Avatar billede udvikler Nybegynder
12. november 2006 - 21:42 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til at vælge den rette mac

Hej, jeg som altid har været windows tilhænger har valgt at skifte over til mac. Jeg har mine grunde.

Jeg har fundet 3 løsninger og skal have hjælp til at finde den optimale til opfylde mine behov.

1. imac G4
- 17 inch
- 1.83 GHz
- 512MB memory
- 160GB hard drive1
- 24x Combo drive
- Intel GMA 950 graphics
- Pris: 6000 kroner
2. MacBook
- 13 inch
- 2.0GHz Intel Core 2 Duo
- 1GB memory
- 80GB hard drive1
- Double-layer SuperDrive
- Pris: 7800 kroner
3. Samlet løsning
> Skærm
- 20-inch (viewable)
- 1680 x 1050 optimal resolution
- 16.7 million colors
- DVI Display Connector
- 2 port USB 2.0 Hub
- 2 FireWire 400 ports
- VESA mount compatible
- Pris: 4200 kroner
> Kabinet: Mac mini
- 1.66Ghz Intel Core Duo
- 512MB memory
- 60GB hard drive1
- Pris: 3600 kroner
>>> Ialt: 7800 kroner

Jeg skal bruge computeren til at kode lidt html, css, php, mysql og c++. Udover det skal jeg kunne høre kvalitets musik på den. En sjælden gang skal den bruges til lette spil - ingen tunge sager.

Til sidst vil jeg lige høre hvor man kan prøve en mac så jeg lige kan beslutte mig helt? Altså i hvilke butikker kan man prøve en mac computer i, i Storkøbenhavn?

På forhånd tak.
Avatar billede swiatecki Novice
12. november 2006 - 22:17 #1
Avatar billede egonspock Seniormester
12. november 2006 - 22:17 #2
Sørg i hvert fald for at det bliver på Intel-platformen. G4/G5 er den gamle teknologi, som der ikke længere bliver udviklet til, og skulle du få behov for det, kan du køre MS i et vindue med Parallels.com uden at det bliver langsomt. Jeg har selv en ældre iMac og en Powerbook, men er meget meget glad for ikke at være bundet af at skulle sidde ved bordet for at bruge den. Og når det sker, sætter jeg min 20" skærm til og har derved dobbelt skærmareal, som er godt, hvis man koder eller bare gerne vil have en skærm til at surfe og en til at maile.
Desuden bør du makse rammen ud så hurtigt som du kan få råd til det, da OSX spiser RAM til morgenmad. Jeg kunne decideret mærke hastighedsforbedringer ved at gå fra 1 til 2 GB. Jeg ville nok gå efter løsning 2 i din opstilling, da man så også kan udskifte harddisken, når den bliver for lille og da man også kan sætte en skærm til, når det er nødvendigt. Eneste minus er at den så ikke egner sig til at være en fast server, og det er også rart at have :-)
Avatar billede egonspock Seniormester
12. november 2006 - 22:20 #3
Og så husk at der er hjælp at hente i din nærmeste brugergruppe, der sikkert også kan vise dig en maskine eller to:
http://www.apple.com/dk/usergroups/
Avatar billede udvikler Nybegynder
12. november 2006 - 22:40 #4
Ok, løsning nr 1 er glemt.

Tjaa jeg synes også at den bærbare er mest funky.
Jeg tænkte dog på om 13" var for lidt?
De programmer jeg selv koder fylder en del linier og det virker uoverskueligt på en så lille skærm. - Men er den virkelig så lille?

Hvad mener du forresten om min løsning nr 3?
Avatar billede egonspock Seniormester
12. november 2006 - 23:04 #5
Hvis dit arbejde består i at sidde foran computeren hele dagen, så er 13" måske i underkanten, på trods af at den har noget der ligner 1280*800, som i øvrigt kan være stort nok til at vise to hele sider "side by side". Det har nu ikke været et reelt problem for mig, da jeg havde en Powerbook 15" med 1280*854-opløsning, så det er mere det med at man ikke lige kan læse sine mails samtidig med at man koder og surfer... ;-)
Et alternativ til løsning to er at tage MacBook'en og så gå efter en billigere skærm (husk at der skal være DVI-indgang for at få det optimale ud af den), og så bruge den på din kontorplads sammen med 13". Det vil give dig rigeligt med skærmplads, og så er du stadig mobil. Du kan jo også altid købe en bedre skærm, når der er penge på kontoen senere. Macminien er fin til det hele, bortset fra at den ikke kan udvides med særligt meget RAM (Jeg er bange for at den kun kan holde 1 GB og det bliver hurtigt i underkanten), og den mindre harddisk, der dog ikke betyder så meget, da den er stationær.
Avatar billede udvikler Nybegynder
12. november 2006 - 23:10 #6
Så du mener stadig at jeg bør holde mig til MacBook'en - hvilket jeg synes jeg helt iorden.

