Avatar billede kaz24 Nybegynder
07. marts 2007 - 00:49 Der er 29 kommentarer

3-benet strøm stik, fjerne det ene ben?

Har et irriterende 3 benet strømstik til en bærbar. Burde det ikke være muligt at save det ene ben af, for bedre at bruge de stik der kun kan sættes 2 bens stik ind i? Er der nogen risiko ved at fjerne det ene?
Avatar billede screem_brille Novice
07. marts 2007 - 00:51 #1
hvis ledningen er fastmonteret i den anden ende er det bedre at montere et nyt stik uden jord. (er det emd løs ledning skifter man jo bare hele ledningen)
Avatar billede Beach Mester
07. marts 2007 - 00:57 #2
Ellers er der ikke noget i vejen for at finde nedstryeren frem....

Men for en god ordens skyld ville jeg inden, lige læse garantibestemmelserne igennem. Det "kan" være beskrevet at garantien bortfalder hvis der ved en evt. kortslutning i computeren ikke har været jord (det 3. ben) tilsluttet.

I de fleste tilfælde tror jeg ikke det rent teknisk er noget de går ind og tester for, men ved en evt. rep. må du ALDRIG sende det modificerede netkabel med:-)

//Beach
Avatar billede Beach Mester
07. marts 2007 - 00:58 #3
Ellers som screem_bille skriver-> Så smut ned i den nærmeste el-biks / computer-biks og køb et nyt kabel uden jord!

//Beach
Avatar billede screem_brille Novice
07. marts 2007 - 01:09 #4
den eneste grund til der er jord på en bærbar, skyldes netstøjfilteret i netdelen, jord er ikke videreført til computeren, så det har ikke en praktisk betydning rent sikkerhedsmæssingt.
Avatar billede robotten Praktikant
07. marts 2007 - 08:06 #5
Kan ikke opfordre til, at du gør det. Det er ulovligt, længere er den ikke. Så skaf et kabel med to ben.

Du kan også klippe stikket af, og sætte et alm. to-bens stik på, men så ryger din garenti på pc'en med stor sikkerhed
Avatar billede oz3tl Nybegynder
08. marts 2007 - 16:16 #6
Sammenlign det med en 3 hjulet cykel og fjern så det styrende hjul så skal du være dygtig for at køre på den, der er jo kigesom en grund til det 3. ben er der, hvis du vidste hvor store problemmer der er rundt omkring fordi folk "skider" på det 3. ben, det bevirker en hel masse målbart støj på nettet og som bliver sendt videre ud, ja jeg ved hvad jeg snakker om som tidligere kalibreringsteknikker, er der ikke korrekt jord på ja så kan du slet ikke regne med dit udstyr, og da der sidder et netstøjsfilter i indgangen, som slet ikke virker uden jordbenet, få hellere lavet en ordentlig forbindelse istedet for det "fusk" som du lægger op til her.

M.V.H.
TLV
Avatar billede screem_brille Novice
08. marts 2007 - 16:33 #7
nu er det altså ikke værre end du gør det til, der er tusindvis af produkter UDEN jord, og selvfølgelig kan man regne med sin lader virker uden jord, det er direkte forkert at påstå andet.
Avatar billede Beach Mester
09. marts 2007 - 01:08 #8
Kan godt se at OZ3TL har en pointe, gætter ud fra brugernavnet på du er radioamatør:-)

Det er da rigtigt at det kan (læs: vil) give "støj" på nettet ikke at sætte jord på ovenstående men....

Vi (os, dem, de og alle andre) der i alm. bruger en PC i DK og forøvrigt det meste af EU har ikke jord stik og kan næsten gætte mig til at det kun er i større firmaer, på nyere EL-installationer og så hos os der ->skal<- bruge jord, der rent faktisk bruger det!

Vil derfor give screem_bille ret i at du maler et meget forkert billede af den virkelige verden.
Jeg har i rigtig mange år haft div. EDB på stik uden jord på samme måde som resten af EU uden at det har givet anledning til de samme problemer som hvis du sætte den samme befolkining i EU til at køre på en 3 hjulet cykkel uden forhjul!!!

