Avatar billede webint Nybegynder
19. oktober 2006 - 13:27 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Eksperten udsendelse af emails

Hej jeg her længe spekuleret over hvordan, når man opretter et spørgsmål her på eksperten, at den kan sendes til fx 200000 brugere, uden det bliver overbelastet og tager lang tid?

for hvis nu hvis man skal, når man har oprettet spørgsmål, hente alle emails ud fra database brugere, og lave en
mail("email",".....","....");
....

så vil det jo tage en evighed?

Hvordan gør eksperten?
Avatar billede jaw Nybegynder
19. oktober 2006 - 13:30 #1
Nu har jeg aldrig set ekspertens kode, men det man normalt vil gøre er at lave et cron job (eller i Windows "planlagt opgave"). Altså, når nogen skriver en kommentar nu, så bliver der gemt et sted, at der er skrevet. Hvert f.eks. 5. minut, køres et script så, der tjekker hvilke mails der skal sendes og sender dem. Altså mailen bliver ikke sendt i det øjeblik jeg trykker "send".
Avatar billede webint Nybegynder
19. oktober 2006 - 13:33 #2
Jeg får da e-mails lige med det samme en poster et spørgsmål?

hvor finder jeg cronjob
Avatar billede jaw Nybegynder
19. oktober 2006 - 13:36 #3
Nej, du får dem ikke samtidig, der er en forsinkelse. Om det så lige er hvert 5. minut exp's server sender, eller hvert minut ved jeg ikke. Det var bare et eksempel. Det smarte er jo, at udsendelsen af email sker i baggrunden, eller evt. via en anden server, der ikke laver andet, og derfor påvirker det ikke exp's ydelse og hastighed.

Cronjobs kan du køre hvis du har din egen server ved at bruge det program i Windows der hedder "planlagte opgaver". Hvordan du kører dem i Linux ved jeg desværre ikke.

Hvis du har en webhost skal du undersøge om vedkommende tilbyder dig mulighed for cronjobs. Hvis ikke, så kan man gratis køre cronjobs via www.cronjob.de
Avatar billede webint Nybegynder
19. oktober 2006 - 13:38 #4
I planagte opgaver er det da kun programmer? - det vil sige jeg skal lave et program der henter alle emails og sender dem??
Avatar billede leif Seniormester
19. oktober 2006 - 13:39 #5
Programmer kan også være at den åbner en side
Avatar billede jaw Nybegynder
19. oktober 2006 - 13:40 #6
Ja, det er programmer, men PHP er også et program. Hvis du laver en php fil der henter og sender mails, så kan du køre det i planlagte opgaver som:
C:\php\php.exe C:\webserver\mail.php
...eller hvad dine stier til henholdsvis php.exe og scriptet er.
Avatar billede fangel Nybegynder
19. oktober 2006 - 14:07 #7
Og ja, Eksperten virker ved at der er en cronjob der hvert min. tjekker for hvilke mails der skal udsendes, og så udsender dem.. ;)
(eller, lidt mere kompliceret end det - men, ja.. ca. sådan)

Og så er det ikke ligefrem 200.000 mails per spm eller kommentar... den kommer vidst yderst sjællent over 500 mails per kommentar og/eller spm.

-fangel
Avatar billede olebole Juniormester
19. oktober 2006 - 15:09 #8
<ole>

- og var der dog bare en spinkel chance for, at de 500 blev sendt ud ... eller også bare 50! Der er - som så ofte før - gevaldig dårlig e-mail-understøttelse på Eksperten for tiden.
Det kommer øjensynligt anpå, hvor i køen, man ligger - men i øjeblikket er det normen, at jeg ikke får mails fra de tråde, jeg deltager i ... kun ganske få kommer drypperne  :o|

/mvh
</bole>
Avatar billede fangel Nybegynder
19. oktober 2006 - 15:15 #9
ole: jeg har ikke selv haft prob (men nu er jeg godt nok heller ik særlig aktiv) eller hørt om andre der har prob..
I/du må pive lidt højere for at der er nogle af "os" der hører det, hvis du vil have vi skal kigge på det...

-fangel
Avatar billede olebole Juniormester
19. oktober 2006 - 15:26 #10
Hmmmm .... jo tak, men jeg har prøvet at pive, pippe, skræppe og sågar råbe så mange gange i mails til admin ... uden skygge resultat. Det gælder også de (efterhånden mange) gange, hvor uger er gået og kun meget få har fået deres mails.
Det eneste, der endnu har virket, er de gange, jeg - efter at have mailet admin adskillige gange - har ringet til Eksperten og brokket mig.

Da det synes at være et helt konsekvent mønster, må jeg gå udfra, det er måden, man har valgt at lade Eksperten administrere på  :oP
Avatar billede fangel Nybegynder
19. oktober 2006 - 15:38 #11
Det skal være uden tvivl at der har været perioder hvor alle mails har været meget ramt af forskellige problemer - men jeg troede nu faktisk at de perioder var overstået.

Jeg tror (håber?) også at ejerskabet af Eksperten internt her i IDG bliver mere afklaret med den nye version - den har før ligget under Robert Vanglo og PCWorld, men R. Vanglo er ikke længere chef.red. for PCWorld, så nu findes der nok et nyt "stå sted" for Eksperten. Måske det vil hjælpe lidt på kortere emails-svartider.

Men mine dage hos IDG er også ved at være sluppet op, og så er der ikke IDG'ere der lurer rundt i trådene her på E sådan lidt proaktivt.. ;)

Du kan lede lidt efter min private email hvis du vil fortsætte diskutionen.. (ingen grund til at spamme denne ellers fine tråd)

-fangel
Avatar billede jaw Nybegynder
19. oktober 2006 - 18:35 #12
Går ud fra at der er blevet besvaret her...?!
Avatar billede htx98i17 Professor
19. oktober 2006 - 19:13 #13
Grunden til at det også kan tage lang tid at sende mails til emailadresser fra et array, er at mange mailservere virustjekker hver enkel mail der sendes. Det tager en evig tid og jeg har også oplevet at PHP har taget så lang tid om det, at der har været problemer med manglende afsender etc i de mails der er sendt. Dengang var det omkring 1500 mails det drejede sig om. Idag sender jeg 2000+ uden at der virustjekkes og det giver ingen problemer og tiden er nede på godt 1/4 vil jeg skyde på...