Avatar billede kew1n Nybegynder
19. september 2006 - 23:43 Der er 10 kommentarer

vis kun NOGET af siden i iframe

Jeg er igang med at lave lidt hjemmeside for sjov, men ville gerne have at jeg inkluderer en side.

Jeg har derfor brugt iframe, men da jeg ikke skal have vist HELE siden men kun noget af siden, ville jeg gerne kunne definere HVAD på siden der skulle vises i iframen.

Mit spørgsmål er så; Kan dette lade sig gøre? og hvis ja, hvordan satan gør jeg så ?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. september 2006 - 23:51 #1
Jeg forstår ikke helt hvad du mener..

Men du kunne bruge HTML, CSS og JavaScript..

HTML, DIV: Put alt indhold i nogle DIV-tags
CSS: Skjul alle DIV-tags
java script: Kig i URL'en.. hvis "side.htm?vis=5", vis DIV'en med id "5"

Var det noget?

Hvis ikke, må du lige forklare det igen.. :-)
Avatar billede kew1n Nybegynder
19. september 2006 - 23:56 #2
det er lidt svært at forklare, men hvis jeg nu f.eks. gerne vil have vejr-udsigten fra DMI, behøver jeg jo ikke have HELE deres side vist i min iframe, men kun lige det væsentlig (5døgsprognosen f.eks.).
Avatar billede coderdk Praktikant
20. september 2006 - 00:01 #3
Det kan du ikke med HTML/CSS - Du *kan* hive ting ud med ASP/ASP.NET/PHP osv, men det kræver lidt ;)
Avatar billede kew1n Nybegynder
20. september 2006 - 00:04 #4
kan jeg ikke definere hvor på siden iframen skal vise siden?..

som standard tager iframen jo bare siden og viser den fra; øverst til venstre.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
20. september 2006 - 00:08 #5
Du kan gøre med AJAX (JavaScript + XML)..

Men læs lige om ophavsret: http://www.dmi.dk/dmi/index/om_dmi/ophavsret.htm
Avatar billede coderdk Praktikant
20. september 2006 - 00:15 #6
Du kan placere iframen, men du får nok ikke lov til at gøre noget med indholdet af den, når det er på en anden server...
Avatar billede kew1n Nybegynder
20. september 2006 - 00:16 #7
skal kun bruge hjemmesiden for mig selv, så den kommer ikke engang på nettet eller tilgængelig for andre..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
20. september 2006 - 00:28 #8
Du skulle gerne kunne brug AJAX.. men bare ikke hvis du bruger browseren Opera, da den ikke tillader at hente data fra andre sider, via AJAX..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
20. september 2006 - 00:29 #9
..andre sider = andre domæner end det domæne som scriptet er på..

AJAX tutorial: http://www.w3schools.com/ajax/default.asp
Avatar billede roenving Novice
21. september 2006 - 11:54 #10
-- og for at skære det ud i pap:

Du kan _ikke_ udføre cross-domain scripting, så hvis du vil have et andet udsnit end øverste venstre bid af en side er du ude i den umulige opgave (medmindre du går en anden vej, som f.eks. som strandløven angiver !-)