Avatar billede le_mac Nybegynder
20. december 2006 - 15:45 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Eksponentiel tilpasning

Hej Eksperter.

Jeg har et datasæt, som jeg kan lave en fin eksponentiel tilpasning til, dvs. at Excel kan bestemme forskriften på formen

f(x) = b*e^(-ax).

Jeg har brug for at kende spredningen (usikkerheden) på a.

Hvordan kan jeg finde den?
Avatar billede hkhgubbi Nybegynder
20. december 2006 - 16:16 #1
Skal lige være sikker, men r^2 er ikke nok?
Avatar billede le_mac Nybegynder
20. december 2006 - 16:18 #2
Nej. Jeg skal kende usikkerheden på a, dvs. have a angivet på formen

a = tal +/- usikkerhed.

Andre programmer kan klare dette, men mine data ligger i Excel-format.
Avatar billede hkhgubbi Nybegynder
20. december 2006 - 16:27 #3
Hvis dine x-værdier er i kolonne A, og y-værdier er i kolonne B. Kan du i kolonne C indsætte(Startende fra felt 2):
=(-LN(B1/B2))/(A1-A2)

Dette vil give a-værdien med med punkterne i række 1 og 2.
Bag efter kan du så finde maks og min. med formlerne, af samme navn!
Avatar billede le_mac Nybegynder
20. december 2006 - 20:06 #4
Tak for din kommentar.

Din metode er desværre *ikke* hvad jeg søgte. Du har da ret i, at man kan bestemme a på denne måde, forudsat at de to valgte punkter ligger på kurven. Men det jeg søger, er den statistiske usikkerhed på estimatet af parameteren a - og den finder man med sikkerhed ikke på den måde.

Jeg prøver at søge videre...
Avatar billede gibber Nybegynder
20. december 2006 - 21:45 #5
Prøv evt. at hente XLSTAT på www.xlstat.com.

Jeg har tidligere benyttet trial-versionen til at få lidt inspiration.
Avatar billede le_mac Nybegynder
16. september 2007 - 22:17 #6
Lukker