Jeg kunne godt tænke mig at høre nærmere om det du siger med at bruge to skærme:
Det du siger er rent faktisk at jeg kan bruge min lille 13" skærm fra bærbaren + en ekstra skærm som jeg køber - bare den har DVI indgang? Så jeg evt. kan tjekke mails og programmere samtidigt? I såfald lyder det som den optimale løsning for mig. :)

Hvis det var det du mente vil jeg lige høre om den ekstra skærm _skal_ være en Apple skærm? Eller kan jeg bare købe en skærm fra en helt anden producent?
Avatar billede egonspock Seniormester
12. november 2006 - 23:36 #7
http://www.apple.com/dk/macbook/specs.html siger:
"Extended desktop and video mirroring: Simultaneously supports full native resolution on the built-in display and up to 1920 by 1200 pixels on an external display, both at millions of colours"
Du skal dog enten købe et mini-DVI til DVI eller miniDVI til VGA-stik for at få den til at spille, men har du en monitor i forvejen som du kan undvære, kan du sagtens bruge den. Der er en mini-DVI-udgang i MacBook'en. Der er intet der siger at det skal være en Apple-skærm. I den tidligere generation "iBook" skulle man lave et hack for at få screen spanning til at virke, men nu er det standard :-)
Hvis jeg skulle have en ekstra skærm, ville jeg nok forsøge at vælge Apple's 23". Den har bare den rigtige størrelse og er så lækker, men det er jo godt at have noget at ønske sig :-)
Avatar billede udvikler Nybegynder
13. november 2006 - 14:08 #8
Tjaa, den 23" skærm er da ret stor og flot - men det er prisen desværre også :)
Har du nogle andre ting jeg skal forholde mig til når jeg skifter til mac? (går ud fra at du selv har prøvet windows engang). Jeg tænker mest på at jeg meget gerne vil kunne kode c++ da jeg er igang med at studere compiler teori og jeg udvikler så småt mit eget programmeringssprog. C++ bruger mange libraries som ligger i windows - så vil det ikke virke længere eller? - eller det ved du måske ikke noget om?
Har hørt om løsninger med intel mac hvor man bruger windows som interface, men det er ikke helt det jeg er ude efter.
Avatar billede egonspock Seniormester
13. november 2006 - 14:30 #9
Det er ikke lige det jeg bruger min Mac til, men jeg kan da fortælle at gcc er inkluderet og at du dermed kan kode i c++ i et eller andet omfang. Det skulle ikke undre om man kunne betale sig fra hurtigere compilere hos Intel og jeg må tilstå at jeg ikke ved noget om ekstra libraries etc. Til gengæld ved jeg at det foretrukne udviklingssprog er Objective-C og at der følger en hel IDE med gratis (XCode): http://developer.apple.com/tools/xcode/ - he, der er rigtig mange Open Source-ting, der er præinstalleret i øvrigt: vi, vim, emacs, pico, perl, java, apache, sendmail og postfix, php, osv. og en god håndfuld debuggerværktøjer. Vil du have lidt ekstra læsestof, er dette et godt sted at begynde: http://developer.apple.com/reference/DeveloperTools/idxCompilersDebuggers-date.html
Avatar billede udvikler Nybegynder
13. november 2006 - 15:04 #10
Tusinde tak for den gode feedback - jeg har 1 lille spørgsmål til sidst. Jeg har altid været typen der bedst kunne lide trådløst netværk og vil meget gerne have den mulighed med Mac også. Jeg har fundet en ting som burde kunne gøre det, men jeg er dog ikke sikker på om den virker på den måde jeg tror. Jeg vil bare have hurtigt og trådløst internet, hvis du har en bedre løsning så sig endelig til:

http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/WebObjects/AppleStore.woa/wa/RSLID?mco=D0D3169D&nplm=M8799LL%2FA
Avatar billede egonspock Seniormester
13. november 2006 - 15:13 #11
Det er en dyr løsning, men den virker helt fint. Hvis ikke du har et stort hus og behov for rigtigt mange samtidige brugere, så overvej en Airport Express: http://www.apple.com/dk/airportexpress/ Den er noget billigere, kan bruges som udgang til dit stereoanlæg (så du kan afspille iTunes direkte på det), virker som printserver og kan tages med i tasken, så du også har trådløst internet, der hvor der kun er en ledning til rådighed ;-)
Jeg sidder syg i min seng og skriver det her, så jeg kender godt det ønske ;-)
Avatar billede udvikler Nybegynder
13. november 2006 - 15:19 #12
Kiggede også på den der inden jeg valgte den anden. Når jeg kigger på den så ser det da ud som om at den skal bruge kabler og dermed ikke er trådløs? Det var grunden til at jeg glemte den løsning, men tager jeg bare fejl? Eller virker den på den måde at man stikker den lille fætter i stikkontakten også forbinder den bare til computeren via bluetooth eller hvordan?

