Avatar billede yumatci Nybegynder
27. november 2006 - 13:09 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

PIC bank 0 og bank 1?

Hej jeg er ved at skrive et program til min PIC microcontroller og blev så i tvivl om hvad addresserne er til min Bank 0 og Bank 1 til PICen PIC16f870 databladet er her: http://www.robotstore.com/download/246895.pdf

Og jeg skulle mene man ser det på side 14. Men kan ikke lige finde ud af det, nogle der kan fortælle mig hvad addreserne er i hex som de står i?
Avatar billede joncbc Nybegynder
27. november 2006 - 20:26 #1
Nu ved jeg ikke hvad du programmere i.

Hvis du er igang med assembly bruger du bankerne meget.
Når du skal opsætte dine registrere skal du se i din memory map som er på side 14 hvor de ligger og skifte bank inden du sætter det register du skal have fat i. hvis altså det ligger i en anden bank en du er i.

I C bruger du det ikke så meget da din compiler selv kan finde ud af det. Men hvis du bruger mange variabler eller andre stringe kan du fylde den bank du arbejder i op og så kan du skifte til en anden bank for at få mere plads.
Avatar billede joncbc Nybegynder
27. november 2006 - 20:32 #2
Her er et eksempel på hvordan du skifter bank i assembly

BSF    STATUS,RP0    ;Skifter til bank 1
CLRF    TRISA        ;Clear TRISA
CLRF    TRISB        ;Clear TRISB

BCF    STATUS,RP0    ;Skifter til bank 0
CLRF    PORTA        ;Clear PORTA
CLRF    PORTB        ;Clear PORTB
Avatar billede yumatci Nybegynder
28. november 2006 - 07:37 #3
Jep jeg bruger assembly. Hmm men det som du bruger der:

BSF STATUS,RP0

Der skal RP jo først defineres i toppen sådan her:

RP equ (HEXværdi)

Hvad er hex værdien for RP sådan jeg kan definere den?
Avatar billede joncbc Nybegynder
29. november 2006 - 19:07 #4
Du har kun brug for dette hvis du vil bruge banker udover bank0 og bank1.

Du går ind i din tabel og ser hvad du vil rette i registeret.
Så skriver du det ned som en binær værdi og laver den binære værdi om til hexadecimal.

Hvis du ikke er så hård til at regne det i hovedet har windows lommeregneren en indbygget funktion til formålet =).

Hvis du går op i "vis -> videnskabelig". Vælger binær indsætter og derefter hex.