01. oktober 2006 - 19:58Der er
5 kommentarer og 1 løsning
Vask af bil og lakforsegling
Hejsa
Har lige købt anden bil, og fik i den forbindelse en lakforsegling med i handlen (Cartec). Jeg kender ikke rigtig noget til kvaliteten af de forskellige lakbehandling (Cartec, Ditec osv.), men er der nogen der kender lidt til det, må de gerne smide en kommentar med erfaringer. Nå, det var slet ikke det jeg vil spørge om. Mit spørgsmål går på, hvordan jeg vasker bilen ren og samtidig holder den pæn. Bilen er fra 11/2001 og lakken er i rigtig fin stand. Jeg kender godt til de forskellige bilpleje meæker som Alaska og SONAX, men hvad foreslår I. Jeg har adgang til autovaske hos OK (softcare), Shell, UnoX og Q8, så er der nogen der mener at det er det bedste, er de også velkomne til at foreslå det. Det der bekymre mig, er især afvaskningen af det sand og skidt der bliver sprøjtet hen ad siden af bilen ved kørsel i regnvejr. For lige at opsummere; hvordan holder jeg min bil pæn - manuelvask (og med hvad/hvilke preparater), maskinvask eller kombination af de to.
Jeg vasker KUN min bil "i hånden" (manuelvask), jeg skal ikke risikere at få ødelagt noget, hvis der er en defekt sensor i vaskehallen eller der sidder noget snavns på en af børsterne (det prøvede jeg på min gamle bil og Statoil og FDM var ikke til at stikke i, - de arbejder sjovt nok også sammen!!!).
Normalt bruger jeg bare en blød håndbørste til bilen når jeg vasker den, er den meget snavset i sand osv. bruger jeg en højtryksspuler, det er det bedste, for det skåner lakken mest
Jeg vasker den i noget shampoo med voks, for at skåne den lakforseglede lak nedst muligt. Jeg har lige givet hele bilen en omgang Alaska lakforsegler og det blev rigtig god. Jeg bruger en polérmaskine til de store overflader og ellers tørrer jeg efter med nogle bløde klude..
Når jeg har vasket bilen tørrer jeg den efter med nogle mikrofiber-glasklude, de ridser ikke og lakken tørrer perfekt op!
Faktisk ikke. Når du selv vasker bilen laver du jo de dersen bitte små ridser hist og pist men hvis du tager bilvask kør børsterne jo hele tiden samme retning så ridserne bemærkes minimalt. jeg har vasket bil i 3 år senest hver 2. dag. men så begyndte lakken at kravle til sidst men hva fanden. har haft vasket, poleret og vasket og poleret samme dag nogle gange. Den bil sku bare skinne og den kunne bare ikke skinne nok. vasker du bilen (Manuelt) ville jeg da anbefale at lade være med at bruge børste og holde dig til en af de kæmpe svampe. Lige meget hvad så sprøvt bilen til med vand for at fjerne snavset så du ikke sidser bilen når du sæber den til.
Tak svarerne! Jeg har lige investeret i en SONAX vaskebørste med vandgennemløb og jeg har i dag prøvet at vaske bilen de steder, hvor den er mest beskidt, med den. Jeg synes faktisk ikke at man skal køre stille og roligt over det mere end én gang, før skidtet er væk. Nu nævner sexpac at en svamp er en dårlig idé, men sådan en har jeg også skaftet mig (også en SONAX - og nej, jeg har ikke en onkel der sælger SONAX, som jeg skal gøre reklame for - jeg synes ganske enkelt deres produkter virker trovædige), og den brugte jeg også i dag. Den virker skånsom, og det meget nemt at se om der sidder skidt i den, da den har den mest fimsede lyseblå farve. Jeg bruger den naturligvis først efter, at bilen er rentgjort med børsten med vandgennemløb. I øvrigt bruger jeg slet ikke svampen under "dørliste-højde" for ikke at få skidt i den "for good". Til sidst bliver den skyllet for shampoo (har både Alaska´s den blå og SONAX) og derefter tørret over med et Alaska syntetisk vaskeskind - som i øvrigt er noget bedre end et syntetisk SONAX skind. Det kan dog være at det bliver bedre med alderen (det er helt nyt og først gang jeg brugte det) - det gjorde Alaska-skindet i hvertfald. Får bilen ridser, var min plan af bruge SONAX Wax & Polish og derefter give det SONAX Hard Wax. SONAX er også kommet med en "Xtreme" serie, der indeholder nano-teknologi, men "Motor" mente ikke at der var forskel på de tradionelle produkter og produkterne med nano. SONAX produkter vandt i øvrigt testen i Motor fra Sep. 2006.
Jeg er i øvrigt meget skuffet over den lakforsegling (Cartec), bilen fik inden jeg fik den. Jeg kan allerede se at vandet ikke bare perler af, men nu nede på siden, bagved hjulene, samler sig i plamager, hvilket jeg mener er et tegn, at forsegligen allerede er slidt. Det varer ikke længe før den skal have en omgang voks!
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.