Når det er sagt så vil jeg lige have lov til at sige tak for svarene og god bedring :)
Avatar billede egonspock Seniormester
13. november 2006 - 15:30 #13
Ligegyldig hvad du vælger skal der vel et ethernetkabel i routeren ? Derefter er de begge 802.11g-routere og sættes nok bedst op med WPA2 for bedst sikkerhed. Forskellen er at der i den store er en ledning til stikkontakten (og muligvis en adapter - jeg kan ikke lige huske det) mens den lille blot sættes direkte i. Den store har også en ekstra ledningsudgang, skulle man have en computer uden trådløs enhed. Der er både 802.11b/g og Bluetooth som standard i MacBooken, men Bluetooth er nooooget langsommere ;-)
Avatar billede udvikler Nybegynder
13. november 2006 - 15:46 #14
Aah på den måde, skal jeg så også lige ude og købe en router? Og forresten har jeg besluttet at bruge 802.11b/g da jeg ikke har tid til langsomt internet.

Så det vil sige at jeg ialt skal købe:
- 1 ethernetkabel
- 1 stk airportexpress fra mac
- 1 router (i såfald hvilken?)
Avatar billede udvikler Nybegynder
13. november 2006 - 15:49 #15
ps. grunden til at jeg er på bar bund ang trådløs internet forbindelse selvom jeg bruger det til dagligt er at jeg plejer at få alting installeret ved køb. - Og derfra koncentrere jeg mig om programmering og går egentlig ikke op i hvordan computeren virker :)
Avatar billede egonspock Seniormester
13. november 2006 - 15:50 #16
Nej, Airport Expressen er en router. Du stikker blot ethernetkablet fra dit ADSL-modem eller hvad du nu har direkte i expressen og så spiller der (formentlig hvis din forbindelse ellers kører DHCP). Hvis du har en trådløs router i forvejen, kan den næsten med 100% sikkerhed fint bruges. Der behøves ikke at stå Apple på den trådløse router for at den virker.
Avatar billede egonspock Seniormester
13. november 2006 - 15:54 #17
Ikke noget problem :-) Man skal bruge sin tid på det man synes er sjovt!
Avatar billede udvikler Nybegynder
13. november 2006 - 16:04 #18
Jamen tak for hjælpen, så har jeg heller ikke flere spørgsmål. :)
Avatar billede egonspock Seniormester
13. november 2006 - 16:31 #19
Ellers siger du blot til igen :-)
Avatar billede udvikler Nybegynder
13. november 2006 - 19:16 #20
Hej igen :)

Jeg har lige researched lidt mere på apple.com og fandt frem til en 4. løsning - jeg vil så lige høre hvad du synes er bedst: MacBook'en fra før, eller en imac 20-inch.

imac'en har følgene:

20-inch
2.16 GHz
1GB memory
250GB hard drive
8x DL SuperDrive
ATI Radeon X1600 graphics

Den skal så stadig bruges til de samme ting.
Avatar billede udvikler Nybegynder
13. november 2006 - 19:17 #21
En tilføjelse ->

den ser i mine øjne ud til at være bedre - dog ved jeg intet. Men du skal også tage højde for om det er overkill. Altså jeg mener om det er mere end nødvendigt.
Avatar billede egonspock Seniormester
13. november 2006 - 20:16 #22
he, man kan altid bruge mere!
Det er en fantastisk maskine, men husk igen at du sikkert gerne vil have mere RAM i hurtigt. Den skal nu nok kunne dække dit behov under alle omstændigheder. Den har fordelen af at være en stationær maskine med større skærm og hurtigere harddisk osv, Hvis du ser finansnyhederne fra tv2 kan du se modellen (som godt kan være den gamle udgave med G5-chips) hos Børsen. Den kan man i øvrigt også sætte en ekstra skærm til :-)
Avatar billede udvikler Nybegynder
13. november 2006 - 20:37 #23
Ok, jeg prøver virkelig at sætte en god mac sammen som passer til mine behov, men med optimal skærm størrelse - og evt ekstra skærm.. Det er sværere end det lyder når man er helt ny indenfor mac feltet.

Jeg tror dog at jeg holder mig til MacBook'en og senere hen udvider til en 30 inch Cinema skærm - Den er simpelthen for fed. Jeg faldt for den lige fra første øjekast. :)

Jeg vil endnu en gang sige man tak for hjælpen.
Avatar billede egonspock Seniormester
13. november 2006 - 20:45 #24
Hov, pas lige på, for din MacBook vil ikke kunne trække en 30"-skærm. Det kræver desværre en MacBook Pro, som har et større grafikkort. Men lad det ikke være en forhindring nu, for det er vigtigere at få en maskine at blive dus med og så må man få noget større og bedre senere, hvor priserne enten er faldet eller der er kommet nye endnu større sager til ;-)
Avatar billede udvikler Nybegynder
13. november 2006 - 20:49 #25
Aah på den måde