Avatar billede niels_hansen Praktikant
26. oktober 2006 - 03:03 Der er 16 kommentarer

Hvad er formålet med point ?

Har netop siddet og kigget på toplisten, og sorterede for sjov efter point ude, den med flest har næsten 6000 point ude, er det ikke lidt at misbruge folks hjælpsomhed, eller er der en dybere mening med point systemet som jeg ikke lige kan gennemskue ?

Ps hvordan er det muligt at nummer 1 har over 600000 point ? lever han herinde eller ? *G*
26. oktober 2006 - 07:21 #1
Generelt:
http://expfaq.dk/
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. oktober 2006 - 08:28 #2
Det helt perfekte samfund findes ikke, heller ikke virtuelt, derfor vil du altid finde enkelte der, af forskellige årsager, ikke spiller med. Eksperten er på godt og ondt et samfund, med alle de facetter der nu høre med.

#1 er meget dygtig og er ofte på eksperten, men det at komme på top 10 er slet ikke så umulig en opgave som det kunne synes. Der er dog nogle ting du er nødt til.

Du skal have den nødvendige viden, eller få den efterhånden
Du skal have viden i en eller flere af de kategorier hvor der stilles mange spørgsmål og typisk gives mange point for svar. Vi har eksempler på folk der er kommet på top 10 ved næsten udelukkende at svare på HijackThis spørgsmål.
Du skal nok bruge et par år på det, men så kommer det også af sig selv.
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. oktober 2006 - 09:05 #3
Læs denne gratis artikel

http://www.eksperten.dk/artikler/547
Avatar billede christiansenbo Nybegynder
26. oktober 2006 - 09:07 #4
Det hænger måske også lidt sammen med, at man før i tiden kunne give flere tusinde point, hvor grænsen nu er sat til 200. På den måde kom man jo højere op i systemet....
Avatar billede ejvindh Ekspert
26. oktober 2006 - 09:35 #5
Vi havde også engang en bruger herinde, som brugte pointene til at profilere sig i forhold til et bestemt arbejdsmarked. Du kan se noget om det her (det er brugeren screem_brille / screem_brille_rex som det drejer sig om):
http://www.eksperten.dk/spm/690229

Det var dog ikke nogen særlig lykkelig sammenblanding må man sige. Point er nok bedst egnet som en slags virtuel konkurrence-parameter. Men når de får lov til at fylde for meget i hjælpernes bevidsthed har de også en tendens til at udhule kvaliteten af svarene. Mange har været på vej op i top-10, men er gået i stykker på en overdrevet point-fokusering. De fleste af dem, der befinder sig i top 10 har enten formået at løsrive sig fra et rent point-fokus, og stille og rolig arbejdet sig op. Eller de er af eksterne grunde blevet nødt til at holde op på eksperten, inden det gik galt.
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
26. oktober 2006 - 11:46 #6
Jeg kan se at Niels_hansen = Screem_brille eller har jeg misforstaaet det?

mvh
Mads
Avatar billede ejvindh Ekspert
26. oktober 2006 - 11:56 #7
Hvor ser du det? Jeg troede at SB var udelukket fra E? Hvis du har ret, er det da ærlig talt lidt at gøre grin med folk, at stille spørgsmål om, hvad point er til. For det var SB da udmærket klar over...
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
26. oktober 2006 - 12:33 #8
Se Karma for Niels_hansen der er flere der antyder det. Men jeg kan tage fejl det er egentlig ogsaa lige meget.
Avatar billede ejvindh Ekspert
26. oktober 2006 - 12:45 #9
Ja, nu er karma jo ikke altid et "sandhedsvidne" ;-D

...og en eksplicit indrømmelse af sammenhængen vil vi jo nok aldrig få, eftersom niels_hansen så risikerer at blive banned igen. Men det kan være, at vi kan få en eksplicit afvisning i stedet?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
26. oktober 2006 - 12:48 #10
foxmulder58 ja det ved jeg der står i min karma, og har gentagende gange bedt coadmins om at fjerne det da jeg ikke aner hvem personen (screem_brille) er, og derfor ikke mener jeg skal have dårlig karma pga det, men det lader til det er ok at, da de jo netop ikek er blevet fjernet, og falske karma i helgec´s karma er blevet fjernet efter jeg/vi har klaget.
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
26. oktober 2006 - 13:09 #11
Det er ogsaa ligegyldig karma er sgu saa latterligt alligevel.

Det ville vaere fint hvis det var umuligt at afgive anonym karma.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
26. oktober 2006 - 13:17 #12
ejvindh jeg har ikke været banned før, jeg startede først herinde engang i august, og kan ikke se hvordan jeg kan bevise at jeg hedder Niels Hansen, synes ikke det kan være rigtigt hvis man skal forevise et billede af pas, kørekort eller lignende id for at benytte et forum hvor man hjælper folk (i så fald er det ikke lige et forum for mig)
Avatar billede ejvindh Ekspert
26. oktober 2006 - 13:42 #13
Hey niels_hansen, det er ikke en domstol det her. Jeg taler ikke om beviser, men om "indrømmelse" vs. "afvisning". Og du har nu "afvist" de påstande inde i din karma -- så er sagen sådan set ikke længere.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
26. oktober 2006 - 13:46 #14
en anden ting, hvad er misbrug af point systemet ? hvis systemet herinde bygger på man bruger point til at betale for hjælp, så forekommer det da noget mystisk at man så ikke afleverer de udleverede point til dem der faktisk kom med svaret ? (det tager jo ikke lang tid at opdage at der er folk der blot beholder point selv, det må da også være misbrug af point systemet) eller ? (ikke at det egenligt betyder noget, har point nok til de spørgsmål jeg måtte få behov for at stille, det er mere princippet der undrer mig ;) )
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. oktober 2006 - 15:22 #15
Rådet i denne sammenhæng er:

Koncentrer dig om at svare på spørgsmål
Tal pænt til folk og lad være med at skændes online, det føre intet med sig
Lad være med at tage point for alvorligt på lang sigt får du sikkert lige så mange point som du egentligt ikke er helt berettiget tid som du midster point du retteligt skulle have haft.

Gør sådan, så ender du i top 10 før du får ste dig om
Avatar billede idioti Nybegynder
17. november 2006 - 08:01 #16
"Ps hvordan er det muligt at nummer 1 har over 600000 point ? lever han herinde eller ? *G*"
Nu er du vist selv ved at være godt med *GG*

"en anden ting, hvad er misbrug af point systemet ? hvis systemet herinde bygger på man bruger point til at betale for hjælp, så forekommer det da noget mystisk at man så ikke afleverer de udleverede point til dem der faktisk kom med svaret ? (det tager jo ikke lang tid at opdage at der er folk der blot beholder point selv, det må da også være misbrug af point systemet) eller ? (ikke at det egenligt betyder noget, har point nok til de spørgsmål jeg måtte få behov for at stille, det er mere princippet der undrer mig ;) )"
Nu begynder du at lyde som en jeg kender :)
Jeg kan se at SB er nævnt tidliggere i denne tråd. Han skrev faktisk en artikel om hvordan man kunne undgå at besvare spørgsmål fra bestemte brugere.
Søg efter screem_brille på Google, så vil du finde både han mail og rigtige adr. Du kan så kontakte ham og spørge hvad den gik ud på.

Se dr1's link, så finder du ud af hvordan man lukker et spørgsmål man har fået besvaret.