Avatar billede mcgreedy2 Nybegynder
11. december 2006 - 07:30 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Ny computer tænder, men går efter kort tid ud

Hej eksperter

Jeg har for nogle måneder siden anskaffet mig hardware til at bygge en ny computer, men der har ikke været andet end problemer.

Jeg undskylder den ret lange historie nedenunder, men det er altså en længere historie gjort kortere. ;)

Hardware:

PSU: Sea Sonic S12-430
CPU: Intel Core 2 E6600
RAM: Kingston Value
Bundkort: Asus P5B Deluxe

Her er historien nogenlunde fra start af...

Jeg køber hardware fra ca. 7 forskellige steder, hvorefter jeg samler det hele og booter uden problemer. Godt halvvejs igennem formatering går computeren umiddelbart ned, som var der lynnedslag, og den vil ikke starte igen (ingen 'gnist').

Jeg får testet al hardware, og konstaterer, at det er bundkortet der er defekt.

Efter lidt over en måned får jeg et nyt bundkort ind ad døren, som jeg i fredags satte i computeren. Efter at have været tændt i ca. 2-3 minutter går computeren ned, men denne gang starter den op igen efter 2 sekunder, uden billede, hvorefter der kommer en masse røg op fra processoren og en utrolig fæl brændt lugt. Jeg skynder mig at hive strømmen fra og tage køleren af, for at se, at der "flyder" ud med kølepasta.

Jeg søger her og der på nettet, og gætter på, at jeg desværre har puttet for meget kølepasta på processoren, og dermed har isoleret og brændt den af. Jeg holder dog modet og håbet højt, og renser køler og processor, og her til morgen prøvede jeg så at starte systemet igen - denne gang gik jeg direkte i BIOS og holdte øje med CPU temperatur.

Igen, efter ca. 2-3 minutter, går computeren ned, trods en stabil temperatur på 32,5 - 33 grader. Jeg skyndte mig at slukke for strømmen, da jeg ikke ønskede at se en røgsky igen.

Nu ved jeg simpelthen ikke hvad problemet med computeren er, og jeg er ved at få grå hår bare af at tænke på det. Kan det være et andet stykke hardware der giver fejlen? Og hvorfor kommer der en røgsky fra processoren, når den tilsyneladende ikke er brændt af?

Jeg har testet med at tage RAM ud, harddisk fra og forskellige andre kombinationer. Og jeg har desværre ikke kunnet bruge udelukkelsesmetoden til at finde ud af hvor fejlen ligger.

Nogle gud? Erfaringer?

På forhånd tak,
Kent
Avatar billede mcgreedy2 Nybegynder
11. december 2006 - 07:33 #1
"Nogle bud?" skulle der have stået. Ingen religiøse diskutioner her, tak :)
Avatar billede geforce3 Praktikant
11. december 2006 - 07:44 #2
Har du prøvet med en anden CPU? For selvom den godt kan starte op delvist, kan det godt være din cpu som er mere eller mindre stegt...
Avatar billede mcgreedy2 Nybegynder
11. december 2006 - 08:09 #3
Jeg har ikke prøvet med en anden CPU, da jeg ikke har mulighed for det. Kan det være, at processoren tog skade, da "strømmen gik" med det første bundkort? I så fald dækker garantien vel ikke?
Avatar billede peet49 Nybegynder
11. december 2006 - 08:39 #4
Kunne tyde på en PSU fejl.
Avatar billede cyberspace Nybegynder
11. december 2006 - 09:44 #5
ja spm peet49 siger så kunne noget tyde på at din psu (powersupply) enten er defekt eller for lille (ikke kan trække alt hardwaren)
Avatar billede cyberspace Nybegynder
11. december 2006 - 09:44 #6
spm = som
Avatar billede mcgreedy2 Nybegynder
11. december 2006 - 09:52 #7
PSUen er på 430 watt, så det skulle være mere en rigeligt. Jeg vil forsøge at få testet med en anden PSU og vende tilbage.
Avatar billede peet49 Nybegynder
22. december 2006 - 08:24 #8
Hvorledes er det så gået?
Avatar billede mcgreedy2 Nybegynder
22. december 2006 - 22:50 #9
Jeg fik i går computeren hjem fra en tekniker, som har konstateret, at fejlen lå i installationen af bundkortet - en "standoff" var placeret i det forkerte hul (formentlig til BTX istedet for ATX). Trist at vide, at man selv er skyldig i fejlen, men dejligt endeligt at vide, hvori fejlen lå.
Avatar billede mcgreedy2 Nybegynder
22. december 2006 - 22:51 #10
Men ellers tak for hjælpen...