Prøv lige at vende den om... Kender nu nogle i EU der rent faktisk kan køre på en 3 hjulet cykkel uden forhjul? Kender du nogle i EU der kan køre med en blærbar uden jord?

Til dette skal det så også siges at det ville være dejligt hvis vi alle havde adgang til jordstik uanset hvor vi bor, uanset hvordan vi bor osv osv osv. Men sådan er det bare ikke:-(

//Beach
Avatar billede screem_brille Novice
09. marts 2007 - 01:23 #9
bare tænk på alt consimer elektronik, de indeholder oftest samme filtre, og der er "aldrig" jord på, på mere pro udstyr er der, da man på den måde undgår forskellige stel potentialer (samt sikkerhed, der er større sansynlighed for at der spildes væske f.eks i en PA fostærker end i en stue forstærker)
Avatar billede oz3tl Nybegynder
09. marts 2007 - 01:34 #10
Beach: har du nogensinde prøvet at bruge et HP3458 med IEEE koblet sammen med en pc, eller forsøgt at opdatere en FLUKE725, eller arbejdet med udstyr som skal være jordet og som ikke er det, så kan jeg sige dig HP3458 med IEEE og en PC uden jord "fucker" helt op værer endnu bliver det så når der bruges forskelligt jord potentiale, og til udstyr som skal have jord og ikke har det og du så skal koble det sammen med et stykke udstyr som er jordet, jeg synes ikke at 115 vAC er at spøge med, det samme gør sig gældende med en PC, har desvære prøvet det så mange gange, og ja jeg er radioamatør og der er det også nødvendigt at jorde alt udstyr også alle computerne, og de medamatører der ikke har gjort det klager over støj når de har tændt for deres PC, også hvis de bruger en blærbar for der er også et netfilter i forsyningen der og jord er ført med igennem så hedder den bare minus,

Jeg ved også et sted hvor man "sked" på det 3. ben resultat 2 servere stod af tillige  med 4 switche, så jeg mener ikke at det er pjat med jord benet i øvrigt er det kun i danmark kva vores LK stik at der ikke er jord og der passer de "2" benede stik "hedder vist schucko stik" og ang den 3 hjulede var det kun en sammenligning som jo sådant set fortæller at uden det 3. hjul kommer man ingen vegne.

M.V.H.
TLV
Avatar billede oz3tl Nybegynder
09. marts 2007 - 01:38 #11
Konsum elektronik er ikke forsynet med jord kva at der bruges et klasse 2 stik.

M.V.H.
TLV
Avatar billede screem_brille Novice
09. marts 2007 - 01:58 #12
hvorfor snakker du om servere og IEEE udstyr, det er ikke consumer elektronik, hvilket en bærbar er, vi er da 100% enige i at når vi taler kalibrering af diverse udstår, og måle stationer, er jord en selvfølge, men det er ikke det denne tråd her omhandler.
Avatar billede screem_brille Novice
09. marts 2007 - 02:04 #13
forskellen på en bærbar og en stationær er at jord på en computer er ført ud til kabinettet, og derved kan man få stød den vej, stikket fra en bærbar indehodler (næsten altid) kun + og minus (i nogle tilfælde styringsben til laderen), så jord er ALDRIG ført op til selve kabinettet af den bærbare.
Avatar billede Beach Mester
09. marts 2007 - 02:08 #14
FLØDEBOLLEKASTEKAMP.....:-)

Stop nu... For fanden da...

Vi snakker ikke om mega installationer eller et firma med servere i millionklassen der skal forsikres for noget i samme stil. Det det handler om en en "skide" bærbar der med eller uden jord skal have noget strøm:-)

//Beach
Avatar billede Beach Mester
09. marts 2007 - 02:16 #15
Jeg har mange gange fået en "røvfuld" når vi i de gamle dage har været ude og spille musik for div. publikum og jo jo, vi fik ikke altid adgang til den strøm vi ville. Til tider så var det ganske spændende at pille vil både en pult og et lampestativ og hold da kæft det var godt man ikke havde tyndskid på det tidspunkt;-)

Man altså.... Hvordan søren skal jeg bevise at der ikke sker en ski med KAZ24´s blærbare ved at han niver jorden fra og ellers kører som han plejer????

