Avatar billede zwiebler Nybegynder
04. september 2006 - 18:27 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

ASUS M2NPV-MX Problemer med opstart

Jeg har købt et ASUS M2NPV-MX.

Men når jeg starter op er der intet signal til skærmen. Kører med onboard grafikkortet.

Jeg har prøvet med 2 forskellige kort, 2 forskellige RAM-klodser og 2 forskellige CPU'ere

Nogle idéer?
Avatar billede drgonzo Praktikant
05. september 2006 - 00:19 #1
kører blæsere osv?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
05. september 2006 - 01:58 #2
Er onboard grafikkortet deaktiveret i bios? Er problemet det samme med et andet grafikkort?
Avatar billede zwiebler Nybegynder
05. september 2006 - 10:04 #3
Der er lys i den LED der er på bundkortet. CPU-køler kører og HD Sætter igang.

Problemet er, at jeg end ikke kan komme ind i bios, og ved derfor ikke om onboard kortet er deaktiveret. Har oplevet problemet på 2 identiske bundkort.

Jeg har ikke prøvet med et andet grafikkort da jeg ikke har et PCI-E grafikkort
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
05. september 2006 - 10:20 #4
Prøv en reset af bios! Har du heller ikke et PCI kort?
Avatar billede drgonzo Praktikant
05. september 2006 - 10:22 #5
det kunne lyde som om dit bundkort har fået forbindelse til kabinettet.. Se evt her http://www.eksperten.dk/spm/706237
Avatar billede zwiebler Nybegynder
05. september 2006 - 11:16 #6
-> Akyhne
Jeg kan ikke komme ind i bios overhovedet. Har ikke et PCI eller PCI-E grafikkort.

-> drgonzo
Lyder som en fejlbeskrivelse der er lig min. Vil prøve at kigge på den når jeg er hjemme i aften.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
05. september 2006 - 12:03 #7
Reset bios = fjern batteri, kortslut DIP-switch, Indsæt batteri (fysisk på bundkort!)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
05. september 2006 - 12:05 #8
Sorry:

fjern batteri, kortslut DIP-switch, fjern DIP-switch, Indsæt batteri.
Avatar billede drgonzo Praktikant
05. september 2006 - 12:16 #9
behøver ikke fjerne batteri, det er bare at bruge cmos jumperen på bundkortet
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
05. september 2006 - 12:31 #10
Det er ofte anvist at batteri skal fjernes (har faktisk aldrig set andet), så derfor. Havde engang et Abit bundkort, hvor jeg glemte det. Reset virkede derfor ikke efter hensigten.
Avatar billede drgonzo Praktikant
05. september 2006 - 12:36 #11
jeg har aldrig oplevet at man skulle fjerne batt, cmos jumperen sidder på 2 ud af 3 ben, vi kalder dem ben 1 og 2, flyt den så den sidder på ben 2 og 3, vent i ca 30 sek, flyt den tilbage på ben 1 og 2, så er bios reset til factory defaults, den har virket for mig i 100% af tilfældene, det virker dog ikke som problemet her, tror nærmere det er forbindelse mellem bundkort og kabinet..

Prøv evt at starte med at samle computeren uden for kabinettet og se om den så vil køre, husk at stille bundkortet på en anti statisk pose..
Avatar billede zwiebler Nybegynder
05. september 2006 - 13:04 #12
Men da begge bundkort jeg har forsøgt med har været helt nye og aldrig brugt før bør de vel være sat til default?
Avatar billede drgonzo Praktikant
05. september 2006 - 13:34 #13
ja det burde de, som sagt, tror heller ikke det er der fejlen ligger
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
05. september 2006 - 13:36 #14
drgonzo: Fra et Asus A7V8X-X
Reset af bios:

1. Turn OFF the computer andunplug the power cord.
2. Remove the battery.
3. Short the jumper by placing the jumper cap to pins [1-2] and replace it to pins [2-3] after 3 seconds.
4. Re-install the battery.
5. Plug the power cord and turn ON the computer.
6. Hold down the <Del> key during boot process and enter BIOS setup to re/enter data.
Avatar billede drgonzo Praktikant
05. september 2006 - 14:40 #15
mystisk, har jeg aldrig oplevet, men man lærer jo noget nyt hver dag :) Men når det er nye mobos og med de problemer han beskriver tror jeg bestemt ikke det er problemet
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
05. september 2006 - 14:54 #16
Jeg tror heller ikke det hjælper med reset, men det skader aldrig at prøve. Checkede lige manualen til ASUS M2NPV-MX. Der står, til zwiebler's oplysning, ordret det samme.
Det kunne måske være en "samlerfejl". Jeg ville checke om alle jumpere på kortet står rigtigt.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
05. september 2006 - 15:02 #17
Bare for en sikkerheds skyld (fra manualen):

