Avatar billede qubi Nybegynder
25. februar 2007 - 00:19 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

RKI - hvem kan få oplysninger

Hej folkens

Sidder med en diskusion om RKI.

En siger at alle momsregisterede firmaer kan ringe til RKI og få at vide om en potentiel kunde står i RKI.

Hvis det skulle være rigtigt kan enhver person med et firma får at vide om jeg står i RKI eller ej, hvilket i mine øjne er oplysninger som ikke bør kunne blive videregivet til hvem som helst.

Jeg tror at man som virksomhed kun kan få det at vide hvis man har sendt en sag videre til advokat/inkasofirma...

Jeg vil meget gerne have et link til et konkret bevis.
Avatar billede popsy Novice
25. februar 2007 - 00:31 #1
Hvem kan se en registrering?
Alle Experians kunder har mulighed for at søge en kreditoplysning i RKI registret - og dermed få registreringen at se.

Kunderne leverer altså oplysninger om egne dårlige betalere til vores register og får så oplysninger tilbage om andre virksomheders dårlige betalere, som de benytter sig af, når en kunde søger kredit.

Virksomheder, der ikke er kunder hos Experian, må IKKE true med registrering i RKI registret.

Iflg: http://www.experian.dk/Home/Forbruger/Sp%C3%B8rgsm%C3%A5l%20og%20svar.aspx?sc_lang=da
Avatar billede popsy Novice
25. februar 2007 - 00:32 #2
I princippet kan alle købe adgang til de oplysninger, det er et spørgsmål om ussel mammon :)
Avatar billede martin_moth Mester
25. februar 2007 - 09:40 #3
... og det er vel i bund og grund derfor, man ikke ønsker at stå i RKI.

Hvis ingen kunne vide, at man var i RKI, kunne det jo være ligegyldigt om man var eller ej.
Avatar billede beorn Nybegynder
25. februar 2007 - 22:12 #4
det kræver så vidt jeg husker kun at man gider betale et abb. eller en sum per opslag at få information fra RKI.
Avatar billede qubi Nybegynder
07. marts 2007 - 01:36 #5
Tak for de hurtige svar.