Avatar billede m_dupont Nybegynder
17. maj 2001 - 17:47 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Automatisk maximering af brugervindue

Jeg sidde i øjeblikket og arbejder med GUI. Derfor irritere det mig at jeg ikke kan finde en metode/funktion hvor det er muligt at få vinduet til at tilpasse sig skærmstørrelsen(f.eks. 1024x768 eller 800x600) er dette muligt???
Avatar billede mpultz Nybegynder
18. maj 2001 - 16:11 #1
Dette er et kendt problem i Java, da der ingen \"pæn\" måde er at gøre det på vha. API\'et. En måde er eksplicit at sætte dit frames størrelse til størrelsen af skærmen (her skal man så fraregne pladsen til Windows taskbar\'en, hvis man altså har en sådan), den anden er at generere en mouse event for maksimering. Se
http://forum.java.sun.com/read/16788242/q_VNcYY5bQTMAAaN7#LR for detaljer på det sidste.
Avatar billede logical Nybegynder
18. maj 2001 - 21:50 #2
En anden løsning er at læse en maximeret JFrame op fra en serialiseret udgave.

Her er f.eks. koden til at lave en serialiseret udgave.

    JFrame f = new JFrame(\"Hej verden\");
    f.setSize(600,600);
    f.setVisible(true);
    try { // Maximize your window while the thread sleeps
        Thread.sleep(3000);
    } catch (InterruptedException e) {}

    ObjectOutputStream os = new ObjectOutputStream(
            new FileOutputStream(\"Frame.ser\"));
    os.writeObject(f);
    os.close();

Husk at få maksimeret vinduet mens tråden sover.

Når du senere skal bruge din maximerede frame, kan du hente den således:

    ObjectInputStream is = new ObjectInputStream(
        new FileInputStream(\"Frame.ser\"));

    JFrame f = (JFrame) is.readObject();
    f.setVisible(true);

Det betyder selvfølgelig, at Frame.ser skal følge med koden ud, men det er da bedre end ingenting.