Avatar billede ata_dk Novice
14. oktober 2006 - 17:53 Der er 14 kommentarer

Windows kan ikke finde HD

Hej!
Er der nogen der kan hjælpe mig.... ved opstart kan windows xp ikke finde hd på min pc.... hvad kan det skyldes??? hd kører
jeg har prøvet at reparere med system cd.... den fortæller også at hd ikke findes....
På forhånd tak!!
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2006 - 20:08 #1
Får du ingen fejlmelding ?
Er det en ny HD ?
Det kan skyldes at HD-jumper ikke er sat rigtigt - har du kun 1 HD skal jumper være sat til Master

I din Bios skal HD være sat til <AUTO>

og en masse andet
Avatar billede ata_dk Novice
14. oktober 2006 - 21:09 #2
Fejlmeldingen lyder: Disk boot failure, insert system disk and press enter...
det er den hd der har siddet i hele tiden...
hd- jumper er sat som master...
i bios er der 2 muligheder: disable og none...
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2006 - 21:27 #3
Du skal ind i bios, og finde <BOOT-fanen> og ændre den til CD-ROM den står sikkert til <A> - derfor den fejlmelding
Avatar billede ata_dk Novice
14. oktober 2006 - 21:53 #4
I boot fanen:

1 cd-rom            cd-rom
2 hd                none
3 other boot device SCSI boot device
4 renovable device  legacy flobby
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2006 - 22:58 #5
Hvis du stadig får denne (Disk boot failure, insert system disk and press enter...)
  fejlmelding ved boot fra din CD-rom - er din Win-XP ike en bootable-disk -
Prøv denne mulighed:
http://www.pcbeginner.com/tools/pcdoctor.htm
Avatar billede ata_dk Novice
15. oktober 2006 - 01:19 #6
Jeg har prøvet at genindlæse xp.... men jeg får samme meddelse....
Når jeg kommer frem til installation, hvor valgene er:
Intallere xp
Reparere xp
Afbryd installation...
har jeg prøvet at trykke R for reperere og enter for installere...
jeg fårsamme meddelels:
Installationdprogrammet fandt ingen harddiske på din computer.
Kontroller, at alle harddiske er tændt og korreket tilsluttet, og at al diskrelateret hardwarekonfiguration er korrekt.
Dette betyder, at der skal køres et diagnosticerings- eller installationsprogram fra producenten.
Installationsprogrammet kan ikke fortsættes. Tryk F3 for at afslutte.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2006 - 13:17 #7
Som jeg ser det har du haft fladkablet afmonteret på din HD, normalt skal den farvede side af fladkablet (ben 1) vende mod strømstikket og strømstikket skulle kun kunne vende på een måde, der er nogle affasede kander på stikket.
Avatar billede ata_dk Novice
15. oktober 2006 - 14:37 #8
fladkablet kan kunne vende på een måde... der nogle udfræsninger som skal passe sammen.. og der strøm til... jeg kan høre den kører...
problemet er opstået ved den har været slukket... og da jeg tænder den igen kan den ikke finde hd...
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2006 - 16:21 #9
Har du mulighed for at sætte HD til en anden computer - evt. hos en ven/bekendt - sæt den da som slave - ellers ved jeg ikke lige hvad jeg skal råde dig til
Avatar billede ata_dk Novice
15. oktober 2006 - 17:08 #10
Jeg prøver om jeg kan få den tilsluttet en anden PC...
Foreløbig tak for dine forslag...
Avatar billede ata_dk Novice
15. oktober 2006 - 17:50 #11
Jeg tror hd er "stået af"... jeg har prøvet at sætte en gammel hd til med windows 95... den kunne godt starte, dog kun i "fejlsikret tilstand"... kunne det ikke være en mulighed...???
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2006 - 19:35 #12
Ja muligheden er, at HD'en er stået af - at den gl. HD med Win98 kun kan starte i fejlsikret tilstand er fordi den ikke er installeret på computeren fra start af, den kigger jo efter chipset og andet hardware som tilhører den computer hvor HD'en oprindelig er installeret.

Du bliver nok nødt til at se dig om efter en ny HD
Avatar billede ata_dk Novice
15. oktober 2006 - 21:10 #13
Det må jeg nok hellere....
Tak for din tålmodighed og hjælp....
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2006 - 22:17 #14
Jeg ønsker dig alt mulig held - luk lige spm.