Avatar billede yumatci Nybegynder
18. februar 2007 - 18:32 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

diagram program?

Hej er der nogle der kender et godt program hvor man kan tegne elektronik diagrammer i, og derefter lave et layout af printet? sådan så man kan lave et kobber layout til at lægge oven på sin printplade og så derefter ætse printet?
Avatar billede screem_brille Novice
18. februar 2007 - 18:40 #1
protel f.eks
Avatar billede screem_brille Novice
18. februar 2007 - 18:40 #2
op til 8 lag såvidt jeg husker.
Avatar billede old-faithful Praktikant
18. februar 2007 - 20:38 #3
Du kan evt. prøve et af disse gratis diagram-programmer:
  • DiagramDesigner: http://meesoft.logicnet.dk/DiagramDesigner/
  • DIA: http://www.gnome.org/projects/dia/
  • GoVisual Diagram Editor: http://www.oreas.com/gde_en.php
  • Diagrams: http://jansfreeware.com/jfgraphics.htm#diagrams

// Old-Faithful™
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
19. februar 2007 - 01:11 #4
I de "kredse" jeg går i er det til hobby brug næsten udelukkende Eagle fra http://www.cadsoftusa.com/

Jeg kender det ikke selv da vi har et større købt system der ikke kan fåes som freeware.

Eagle bliver rost til skyerne flere steder og du vil også kunne finde diagram eksempler på nettet hvor diagram filerne er i Eagle og lige til at hente ind.
Avatar billede yumatci Nybegynder
19. februar 2007 - 18:10 #5
Tusind tak for hjælpen dunderfjert det var lige hvad jeg kunne bruge ;) kan du ikke smide et svar?
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
19. februar 2007 - 23:56 #6
Jooh men nu er det med pointene ikke derfor jeg svarer.

Hvordan går det med PIC'en ?

Jeg skal selvfølgelig lige sige at Eagle alene ikke giver dig et PCB (print) i hånden. Men det er du vel klar over (?)
Avatar billede yumatci Nybegynder
21. februar 2007 - 17:25 #7
Det går ikke så godt med PIC'en lige nu :( gik lidt død da jeg skulle til det med simulatoren. Så har besluttet mig for at vente til jeg har lært noget mere om elektronik. Er begyndt at læse bøgerne "Elektronik for alle 1 2 3" som jeg syntes er rimlig gode. Når jeg er færdig går jeg igang med PIC igen.

Hmm hvad mener du? jeg har bare tænkt mig at bruge Eagle til at lave layout med så jeg kan ætse mine print.

Det er vel ikke sådan at du kan hjælpe mig med et lille problem jeg er stødt på?
Jeg skal lave en opstilling efter bogen med en transistor BD139 nogle modstande en kordensator 1000uF og en lampe jeg skulle få til at lyse.
Men jeg har hverken transistoren eller lampen, så besluttede mig for at bruge en BC547b istedet og en almindelig lys diode. Men ved ikke hvor stor forstærkningen Hfe er i BC547b? jeg har kigget i databladet men der forvire mig der er mere end en værdi?
Og hvor meget kan en almindelig lys diode ca. holde til? bare sådan jeg kan regne det ud?

Og så lige et spørgsmål mere håber ikke det gør noget. Jeg skal bruge en spænding på 6V og har et batteri på 9V så besluttde mig for at sætte tre 10Kohms modstande i serie og så trække 6V ud fra minus og fra samlingen mellem de sidste to modstande. Men kan denne spændings forsyning bruges? eller giver det for mange ampere eller noget?