Avatar billede yumatci Nybegynder
21. november 2006 - 19:03 Der er 16 kommentarer

Pic microcontroller - kontakt med boardet?

Hej jeg har nu fået lavet følgende board: http://mytestpage.1go.dk/PIC16F870.JPG

og har koblet det til min ICD som er koblet til computeren. Jeg har en gammel version af MPLAB for at kunne komunikere med boardet versionen er: 5.4
Nu vil jeg så gerne vide hvordan jeg kan connecte mit board fra programmet og se om der er hul igennem. Først går jeg ind og vælger at jeg bruger MPLAB ICD Debugger og så trykker jeg "ok" og følgende vindue kommer: http://mytestpage.1go.dk/mplab.JPG
Hvad skal jeg så gøre for at finde ud af om der er fejl i mit board? nogle der kan hjælpe?
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
21. november 2006 - 19:42 #1
Først skal du ihvertfald have lavet noget forsyning til controlleren der går ingen strøm igennem den 100nF (C1) til VCC.
Nu er det jo altså ret længe siden nu .. men jeg mener du egentlig blot trykker på "reconnect" og ellers sørger for at indstillingen passer for COM porten.
Jeg mener hastigheden sætter den vist selv, men du skal sætte COM 1 - 2 etc.
Avatar billede yumatci Nybegynder
21. november 2006 - 20:03 #2
hvad mener du med der ikke går strøm igennem kordensatoren? den er sat til en 5v strøm kilde. Eller mener du at kordensatoren også skal foran den strøm der går ind i ICD modulet? Der sidder en lille diode på mit ICD module der lyser så der burde være strøm?
Avatar billede yumatci Nybegynder
21. november 2006 - 20:16 #3
Når jeg har reconnectet og jeg så trykker selftest for jeg følgende: http://mytestpage.1go.dk/selftest.JPG

Der står "Debug module: Not exist" det må jo betyde der er noget galt et eller andet sted?
Avatar billede richardjensen Seniormester
21. november 2006 - 22:17 #4
PIC'en skal have tilført jævnstrøm på ben 20, - og en kondensator spærrer jo netop for jævnstrøm, så det må du have rettet.
Øverst i dit diagram har du VCC og i din 'target-connector' skriver du 5v ved ben 2, det virker lidt forvirrende.
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
22. november 2006 - 11:07 #5
Jamen hvor er programmet der skal over i den ?

Debug er først noget man går i gang med når ens program er kommet over, og så faktisk først når noget ikke virker rigtigt.
Avatar billede richardjensen Seniormester
22. november 2006 - 13:19 #6
Når man kigger på: http://mytestpage.1go.dk/selftest.JPG kan det godt se ud som om du har lagt et prg, i PIC'ens lager, men det er næsten dækket af et MPLAB- 'rullegardin', så man ikke kan følge det.
At 'debugge' betyder frit oversat at afluse ( at rette fejl ). Nu ved jeg ikke om din debugger kan analysere dit program uden strøm på PIC'en, - men hvis du har lagt et program ( instrukser ) i PIC'en, synes jeg synes da, du skal prøve at sætte de 5 volt til ben 20 ( ingen kondensator i strømvejen ! ) og se om der er nogen grund til aflusning !
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
22. november 2006 - 13:31 #7
Controlleren kører ikke før den får 5V på pin 20 og afkoblings kondensatoren skal være over forsyningen til den så tæt som muligt på controlleren.

I sagens natur kan intet debuges når controlleren ikke kører -altså er uden forsyning.
MPLAB har en simulator indbygget hvor programmet kan simuleres inden du hælder det over i PIC'en.
Men det er nok ved tiden vi skal have et lille test program klar.
Controlleren er en Flash type så du kan ændre det igen og igen ...
Avatar billede richardjensen Seniormester
22. november 2006 - 23:07 #8
Hvilket program har du brugt til at tegne diagrammet ?
V.h. Richard
Avatar billede yumatci Nybegynder
23. november 2006 - 11:12 #9
Okay sorry jeg tror jeg forvirre jer lidt jeg er ikke begyndt at skrive program endnu. Men kordensatoren jeg har sat foran ben 20 lader til at være forkert så vidt jeg har forstået? Skal kordensatoren mellem strømforsyning altså minus og plus sådan her:
      Minus ----------- PIC
                || kordesator imellem de to ledninger
      Plus  ----------- PIC

Er det sådan den skal sidde?
Avatar billede yumatci Nybegynder
23. november 2006 - 11:13 #10
Jeg bruger Multisim 9 til at lave diagram i.
Avatar billede yumatci Nybegynder
23. november 2006 - 11:19 #11
Jah hovsa du skrev kordensatoren skulle være mellem Vss og Vdd så tæt på controlleren så må det betyde lige som jeg skrev overstående. Men Hvilken en af Vss benene skal kordensatoren imellem der er jo to? Altså når den skal være tæt på PICen så er det jo svært når der er en Vss på hver side?
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
23. november 2006 - 12:52 #12
Ja. Vælg måske den på modsatte side, jeg tror faktisk ikke det er så vigtigt hvilken.
Avatar billede yumatci Nybegynder
23. november 2006 - 14:29 #13
Okay så er det gjort. Nu skal jeg så til at skrive et program. Jeg vil gerne starte med et der får dioderne til at lyse. Men hvor skal jeg starte? Denne her guide: http://www.mstracey.btinternet.co.uk/pictutorial/picmain.htm

Er jo til en PIC16F84 er det det samme?
Avatar billede richardjensen Seniormester
23. november 2006 - 17:53 #14
Jeg har også Multisim 9 ( free-ware udgaven, men jeg synes der mangler måleinstrumenter m. v. - Det kan vist tilkøbes, men jeg kender ikke prisen.
Kender du prisen på en 'fuld' udgave ?
V.h. Richard
Avatar billede yumatci Nybegynder
23. november 2006 - 18:05 #15
Nej desvære har selv free-ware udgaven. Men du kan hvis se hvad det koster her på deres hjemmeside: http://www.electronicsworkbench.com/products/proprod_pl.html
tror bare det er ret dyrt :S
Avatar billede yumatci Nybegynder
24. november 2006 - 09:47 #16
Jeg har fundet ud af hvordan jeg kan komme igang med at lave et program jeg skal selvfølgelig bruge databladet og så bare denne guide: http://www.mstracey.btinternet.co.uk/pictutorial/picmain.htm
Så jeg går i gang med et program. Skriver så snart jeg er færdig med det og så skal jeg til at brænde ;)