Avatar billede makkerhaps Nybegynder
08. oktober 2006 - 11:14 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Processorhastighed pludselig reduceret

Min processor hastighed er pludselig gået fra tidligere at have været ca. 1666Mhz til nu kun at være 1250Mhz. Hvad kan dette skyldes og hvordan retter jeg fejlen?
Avatar billede leif Seniormester
08. oktober 2006 - 11:16 #1
Varme
Avatar billede leif Seniormester
08. oktober 2006 - 11:16 #2
Åben maskine og gennemblæs den så der ikke sidder noget støv nogen steder.
Avatar billede peet49 Nybegynder
08. oktober 2006 - 11:18 #3
Et stykke spyware-forkert nedlukning eller lign, kan reesette bios, du skal i bios og loade optimal setting, tjekke FSB for cpu.
Avatar billede lzs Nybegynder
08. oktober 2006 - 14:13 #4
er det en bærbar computer?
Avatar billede komputerdk Mester
11. oktober 2006 - 08:52 #5
kommer an på hvilken CPU det er.. men AMD64 sætter hastigheden ned når der ikke er brug for det (hedder cool and Quit)
.

Men som der skrives, det kan være FSB som er sat ned (tjek med CPU-Z (cpuid.com) hvad bushastigheden er.. lyder til at den er gået fra 333 til 250 , eller måske fra 133 til 100 (x 12,5) .. en cpu hastighed er lig = FSB (front side Bus) x divider (kan snyde, fordi at med QUAD bus etc. sp kan FSB være 2x4x100=800 eller lign. men "grundbussen" er ofte 66,100, 133 eller 166)
Avatar billede makkerhaps Nybegynder
11. oktober 2006 - 15:11 #6
Der er tale om en stationær computer. Det ser ud til FSB-hatigheden er gået ned fra 133 til 100. Hvordan retter jeg så det? Jeg har prøvet at loade optimal setting i bios, men det hjælper tilsyneladende ikke.
Avatar billede peet49 Nybegynder
11. oktober 2006 - 15:16 #7
Du skal i bios og rette FSB, det gøres i cpufrekvens eller lignende.
Avatar billede makkerhaps Nybegynder
11. oktober 2006 - 15:35 #8
OK. Nu er jeg ikke den store haj, så jeg lige brug for lidt vejledning til at gøre det.

Jeg skal ind i setup ikke?

Der har jeg følgende menupunkter:
- Standard CMOS features
- Adv. BIOS Features
- Integrated periperals
- Power Management Setup
- PnP/PCI Config.
- PC Health
- Frequency/Voltage Controls

Hvilket punkt skal jeg ind under, og hvad skal jeg kigge efter der?
Avatar billede komputerdk Mester
11. oktober 2006 - 20:50 #9
Du skal ind i frequency - så er der en der hedder FSB (ellers skriv lige dit motherboard navn , så finder jeg en manual jeg kan kigge i) - kan være at din computer har kørt overclocket og er gået død og har resat BIOS til standard hastighed...

men hent nu CPU-z først og skriv følgende fra programmet her i tråden :
Name ;
spefication
Corespeed
Multier
Busspeed

så finder vi en løsning på det :)
Avatar billede makkerhaps Nybegynder
11. oktober 2006 - 23:02 #10
Ok.
-Name: AMD Athlon XP
-Specification: Unknown CPU Type (mener dog at den hedder ECS K7S6A, efter hvad jeg lige kan snuse mig frem til.
-Corespeed:1248,3Mhz
-Multiplier: x12,5
-Busspeed: 99,9Mhz

Inde under Frequency er der et menupunkt som hedder "CPU Host/PCI Clock". Her kan man vælge melle nogle forskellige setting. Lige nu står den til default, men man kan blandt andet vælge:
133/100/33Mhz
133/133/33Mhz
Er det noget af det jeg skal have fat i?
Avatar billede makkerhaps Nybegynder
19. oktober 2006 - 11:01 #11
Ingen der er klar med et svar?
Avatar billede komputerdk Mester
19. oktober 2006 - 11:50 #12
ups.. mente jeg havde svaret

Dit motherboard er ECS K7SA6

Du kan ændre CPU til 133 så skulle den være i vinkel.. hvis dine RAM kan klare 133Mhz kan du vælge 133/133/33  - men prøv 133/100/33 først.. (du kan altid reset bios hvis den ikke kan klare den hastighed.. )
Avatar billede makkerhaps Nybegynder
19. oktober 2006 - 16:30 #13
Det virkede. Jeg bukker og takker.