Avatar billede tip Praktikant
21. december 2006 - 12:45 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

hvordan løses problem med Transparency og Avisannoncer

Transparency og Avisannoncer????

Nu VIL jeg finde ud af det een gang for alle. Når jeg har lavet en annonce i Illustrator og sender den til en avis, hvordan undgår jeg så når jeg har lavet noget som indeholder Transparency, at der kommer en slags boks rundt om objekterne. I ved hvad jeg mener. Nogen gange kan aviserne godt finde ud af at rette det og andre gange trykker de det bare og så kan man se annoncen med fejl på i avisen. Dejligt. Jeg har prøvet at markere det hele og bruge Flatten Transparency men den laver stadig en slags firkant omkring oblekterne. Er der ikke en måde at løse dette på så når man eksporterer filen som pdf så skulle der ikke være flere fejl med det????
Avatar billede tip Praktikant
21. december 2006 - 12:52 #1
rasterize ser ud til at løse problemet men bliver annoncerne dårligere af det?
Avatar billede doggy82 Praktikant
21. december 2006 - 22:21 #2
Nææ det gør det ikke. Aviser bliver alligevel trykt i så lav opløsning
Avatar billede doggy82 Praktikant
21. december 2006 - 22:36 #3
Se desuden www.kankanikke.dk
Avatar billede tip Praktikant
22. december 2006 - 10:33 #4
Jeg synes bare at jeg på et tidspunkt sendte en annonce som billede og den blev meget utydelig i avisen
Avatar billede fluse Nybegynder
22. december 2006 - 23:24 #5
Det er altså ikke rigtigt doggy, det er ALDRIG en god ide at rastere text inden det bliver trykt! Med mindre man laver det i en fuldstendig sindsyg opløsning, og tilmed gemmer filen i Tif eller Eps, da JPG vil give "snavs" omkring teksten. Dvs. du skal til at rode med filer i en størelse der er helt i skoven, kontra vektor.

Jeg er ikke helt sikker på hvornår dit problem opstår, men den første fejl jeg kan se er programmet du bruger. Illustrator, er pr. definition et tegneprogram, hvorfra det logisk nok også får sit navn. Og selvom det kan, er det altså ikke beregnet til at lave tekst og billed opsætning. Derimod er Indsign lavet med det formål, og jeg er temmelig sikker på du vil undgå en del problemer ved at bruge dette i stedet.

Som sagt, mener jeg ikke at man skal rasterere ting, selvom det kan være en løsning, er det en dårlig en af slagsen. Der er dog alternativer i PDF formatet der kan bruges hvis man har problemer med transperans. Prøv når du har lavet en PDF og fejlen opstår, at genprinte PDF filen som PDF version 1.3. Grunden til at dette kan hjelpe er at pdf1.3 ikke understøtter transperans, og derved fjerner det. Tilmed uden at lave alt vektor om til pixels. (dog vil den lave vektor om til pixels der hvor det ligger direkte oven på anden pixel grafik).

Men gidder du ikke smide en PDF så man kan hente den tip? Det ville være nemmere at sige noget konkret hvis man lige kunne smidde den igennem Pitstop og få lavet en rapport på den. :)
Avatar billede doggy82 Praktikant
23. december 2006 - 10:51 #6
Ja altså jeg ville da heller ikke lave tekst i Illustrator...
Og gik nu heller ud fra at tip mente at han/hun ville rasterize teksten.
Avatar billede tip Praktikant
02. januar 2007 - 09:13 #7
jeg har generelt ingen problemer med at lave annoncer og plakater i Illustrator. Det er kun når jeg laver noget Transparency. Skulle indesign kunne løse det bedre?
Avatar billede tip Praktikant
25. december 2010 - 14:52 #8
lukker tråd