Avatar billede udvikler Nybegynder
18. november 2006 - 16:30 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Installere Ruby

Jeg har fundet ud af med mig selv at jeg gerne vil igang med programmere Ruby, jeg har dig problemer med at komme i gang. Jeg downloadede til at starte med en denne version: http://rubyforge.org/frs/?group_id=167 (den øverste exe fil i rækken)

Jeg åbnede programmet og begyndte så småt at kode lidt, jeg fandt ud af at det ikke virkede hvis jeg bare dobbelt klikkede på filen efter at have gemt den som navn.rb - derefter prøvede jeg at skrive koderne i min kommando prompt og det virkede. (grunden til at jeg prøvede at skrive koderne i kommando prompt er at jeg har set andre gøre det). Jeg læste mig frem til google at grunden til nogle gør sådan er at de bruger linux. Siden jeg er windows xp bruger har jeg brug for en anden løsning.

Jeg downloadede derfor denne version: http://rubyforge.org/projects/rubyforapache/

Denne gang fik jeg en masse fejl under installation, men dem ignorede jeg da jeg ikke kunne finde en løsning. Den fortsatte derfor installtionen. Jeg kunne (selvfølgelig) heller ikke få det til at virke denne gang.

Det jeg gerne vil er at komme i gang med at programmere i Ruby på windows xp. Jeg har fundet et par tutorials som jeg kan gå igang med, men mangler som sagt at få Ruby installeret ordenligt.
Avatar billede udvikler Nybegynder
18. november 2006 - 16:35 #1
Det gik vidste en smule for stærkt, 2 stavefejl:

jeg har dig problemer = jeg har dog problemer

jeg læste mig frem til google at grunden = jeg læste mig på google frem til at grunden
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2006 - 16:43 #2
jeg har installeret http://rubyforge.org/frs/download.php/12751/ruby185-21.exe
på min XP og dobbelt klik virker hos mig

kan du ikke bare associere .rb manuelt i Windows ?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2006 - 16:44 #3
rubyforapache er vist hvis du vil lave CGI script til Apache i Ruby

det tvivler jeg på er relevant
Avatar billede udvikler Nybegynder
18. november 2006 - 16:53 #4
tror jeg har fået det til at virke, det åbner i et sort DOS vindue, skal det det?

hvis det skal det, så vil jeg lige spørge hvilken kode man skal bruge så vinduet ikke lukker ned med det samme, noget tilsvarene system("PAUSE"); i c++
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2006 - 16:57 #5
readline

nederst vil få den til at stoppe
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2006 - 16:59 #6
ja

(du kan dog undgå den ved at bruge rubyw.exe fremfor ruby.exe)
Avatar billede udvikler Nybegynder
18. november 2006 - 17:04 #7
Aah, tusinde tak.

Mente du at jeg skulle installere rubyw.exe istedet eller kan jeg bare få den til at bruge rubyw.exe som standard istedet? - i såfald, hvordan?

og lige et hurtigt side spørgsmål, er Ruby ikke et sprog man kan lave programmer til fx windows i?

smid venligst et svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2006 - 17:06 #8
du kan lave et shortcut til rubyw og din .rb fil

eller du kan ændre associeringen af.rb til rubyw

men husk at så har du ingen console !!
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2006 - 17:07 #9
jeg ved faktisk ikke hvad man bruger ruby til i den virkelige verden

web apps måske (RoR)
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2006 - 17:07 #10
og et svar
Avatar billede udvikler Nybegynder
18. november 2006 - 17:10 #11
Jeg siger tak for hjælpen.
Avatar billede udvikler Nybegynder
18. november 2006 - 18:20 #12
Hej igen,

udfra det du skrev før ser det ud som om at du også bruger Ruby og er igang med at lære det.

Hvilken bog/tutorial bruger du?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2006 - 21:13 #13
Jeg har kun kigget lidt på det.

Jeg bruger den dokumentation som bliver installeret sammen med programmet og ellers
googler jeg bare.
Avatar billede udvikler Nybegynder
18. november 2006 - 22:05 #14
Ok, tak igen.