Avatar billede simplus Nybegynder
02. december 2006 - 20:14 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Formatere bærbar uden windows xp cd?

Jeg ved intet om formatering og har aldrig formateret en computer. Derfor vil jeg gerne have nogle gode råd. Jeg har en bærbar som skal formateres. Jeg har ikke windows xp cd'en da alt var installeret fra butikken. Det eneste jeg har fra windows xp er min licens og de koder osv der følger med.

1. Hvordan skal jeg gå igang?

2. Hvis alt ikke slettet, skal jeg så ikke sætte windows installations cd'en i igen også installere... eller hvad?

3. Hvor lang tid tager sådan noget?

Alle gode råd er velkommne.
God jul til alle.
Mvh. Simplus
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. december 2006 - 20:16 #1
Ligger installationen så ikke på en skjult partition?
Avatar billede simplus Nybegynder
02. december 2006 - 20:23 #2
Det ved jeg sørme ikke, jeg ved bare at jeg ikke skulle igennem alt muligt windows installation for at kunne bruge min PC.
Avatar billede hcma Novice
02. december 2006 - 20:32 #3
du skal IKKE begynde at slette/formatere noget før du får lavet en WinXP-cd.
prøv at tage din manual til pc'en frem.
der står garanteret noget om at lave en WinXP-CD fra en "skjult" partition, hvor alle installationsfilerne ligger.
Mærke og type ??
Avatar billede cblayout Nybegynder
02. december 2006 - 20:34 #4
Det vigtigste er, et du har et seriel nr. til en tilsvarende Windows xp. Kender du en der har en xp sp2, kan du bruge den og dit eget serielnr., når du bliver spurgt.

Du går i gang ved at putte cd'en din laptop og genstarter den, I opstarten vil den sikkert spørge om du "vil boote fra cd" og det vil du gerne. Lad installationen køre indtil den spørger, om du vil installere en ny xp. Så kan du vælge at slette partioner og formatere dem, hvilket du bør gøre.

Når det er sket fortsætter installationen til den er færdig. Undervejs skal nu vælge netværk og tidszone.

Ovenstående tager ca. 50 min. alt ialt.

Når du er færdig, og er på internettet, går du på windows update og opdaterer med de omkring 70 opdateringer der er indtil nu.

Så er din windowsinstallation færdig og du bør så installere antivirus og Microsoft defender.

Så er tiden kommet til at gå til din laptops hjemmeside og downloade drivere til lyd, skærm, trådløst, netværk, tuchpad og whatever og installere disse.

Nu er basisinstallationen klar og du kan putte programmer på. Er alt gået efter bogen og in internetforbindelse er god, har du nu brugt 2-3 timer.

Go' fornøjelse

Claus
Avatar billede simplus Nybegynder
02. december 2006 - 20:42 #5
mit serielnummer er den der er klistret fast til computere som hedder:

xxxx-xxxx-xxxx-xxxx-xxxx

Der står den hedder produkt-key

Resten er ikke fra windows xp, der står slet ikke noget logo på. Der står dog S/N også et nummer et sted. Det kunne tyde på seriel-number men der er intet windows logo på?
Avatar billede simplus Nybegynder
02. december 2006 - 20:43 #6
har jeg ret med hensyn til ovenstående eller?
Avatar billede hcma Novice
02. december 2006 - 22:47 #7
product-key = serienummer  (og det plejer altid af være Microsoft/Windows etiket)
Avatar billede hcma Novice
02. december 2006 - 22:47 #8
men - tag din manual til pc'en frem og se hvad der står m.h.t. brænding af Back-up-cd.
Avatar billede simplus Nybegynder
03. december 2006 - 16:13 #9
Læg venligst et svar
Avatar billede simplus Nybegynder
03. december 2006 - 16:14 #10
...flere svar er også velkommne
Avatar billede simplus Nybegynder
11. december 2006 - 19:04 #11
Kan jeg få nogle svar? :-)
Avatar billede hcma Novice
11. december 2006 - 19:25 #12
har du i det hele taget fået løst problemet ?
Avatar billede simplus Nybegynder
11. december 2006 - 20:24 #13
Nej, den er ikke formateret endnu. Jeg har dog læst lidt mere om emnet og kigget på de svar der er kommet herinde fra og jeg er kommet til den konklusion at jeg formatere her i weekenden.

Tak for hjælpen.