Avatar billede yumatci Nybegynder
05. december 2006 - 07:45 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Blinkende diode?

Hej er der nogle der ved hvordan jeg kan få en diode til at blinke kan jeg ikke bare bruge 2 modstande og en kordensator og så en transistor foran som styrer dioden eller nogle der har nogle gode ideer?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
05. december 2006 - 07:49 #1
er det nemmeste ikke bare at købe en diode med funktionen indbygget ? ;)
Avatar billede yumatci Nybegynder
05. december 2006 - 08:23 #2
Jo det ville nok være det nemmeste med fordi jeg skal bygge et hjerte med dioder hele vejen rundt og så hvor der også står noget inden i med dioder. Og dem man kan købe der blinker af sig selv er da meget dyre en almindelige er de ikke? Og skal også have dem til at blinke på 2 forskellige tider. Så tænkte på om denne løsning ikke ville virke: http://www.mytestpage.1go.dk/diode.JPG  altså så skal jeg selvfølgelig lige have regnet det med kordensatoren og modstandene ud så det man kan nå at se blinkende men vil det virke?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
05. december 2006 - 08:26 #3
det vil IKKE virker, + og - er jo kortsluttet.
Avatar billede yumatci Nybegynder
05. december 2006 - 09:02 #4
Hehe sorry er ikke lige så god til det med elektronik. Men var også bare for at give et eksempel nu er den opdateret: http://www.mytestpage.1go.dk/diode.JPG  Kan ikke huske om den også skal have en stel forbindelse ind på transistorens base ben men mener jeg ikke? vil det funke?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
05. december 2006 - 09:07 #5
hvis du vil bruge den som jordet collector (som den der er), selvom collector sidder til forsyningen, så jorder du basis, vil transistoren ikke virke, og hvorfor 2 modstande ? (de sidder jo i serie, og ses derfor som en)
Avatar billede yumatci Nybegynder
05. december 2006 - 09:37 #6
Hmm hvad mener du med jeg jorde den og den ikke virker? Hmm modstandene er da ikke en? Der er en kordensator imellem modstandene.. Det vil sige at kordensatoren lader langsomt op og aflader langsomt sådan man kan nå at se at dioden blinker?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
05. december 2006 - 09:44 #7
de 2 modstande sidder i serie, og ses som en, og derfor kan du spare den ene væk, jeg er skam godt klar over hvordan det virker ;) (jeg er uddannet inden for det område) og du skal have en formodstand på ellers brænder du ret sikkert din diode af. (kommer an på din forsyningsspænding)
05. december 2006 - 12:30 #8
http://www.mytestpage.1go.dk/diode.JPG vil da ikke virke på nogen som helst måde ???
05. december 2006 - 12:40 #9
Selvblinkende LED kan anbefale i dette tilfælde...
05. december 2006 - 12:42 #10
Måske inspiration herfra ->
http://www.dsel.dk/loebelys.shtml
http://www.dsel.dk/lyssignal.shtml

Du ka' sakse 555 kredsløbet - der er også driver i 555 direkte til LED...
Avatar billede thov Forsker
05. december 2006 - 14:53 #11
Avatar billede Bjarne Novice
05. december 2006 - 17:49 #12
Brug en astabil multivibrator: http://www.jensgram.dk/palaver/bilalarm.php
Avatar billede yumatci Nybegynder
06. december 2006 - 17:06 #13
Okay jeg har valgt at bruge en astabil multivibrator.. Hmm men hvis jeg nu har 40 dioder eller sådan noget kan jeg så godt trække dem alle med et 9 volt batteri? Hvad sker der hvis jeg sætter dem parrelel og hvad hvis jeg sætter dem serie?
Avatar billede Bjarne Novice
06. december 2006 - 19:35 #14
tjaa.. det er nok smartest at sætte dem parallelt. Om du kan få det til at virke med 40 lysdioder på et 9V batteri kunne jeg have min tvivl om ;)
06. december 2006 - 19:40 #15
40 x ~10mA = 400mA -> ~15 min batteritid ...
09. december 2006 - 22:26 #16
???
Avatar billede oz3tl Nybegynder
15. december 2006 - 08:47 #17
DR1: det er da kun hvis de sidder parallelt i serie får du da et andet regnestykke ud af det.

M.V.H.
TLV
Avatar billede yumatci Nybegynder
05. marts 2007 - 19:58 #18
Tak for hjælpen alle sammen ;)