Avatar billede tim_p Nybegynder
03. marts 2007 - 16:36 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Installation af SATA II hd

Jeg har lige købt en ny Seagate Barracuda 320GB 7200.10 harddisk, dels fordi min gamle kun er på 60 GB (Maxtor DiamondMax) og dels fordi jeg har en mistanke om at der noget galt med den gamle.
Min første tanke var så at installere den nye samtidig med at jeg havde den gamle i, så jeg kunne overføre mine vigtige data direkte (jvf. en anden tråd). Det droppede jeg, og nu vil jeg bare gerne have den nye op og køre.
Mit problem er bare, at når jeg har koblet den (forhåbentligt rigtigt) til, og vil installere xp, så står der, at der ikke er fundet nogle diske at installere på. Hvad har jeg gjort forkert?
Avatar billede haverslev Novice
03. marts 2007 - 17:20 #1
Der kan være flere årsager, f.eks kan dit bundkort ikke håndtere SATAII diske og du skal lige sætte en jumper bagpå disken til SATA150 (sata)

OG/Eller du skal installere en SATA driver i opstarten af windows installationen
(du har jo fjernet den nuværende driver, der jo var install. på den anden disk)
Se under Situation 2 (systemdisk)
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Avatar billede badazz Novice
04. marts 2007 - 01:36 #2
Du skal have fundet driver cd´en frem til dit bundkort hvorpå der ligger en sata driver.. du kan ofte finde et extract tool som kan kopiere dirverne direkte til en diskette.. du starter så din maskine op med den nye harddisk i. og lige i starten af installatioen, står der i bunden "tryk F6 for at installere 3. parts drivere til scsi eller raid" du trykker F6 og veter.. og på et tidspunkt vil den skrive "indsæt disketten OEM-driverdiskette i drev A" og det gør du så.. herefter vil den afhenig af model driver art osv. komme med flere valgmuligheder.. du vælger den der ser mest rigtig ud.. hvis det ikke virker må du prøve igen med alle dem der kommer op på en eventuel liste...

Bemærk jo nyrer XPcd du anvender, jo større chanse er der for at driverene ligger på cd´en og den så selv kan finde driverne og dermed se harddisken, men hvis dit bundkort er meget mere end 1,5 år gammel. skal du ikke regne med at selv en ny cd kan se harddisken.. hvis ikke du har diskette drev i din computer, må du montere et midlertidigt, da den som regel kun kan læse fra diskettedrevet...

En anden fejlmulighed kan også være som haderslev skriver at du skal have monteret en jumper.. kik i databladet for din harddisk hvorledes denne operation udføres..
Avatar billede haverslev Novice
04. marts 2007 - 08:39 #3
badazz, stor set alt hvad du har skrevet, står jo i det lagte link under:
Situation 2: SATA disk skal benyttes som "systemdisk" ;o)
Avatar billede tim_p Nybegynder
04. marts 2007 - 12:27 #4
Nå, jeg fandt selv ud af det, ved den fremgangsmåde med driverne (havde allerede sat jumper i). Problemet har bare været, at jeg har valgt den forkerte driver fra cd'en til at kopiere ned på diskette. Men tak for svarene alligevel :)