Avatar billede bjuhl Nybegynder
29. januar 2007 - 18:06 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Dns på 2003DC

Hej E

Når man har en 2003 DC, som kun svare på fuld UNC-sti, når klienter ikke er meldt ind i domænet. (eks. \\server.domain.local) istedet for bare \\server

Hvor er det så lige man retter det?
Avatar billede kim Nybegynder
29. januar 2007 - 18:17 #1
wins server
Avatar billede Slettet bruger
29. januar 2007 - 19:57 #2
På klientens netkort >Egenskaber
Vælg Internetprotokol (TCP/IP)
Klik på knappen Egenskaber.
Klik på knappen Avanceret.
Vælg fanebladet Wins.
Sæt  prik i Aktiver NetBIOS over TCP/IP

Jeg har ikke testet det, men tror at det er den nemmeste løsning.
:-)
Avatar billede kim Nybegynder
29. januar 2007 - 20:01 #3
eller lmhost fil
Avatar billede bjuhl Nybegynder
30. januar 2007 - 07:52 #4
Jeg skal gerne bruge en server-løsning.
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2007 - 11:21 #5
Det er vel lidt svært når klienterne ikke er i domænet.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
30. januar 2007 - 12:00 #6
På et netværk med en SBS2003 virker dette altid. Men nu sidder jeg med en 2003std. som ikke vil. Der må være en instilling i DNS på serveren der styrer dette.

Normaltvis kan du jo altid tilgå en server med dens servernavn (f.eks. \\server1\)
Uanset om du er medlem af domænet eller ej, herefter bliver du promptet for bruger/pass til domænet.
Jeg kan ikke engang pinge servernavnet...

Hvis jeg taster \\servernavn, så får jeg at vide at netværksnavnet ikke eksistere.
Det virker kun hvis jeg angiver \\servernavn.domain.local
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2007 - 13:01 #7
DNS og NetBIOS har ikke noget med hinanden at gøre, det er to forskellige ting.

Instaler en DHCP server på din DC
Husk at konfigurere sisse Scope Options:
003 Router
006 DNS Servers
015 DNS Domain Name (domain.local)

Sæt dine klienter til at hente IP og DNS automatisk.

Når dine klienter vil i kontakt med \\server vil option 015 automatisk sætte domain.local på så det bliver \\server.domain.local.

Sørg for at du ikke har en router eller lig. Der uddeler IP Adresser.
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2007 - 13:17 #8
Skal det være rigtigt godt, så gør som kim sagde, inInstaler også en WINS server.

Og konfigurer også denne Option på din DHCP server:
044 WINS/NBS Servers
Avatar billede bjuhl Nybegynder
30. januar 2007 - 20:49 #9
OK, så er jeg med.
Jeg kører nemlig med en alternativ DHCP-server på dette netværk.

Nemmeste løsning var at indtaste domain.local i DNS-suffiks for denne forbindelse, under avanceret - dns på netkortet.

TPO: Vi du dele point med KIM?
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2007 - 23:41 #10
Så skulle du aligevel rette på klienternes netkort.
Point fordeling bestemmer du selv.
:-)