Avatar billede tewic Nybegynder
28. december 2006 - 17:49 Der er 4 kommentarer

Smadret sector 0?

Hej alle

For noget tid siden havde jeg mange problemer med min bærbar, fik mange bsod om dagen osv. Så tog den ind til en som sælger løsdele til bæbare og fik sat en ny harddisk i da det helt sikkert var problemet (bærbaren sagde den ikke kunne boote pga boot sectoren var ødelagt)

Efter nogle dage skete der det samme igen, det viste sig så at det var bundkortet det var bustet.

Nu står jeg så med en 100Gb Seagate Momentus 4200.2 harddisk hvor der ligger meget uerstatteligt data på.

Jeg købte derfor en usb kasse til 2½ HDD’s så jeg kunne slutte den til min stationære og forhåbenligt få erstattet mit data. Kan høre harddisken spinder op når den bliver tilsluttet, windows xp laver autorun hvor den scanner alle filer på disken, og jeg kan se disken i denne computer, og sågar gå ind på den og se mappestrukturen er som den plejer. Så snart xp er færdig med at scanne harddisken så forsvinder diskene fra denne computer og det er som om den slet ikke er tilsluttet.
Snakkede med ham som udskiftede harddisken, han mente det var fordi sector 0 var smadret, han nævnte dog at det stadig skulle være muligt at genskabe dataen med nogle specielle / dyre programmer. Så prøvede at undersøge noget om det og kom frem til en som havde haft samme problem, dog var det hvor harddisken var monteret i en maskine, han kunne derfor boote med en cd med et program som ville lave et image af disken og brænde det ud på en dvd/anden harddisk/etc. Da jeg kun pt. Har den i som en usb disk virker det ikke som en løsning.

Nogle der har forslag til hvilke programmer der kan hjælpe mig med at få genskabt mit data, skal ikke bruge disken i fremtiden, bare dataen.

Tak!
Avatar billede parasitfighter Nybegynder
28. december 2006 - 21:01 #1
Jeg tør godt holde 2 softice m. drys på at dine data lader sig kopiere hvis du bruger en live-cd f.eks. KNOPPIX http://tyge.sslug.dk/knoppix/ - Jeg vil også mene at du kan nulstille din harddisk (efter at du har reddet dine data) du kan også bruge KNOPPIX til den manøvre
Avatar billede bufferzone Praktikant
28. december 2006 - 21:27 #2
Hvis du bor i nærheden af Frederiksberg, så har jeg udstyret der kan den slags
Avatar billede nva Praktikant
29. december 2006 - 10:27 #3
Hvis du kan se disken under diskhåndteringen, så kan du prøve at scanne den for fejl. Og igen, hvis du ser den under diskhåndteringen, men ikke i 'denne computer', så vil Testdisk sikkert kunne hjælpe dig.
Avatar billede tewic Nybegynder
29. december 2006 - 15:28 #4
Jeg tjekker lige om den popper op under diskhåndtering, selvom den er tilsluttet som en usb hdd.

bufferzone: takker, men bor desværre langt oppe i nordjylland :(