Jeg har lige tænt kranens HP blærbare og sat den til at lade på en et alm. 230V stik. Jeg ofre nu den maskine (får nok røvfuld hvis eksperimentet lykkedes) og vil gerne have en "opskrift" til hvordan jeg får den til at dø ene og alene pga. den måde jeg har sat den til nettet på....

//Beach
Avatar billede screem_brille Novice
09. marts 2007 - 02:20 #16
beach der sker INTET ved ikke at have jord på ;) (eller jo batteriet bliver opladet *G*)
Avatar billede Beach Mester
09. marts 2007 - 02:23 #17
:-)

//Beach
Avatar billede robotten Praktikant
12. marts 2007 - 11:17 #18
Hvad blev konklusionen, ud over at jeg har ret :)
Avatar billede Beach Mester
13. marts 2007 - 00:39 #19
robotten--->
Ret i hvad???
Der bliver ikke spurgt til om det er lovligt!
Du skriver at han "kan" klippe hele stikket af og Mont. et andet men kommer ikke rigtigt men en løsning andet end at hans garanti ryger:-)

Uden at starte en større ballade så tror jeg at spørger søger en løsning og hvad der rent tekninsk (læs: Elektrisk) sker ved at fuldføre det han selv tænker at gøre!

//Beach
Avatar billede robotten Praktikant
13. marts 2007 - 08:11 #20
he..

kaz24, er du der selv?
Avatar billede scorch Nybegynder
17. marts 2007 - 04:35 #21
Nu er det sådan at der i de fleste privateboliger(optil 80-90'erne) slet ikke er trukket jord ud til stikkontakterne. Måske spørgsmålet var om jordbenet overhovedet har nogen funktion hvor strømforsyningen bliver tilsluttet.
Det har det nok ikke, eftersom der ikke er et hul til jordbenet i stikkontakten. Skær lortet af eller køb et andet kabel.
screem_brille: Der er ikke + og - i en stikkontakt det er vekselstrøm og hedder fase og nul
Avatar billede screem_brille Novice
17. marts 2007 - 11:52 #22
det var først i 78 det blev et krav at vådrum skulle have jord, og kravet til andre rum kom først noget senere.
Avatar billede scorch Nybegynder
19. marts 2007 - 00:48 #23
Jep...det passer meget godt med 80-90'erne så. Kender ikke det præcise årstal.
Avatar billede robotten Praktikant
23. marts 2007 - 14:21 #24
Lukke?
Avatar billede screem_brille Novice
23. marts 2007 - 14:32 #25
spørger er skræmt væk...
Avatar billede xited Praktikant
28. marts 2007 - 00:22 #26
Avatar billede klaro Nybegynder
16. april 2007 - 23:43 #27
Det 3. ben klipper jeg altid af af 2 grunde.
1) Hvis det være så effektivt hvorfor dulen er der så kun 2 pins til lavvoltsdelen og som iøvrigt IKKE er forbundet til jord.
2) Maskinen bliver mere effektivt jordet gennem periferre enheder grundet ovenstående at det er ligegyldigt (så kan man spekulere over om det er så smart :-)).
Avatar billede Beach Mester
17. april 2007 - 00:43 #28
klaro--->
Dit ? omkring "hvorfor" er der et svar på fra OZ3TL 08/03-2007 16:16:51
Og så er det vi kommer til hvor mange der rent faktisk har jord på deres maskiner. Her er "det" nok mere problemet end det at én fra eller til følger din / min / vores anbefaling og klipper eller udskifter kabler:-)

//Beach
Avatar billede 7a300707 Nybegynder
27. juli 2007 - 21:26 #29
du skal fjerne det ben med jord det sker ik noget ved men du må ik fjerne + eller - så fortryder du det hele tro mig