Avatar billede llotus Nybegynder
26. december 2006 - 14:21 Der er 2 kommentarer

Cpu køler 3 pin - men bundkort har 4 pin connector

hejsa der.

Købte for noget tid siden en ny computer - pentium duo core 2 e6600 - 2400 mhz - Ville gerne have en anden cpu blæder på, men mit bundkort (Asus - p5ld2) har en 4 pin connector - og alle de fans jeg har kigget på har 3 ppin connectors - - Kan jeg bare sætte en 3 pin fan på en 4 pin connector ????? eller hvordan skal jeg gøre - Har tænkt lidt på sådan en her http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=247010 - eller noget i den still - er der noget i kan anbefale ???

på forhånd tak
Avatar billede prebas Nybegynder
26. december 2006 - 15:48 #1
det kan sagtense køre.. den 4 pin er til at styre hastigheden på blæseren (tror jeg) har sat mange 3 pin blæsere på 4 pin... men hvis du vil ha den til at være low noise vil jeg forslå at du finder en der passer... ved at Zalman har lavet noget
Avatar billede oconradsen Nybegynder
04. januar 2007 - 22:34 #2
Hej, jeg vil ikke anbefale at sætte en 3 pins på en 4 pins etc.
du fåe ikke ordentlig styring af blæseren og dermed nok for meget støj eller for lidt ventilation, en 3 pin har - + og omdrejninger, en 4 pins er PWM drevet d.v.s. puls width  moduleret, de 4 pins er  - + PWM og omdrejninger retur information til kortet, PWM styrer omdrejninger med puls breden - så for mig at se er det 2 forskellige systemer.