• We recommend that you use an ATX 12 V Specification
2.0-compliant power supply unit (PSU) with a minimum of 300 W
power rating. This PSU type has 24-pin and 4-pin power plugs.
• If you intend to use a PSU with 20-pin and 4-pin power plugs, make
sure that the 20-pin power plug can provide at least 15 A on +12 V
and that the PSU has a minimum power rating of 300 W. The system
may become unstable or may not boot up if the power is
inadequate.
• Do not forget to connect the 4-pin ATX +12 V power plug;
otherwise, the system will not boot up.
• We recommend that you use a PSU with higher power output when
configuring a system with more power-consuming devices. The
system may become unstable or may not boot up if the power is
inadequate.
• You must install a PSU with a higher power rating if you intend to
install additional devices.
Avatar billede zwiebler Nybegynder
05. september 2006 - 15:57 #18
Strømforsyningen er en 500W. Jeg håber at blive en del klogere når jeg kommer hjem og kan teste Jeres forslag.
Avatar billede zwiebler Nybegynder
05. september 2006 - 18:02 #19
Hmmm.

Tog Mobo ud og lagde det på et antistatisk stykke plastic. Der er ikke ændret i standard jumper-settings på kortet og der er monteret en Chieftec 460W strømforsyning. Ellers er der kun monteret strømstikket på mobo samt 4 sata diske, og de obligatoriske stik til powerled, osv.

Der er monteret en 3500+ processer med boxed køler samt 1 modul 1GB ram.

Der er stadig ikke noget billede.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
05. september 2006 - 18:12 #20
Reset af bios... bare for en sikkerheds skyld?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
05. september 2006 - 18:13 #21
Har du prøvet at fjerne alt, på nær CPU, ram, og tastatur?
Avatar billede zwiebler Nybegynder
05. september 2006 - 19:26 #22
Jeg har prøvet at fjerne alt (pånær cpu, køler og ram)

Herefter har jeg resat mobo. Stadig uden held
Avatar billede drgonzo Praktikant
05. september 2006 - 21:12 #23
det begynder at lyde som et defekt mobo
Avatar billede drgonzo Praktikant
05. september 2006 - 21:12 #24
hae du prøvet alle løsnigs forslag her fra  http://www.eksperten.dk/spm/706237
Avatar billede zwiebler Nybegynder
05. september 2006 - 22:19 #25
Jeg synes jeg har prøvet at være det hele igennem. Det der undrer mig er, at begge bundkort har samme problem.

Men jeg må jo kontakte leverandøren i morgen og se hvad de siger.....
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
21. september 2006 - 22:17 #26
Hvad fandt du ud af?
Avatar billede zwiebler Nybegynder
21. september 2006 - 23:29 #27
Jeg har sendt det hele retur til leverandøren, og afventer deres "dom".

Jeg giver besked når jeg hører noget fra dem
Avatar billede zwiebler Nybegynder
23. september 2006 - 17:36 #28
Skriv 100 gange: DUMT DUMT DUMT DUMT DUMT DUMT DUMT DUMT DUMT DUMT DUMT ..... ETC...

Jeg har nu fået det retur fra leverandøren, uden at de kunne finde nogle problemer.

Så kunne det kun være strømforsyningen. -og dog.....

Der er en lille 4-pins strømting der OGSÅ skal monteres på bundkortet (det har jeg bare aldrig skullet på mine tidligere bundkort). Efter det var gjort: startup efter bogen.

Hvad kan man lære af det? Rigtige mænd læser ikke manualen. Rigtige mænd betaler - og græder ;-)

Tak for hjælpen.

akyhne, du skrev faktisk løsningen i dit qte fra manualen. smider du et svar?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
23. september 2006 - 18:10 #29
Øv, øv, og atter øv. Hvad kom du af med for den forteelse?
Avatar billede zwiebler Nybegynder
23. september 2006 - 19:08 #30
Det endte med en enkelt værkstedstime + fragt

Ialt 230,00

Rigtige mænd betaler........