgoat Nybegynder
29. august 2006 - 19:02 #9
det er faktisk det der sker når du trykker på TÆND knappen, den kortslutter 2 pins :)
Avatar billede mpej Nybegynder
29. august 2006 - 19:03 #10
Det virker i hvert fald ikke.

Jeg har taget alt andet end cpu, ram, PSU og D-Bracket (den der viser bootup) fra motherboardet.
Avatar billede mcgoat Nybegynder
29. august 2006 - 19:11 #11
har du også sat det 4-benede firkantede stik i bundkortet fra PSU?
Avatar billede mpej Nybegynder
29. august 2006 - 19:19 #12
Det havde jeg faktisk ikke, men det virker stadig ikke.
Avatar billede mcgoat Nybegynder
29. august 2006 - 19:20 #13
hmmmm. lyder godt nok underligt. er du sikker på du har kortsluttet de rigtige 2 ben?
Avatar billede mpej Nybegynder
29. august 2006 - 19:21 #14
Jeg kan lige prøve at tage et billede af det, så kan du se hvordan det ser ud... hold on.
Avatar billede mcgoat Nybegynder
29. august 2006 - 19:23 #15
har også lige downloadet manualen, så jeg kan se med :)
Avatar billede mpej Nybegynder
29. august 2006 - 19:26 #16
http://www.euskom.dk/pins.JPG

jeg har sat dem øverst til højre, bemærk at den alleryderste til højre er 'blank'. Så lige til venstre for den.
Avatar billede mpej Nybegynder
29. august 2006 - 19:26 #17
6 og 8 så vidt jeg har forstået.
Avatar billede mcgoat Nybegynder
29. august 2006 - 19:35 #18
http://www.jksoftware.dk/bundkort.jpg

hmm.. ja det ser da rigtigt ud
Avatar billede mcgoat Nybegynder
29. august 2006 - 19:37 #19
men. læste lige der skal være 3 power connectors på bundkortet? PWR1,PWR2,PWR3?
Avatar billede mpej Nybegynder
29. august 2006 - 19:38 #20
Jeg er i tvivl om hvilken vej min power sw connector skal vende. Er det grøn eller sort, der svarer til '+'? Jeg prøver hele tiden begge veje...
Avatar billede mpej Nybegynder
29. august 2006 - 19:38 #21
Jep, jeg har alle tre på.
Avatar billede mcgoat Nybegynder
29. august 2006 - 19:39 #22
sort er altid stel(nul) :)
Avatar billede mpej Nybegynder
29. august 2006 - 19:41 #23
ok -så slipper jeg da for arbejdet med at vende den.
Avatar billede mpej Nybegynder
29. august 2006 - 19:41 #24
Bare for at være sikker på at forstå dig, så er den ene nul og den anden plus, ikke?
Avatar billede mcgoat Nybegynder
29. august 2006 - 19:42 #25
grøn:+, sort:-
Avatar billede mpej Nybegynder
29. august 2006 - 19:42 #26
:)
Avatar billede mcgoat Nybegynder
29. august 2006 - 19:45 #27
men. hmm. hvordan kommer vi lige videre.. prøv at skille alt ad. pil RAM og CPU osv ud igen, samt diverse ledninger. og prøv at sætte det hele i igen. du ville blive forbavset hvor ofte det har afhjulpet problemer for mig :)
Avatar billede mpej Nybegynder
29. august 2006 - 19:45 #28
Men den starter jo stadig ikke...

Jeg har som sagt taget alt andet end cpu og ram fra, bare for at få den til at få en fan til at kører, eller D-Bracket til at lyse.

Er der noget der kan hindre den i at sætte strøm til? Jeg ved at den ikke vil boote med ram, men vil den slet ikke tjekke sætte strøm til MB?
Avatar billede mpej Nybegynder
29. august 2006 - 19:46 #29
ok - det prøver jeg. Skal jeg smører ny kølerpasta på cpuen, når jeg har taget kølerprofilen af?
Avatar billede mcgoat Nybegynder
29. august 2006 - 19:49 #30
PSU gik i gang da du kortsluttede den manuelt ikke?
men den begynder ikke at køre når du kortslutter de 2 pins, eller bruger TÆND knappen?

kunne godt lyde lidt efter et defekt bundkort. hmm... må lige tænke lidt :)
Avatar billede mcgoat Nybegynder
29. august 2006 - 19:49 #31
nahh. burde ikke være nødvendigt. med mindre den allerede er tørret helt ud
Avatar billede mpej Nybegynder
29. august 2006 - 19:50 #32
det er korrekt
Avatar billede mcgoat Nybegynder
29. august 2006 - 19:51 #33
prøv lige at skille den helt ad og sæt tingene i igen. er det eneste jeg kan komme på lige pt. og så sig lige til når du har prøvet. bliver her i tråden :)
Avatar billede mpej Nybegynder
29. august 2006 - 19:52 #34
ok- vender tilbage om 20-30 min
Avatar billede mcgoat Nybegynder
29. august 2006 - 19:55 #35
forresten. hvilken CPU har du i? og hvilke ram? 1-2 blokke?
Avatar billede mcgoat Nybegynder
29. august 2006 - 20:01 #36
og hvor kraftig er din PSU?
Avatar billede mpej Nybegynder
29. august 2006 - 20:12 #37
Jeg har en amd 64 3800+ am2 processor, 2x1 gb corsair DDR2 pc-5400.
PSU er på 400w.

Har fjernet alt og indsat cpu og ram. Virker stadig ikke.
Avatar billede mcgoat Nybegynder
29. august 2006 - 20:14 #38
hvilke dimms har du sat dine ram i? sikkert ikke at det gør den forskel
Avatar billede mcgoat Nybegynder
29. august 2006 - 20:15 #39
Avatar billede mpej Nybegynder
29. august 2006 - 20:18 #40
som billede 1. Men det er vist også kun relevant, når mam kører dual - ikke fordi det ikke er planen, men det burde ikke hindre strømmen i at komme til MB
Avatar billede mcgoat Nybegynder
29. august 2006 - 20:22 #41
lugter sq lidt af et defekt bundkort. kan da ihvertfald ikke komme på andet lige pt. desværre. måske en nats søvn hjælper på hukommelsen. men er ret blank lige nu :(
Avatar billede mpej Nybegynder
29. august 2006 - 20:23 #42
Æv bæv. håber du finder på noget.
Avatar billede mpej Nybegynder
30. august 2006 - 19:00 #43
nå, nu har jeg sendt den tilbage til forhandleren. Der var intet tegn på liv i boardet. Så må vi holde spændingen ud til det kommer tilbage.
Avatar billede mcgoat Nybegynder
30. august 2006 - 22:53 #44
må også næsten være det eneste der kunne være noget galt med, efter alle de ting vi testede :)
Avatar billede mpej Nybegynder
09. september 2006 - 18:05 #45
Jeg har nu fået motherboardet tilbage. Det krævede tilsyneladende en BIOS-update, men da motherboardet ikke fejlede noget, måtte jeg alligevel slippe 200,-. Bare ærgerligt.

Mcgoat, du har brugt så meget tid på det her, at jeg synes du skal have point for det. Smid et svar, så skal du få dine point.
Avatar billede mpej Nybegynder
26. september 2006 - 13:21 #46
Jeg lukker spørgsmålet.