Avatar billede sybrom Nybegynder
11. november 2006 - 10:58 Der er 7 kommentarer

Min pc kører for hurtigt og lyder nærmest som en jetjager

Hej Allesammen

Min kæreste og jeg bruger vores fælles computer rigtig meget nærmest hver dag, så det er et meget irriterende problem, vi i dag er stødt ind i. Et eller andet er galt med vores pc for den arbejder alt for hurtigt og larmer næsten som en jetjager. Ok. overdrivelse fremmer forståelsen, men det lyder i hvert fald ikke rart, og jeg er bange for om noget af pc'ens hardware ender med at gå i stykker på grund af problemet med pc'en.

Jeg ved, at det er meget sandsynligt, at pc'en må på værksted, men hvis nogen i dette forum har kvalificerede bud på noget, jeg først bør forsøge at gøre selv for at udbedre problemet, så vil jeg gerne høre fra jer. Udsigten til at skulle have sin computer til reparation i en uge eller mere lyder nemlig ikke alt for tillokkende.

Siden problemet opstod i morges har jeg forsøgt at fixe det selv ved den eneste fremgangsmåde, jeg lige umiddelbart kunne komme på. Således har jeg haft pc'en åbnet for at rengøre den for støv - især støv der havde ophobet sig ved blæseren, men også generelt i kabinettet. Jeg brugte en klud varsomt, de steder hvor jeg mente det var forsvarligt, og brugte en Air-Duster med trykluft andre steder. Endvidere har jeg rengjort de stikdåser, jeg har med forskellige stik til pc'en. Endelig lod jeg pc'en stå i ca. 15-30 minutter inden jeg startede den op igen, men desværre var problemet ikke løst, så min pc lyder endnu som en hurtigt accelerende maskine.

Kan et eller andet "pc analyseprogram" evt. afdække, hvad problemet skyldes? Jeg ved f.eks., at der findes et program kaldet Sisoft Sandra, der kan analysere pc'en, men jeg kender ikke direkte til brugen af programmet.

Anyway, jeg vil sætte pris på enhver form for hjælp, der kan gøre min kære pc god igen!

Lidt oplysninger om pc'en, hvis det kan være en hjælp:
Oplysninger om min pc:

Computer:
AMD Athlon (tm) XP 1800+
1.53 GHZ, 512 MB Ram

System:
Windows XP
Version 2002
Service Pack 2

Bundkort:
K7S5A Release 10/29/2002 S

Oplysninger fra biosen:
CPU Brand AMD K7
CPU Type Athlon XP

Med venlig hilsen
Sybrom.
Avatar billede off-line Nybegynder
11. november 2006 - 13:22 #1
Din PC kører næppe for hurtigt. Mon ikke snare det er ventilatoren enten ved
CPU eller strømforsyningen. Du kan jo prøve, med en finger, at stoppe den på CPUén
bare to sekunder, for at høre, om der blev stille. Ellers så prøv at lytte til
strømforsyningen.
Avatar billede off-line Nybegynder
11. november 2006 - 13:27 #2
Ps. På nogle bundkort, sider der en lille mini ventilator. Og fordi de er så små,
kører de meget hurtigt, og det gør, at de ofte hyler forfærdeligt. Men sådan en
har du forhåbenlig ikke. På bundkort skal man have passiv køling.
Avatar billede off-line Nybegynder
14. november 2006 - 02:02 #3
Fandt du ud af noget?
Avatar billede sybrom Nybegynder
15. november 2006 - 23:29 #4
Hej gotfred, undskyld at jeg ikke for svaret noget tidligere end nu, men jeg har haft nogle travle dage.

Det spøjse men fantastiskt dejlige der skete d. 11/11 2006 var, at pc'en larmede voldsomt i noget tid, for så pludselig at holde op med det. Siden da har jeg faktisk heller ikke været ude for, at pc'en larmer, men min kæreste har oplevet det én gang, hvor jeg ikke var hjemme. Men dengang holdt den også op efter lidt tid. Derfor vover jeg at have tiltro til, at min "hovedrengøring" af pc'en alligevel havde en effekt! Jeg tror dog ikke, at jeg skal lukke tråden endnu, for det kan være, at jeg kommer til at opleve flere problemer med en larmende pc i den nærmeste fremtid. Nu får vi se, men jeg krydser fingre for at problemet er løst.

Mvh. Sybrom.
Avatar billede dragox05 Nybegynder
15. november 2006 - 23:36 #5
Det et gammelt problem
Det kan enten være en knækket vinge på en af dine blæser eller blæseren i strøm forsygningen der er netslidt.
Det forkommer tit at når man starter pcen brummer den vældigt og efter ca 2-3 min holder den op og kører normalt.
Næste gang den gør det så gør som gotfred siger, stop en blæser af gangen :)
Avatar billede off-line Nybegynder
12. december 2006 - 15:24 #6
Husk at lukke.
Avatar billede sybrom Nybegynder
23. februar 2007 - 19:46 #7
Hej gotfred, du må undskylde, at jeg har glemt at lukke tråden. Kan jeg ikke få dig til at sende dine råd til mig som et svar, så jeg kan tildele dig point for din hjælp?

Mvh. Sybrom.