Avatar billede floetti Nybegynder
23. februar 2007 - 17:07 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Styr radio med javascript

Hej,

Jeg har lavet nogle radio knapper med

name="area[1][1]"
name="area[1][2]"
name="area[1][3]"

det skal kun være muligt at vælge en af dem. Kan jeg ikke lave et eller andet i javascript, da det nu er muligt at vælge alle tre?

Tak på forhånd.
Avatar billede Slater Ekspert
23. februar 2007 - 18:08 #1
Er det <input type="radio">? I så fald skal du bare lægge dem i den samme <form>, så sker det automatisk.
Avatar billede floetti Nybegynder
23. februar 2007 - 18:55 #2
jo, men det er navnet sum afgør hvilken gruppe de hører til... og de er ikki ens
Avatar billede coderdk Praktikant
23. februar 2007 - 19:59 #3
Derfor skal de så have samme navn ;) Du må smide det ind i value...
Avatar billede coderdk Praktikant
23. februar 2007 - 19:59 #4
ID'en kan være forskellig, og så kan du få fat i dem med document.getElementById :)
Avatar billede roenving Novice
24. februar 2007 - 15:35 #5
Selvfølgelig kan man lave et javascript, men det vil være adskilligt lettere at udnytte funktionaliteten direkte i det element, som html stiller til rådighed !-)
Avatar billede floetti Nybegynder
24. februar 2007 - 21:06 #6
ja, det er rigtigt... Jeg har sat dette samme:

$match = mysql_query("Select * from events where divisionid = '".$_GET['gdivision']."' && date >=  '".time()."' && FROM_UNIXTIME(date,'%v') = '".$week."' && listed = 'Y' order by date") or die(mysql_error());
$groups = array();
$groupNames = array();
while($row_match = mysql_fetch_array($match)){
$tjek = mysql_query("select * from tipping where userid = '".$sessionid."' && dystid = '".$row_match['id']."'");
if(!mysql_num_rows($tjek)){
$groups[$row_match['id']] = array('1','x','2');
$groupNames[$row_match['id']] = $row_match['home'] . " - " . $row_match['out'];
}
$i++;
}

foreach($groups as $gkey => $gval ) {
  print "<tr class='tipbg'><td>" . $groupNames[$gkey] . "</td>";
  foreach($gval as $ikey => $ival) {
  print "<td align=\"center\"><input type=\"radio\" name=\"matchid[$gkey][$ival]\"></td>\n";
  }
    print "</tr>";
}

Det er et lille tipping system som jeg er i gang med, hvor meningen er at man vælger som sædvanligt 1,x eller 2...

Om jeg så skulle lægge dem i value, hvordan kann jeg så hente dem frem?
Avatar billede roenving Novice
25. februar 2007 - 01:24 #7
Hvis du navngiver en gruppe elementer f.eks. matchid[1][], vil de opføre sig som en samlet gruppe (kun een kan vælges), og du kan hente værdien i dit php-script med matchid[1][0], matchid[1][1] og matchid[1][2] ...
Avatar billede floetti Nybegynder
15. marts 2007 - 11:55 #8
Hej igen... nu har jeg prøvet lidt frem og tilbage med dit forslag, og jeg kan godt få det sat ind i databasen, men problemet er at $ival ( altså 1,x,2 ) værdien ikke kommer med i sql-insert koden. Ser nogen det jeg ikke kan finde ud af, eller er der måske en helt anden mulighed som er bedre?

Nu ser radio knapperne således ud:
<input type="radio" name="matchid[63][]" value="matchid[63][1]">
<input type="radio" name="matchid[63][]" value="matchid[63][x]">
<input type="radio" name="matchid[63][]" value="matchid[63][2]">

$values = array();
$match_tip = $_POST['matchid'];
printf("$match_tip");
if( isset($match_tip) && is_array($match_tip) ) {
foreach($match_tip as $gkey => $gval) {
if( isset($groups[$gkey]) ) {
foreach($gval as $ikey => $ival) {
if( isset($match_tip[$gkey][$ikey]) ) {
$sql = "insert into sport_tipping (userid,dystid,tip,date) values ('".$sessionid."','".$gkey."','".$ikey."','".time()."')";
mysql_query($sql) or die(mysql_error());
echo $gkey . " = " . $ikey . "( " . $sql . " )<br>\n";
}

På forhånd tak
Avatar billede roenving Novice
15. marts 2007 - 12:00 #9
Skal de ikke se således ud:

<input type="radio" name="matchid[63][]" value="1">
<input type="radio" name="matchid[63][]" value="x">
<input type="radio" name="matchid[63][]" value="2">
Avatar billede coderdk Praktikant
15. marts 2007 - 12:07 #10
Skal det ikke være:

<input type="radio" name="matchid[63][1]" value="1">
<input type="radio" name="matchid[63][1]" value="x">
<input type="radio" name="matchid[63][1]" value="2">

<input type="radio" name="matchid[63][2]" value="1">
<input type="radio" name="matchid[63][2]" value="x">
<input type="radio" name="matchid[63][2]" value="2">

osv?
Avatar billede coderdk Praktikant
15. marts 2007 - 12:08 #11
Eller

<input type="radio" name="matchid[63]" value="1">
<input type="radio" name="matchid[63]" value="x">
<input type="radio" name="matchid[63]" value="2">

<input type="radio" name="matchid[64]" value="1">
<input type="radio" name="matchid[64]" value="x">
<input type="radio" name="matchid[64]" value="2">

osv?
Avatar billede floetti Nybegynder
15. marts 2007 - 12:17 #12
nu har jeg lige prøvet med de forslag.

-> roenving: forslaget kommner med samme resultat, hvor value ikke kommer med...

.. og det som du "coderdk" skriver i det sidste er såden jeg kunne tænke mig at det så ud.
Avatar billede floetti Nybegynder
15. marts 2007 - 13:16 #13
flyttet over i php kategorien, da det ikke har med javascript at gøre mere. Forsættelse: http://www.eksperten.dk/spm/768105