Avatar billede scribe Novice
13. marts 2007 - 20:27 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

[Erstat] som default knap i Stavekontrol.

[Erstat] som default i Stavekontrol.

Fra computerens barndom har [Enter] tasten haft karakter af [Kør] eller [OK] men det modsatte gælder i Office pakkens stavekontrol.

Lige siden MSword fik stavekontrol har man ukritisk gentaget den samme idiotiske rutine i stavekontrolvinduet:

Når et tekststykke med en fejl i vises i stavekontrol-vinduet, er uvægerligt knappen øverst til højre i vinduet markeret.

Knappens funktion er fra starten [Ignorer Her] - hvilket kan være OK, hvis man ikke ønsker at ændre teksten.

Hvis man ændrer det mindste i tekstruden ændres knappens funktion til [Fortryd Rediger]; men knappen forbliver fokuseret, således at et [Enter] vil fjerne den eller de rettelser, man har foretaget og gå videre i teksten.

Det burde ellers være logik for burhøns, at hvis brugeren har ændret teksten, så er det nok bevidst og fortrinsvis til det bedre.  Så det vil være uhyre sjældent, at hun ønsker at "fortryde" ændringen - Ja af alle de gange, hvor jeg efter møjsommeligt at have rettet en eller flere ting i teksten, spontant har tastet Enter, erindrer jeg ikke én eneste gang, hvor jeg virkelig havde til hensigt at fortryde mine ændringer.  Tvært imod har jeg ærgret mig over, at al min møje var spildt.

Mulighederne for at godkende ændringerne er:

1. at man skal muse rundt til erstat knappen, hvilket er særdeles anstrengende og lettere invaliderende.

2. Man kan også blive invalideret på anden vis, nemlig ved en akavet hals- og finger-brækkende taste-kombination "Alt+E". Hvis man ellers kan huske sin PC's nationalitet - hvis det er en engelsksproget PC "Alt+R".

3. Endelig kan man bruge ca. fem tastetryk 4 x [Tab]+[Enter]

Ingen af disse alternativer er tiltrækkende eller arbejdsbesparende.

Derfor en toppræmie til den, der kan levere en løsning eller workaround, som automatisk flytter fokus fra [Fortryd] knappen til [Erstat] knappen lige så snart, der er foretaget rettelser i tekstruden, således at et sundt og spontant [Enter] effektuerer rettelserne i stedet for at annullere dem.

Jeg ser frem til en smart løsning!
Avatar billede supertekst Ekspert
16. marts 2007 - 10:21 #1
Vil prøve at eksperimentere med en programmeret stavekontrol. Har undersøgt mulighederne i VBA - og jeg tror det kan lade sig gøre.
Vender tilbage senere...
Avatar billede scribe Novice
16. marts 2007 - 12:45 #2
Tak,
det lyder interesant.
Jegkører selv makroer til stavekontrollen i e-mail, hvor det er meget bøvlet at skifte sprog - men jeg kan ikke rigtigt komme langt nok ind i stavekontrollen som helhed.

Hvis man kunne få fingre i kildekoden, ville det være formodentlig en forholdsvis smal sag blot at flytte fokus fra den uanvendelige fotryd knap til erstat knappen.
Avatar billede scribe Novice
18. august 2010 - 17:34 #3
Hej Supertekst-IT,

Har du fundet nogen løsning på den tåbelige stavekontrol, som default vælger fortryd,hvis man taster enter?

Åbne spørgsmål med indlæg:

[Erstat] som default knap i Stavekontrol. i kategorien Programmer / Officepakker / Microsoft Office | 2 indlæg. (Spørgsmålet er over 1250 dage gammelt)

Husk: At følge med i debatten, svare på eventuelle spørgsmål - og lukke spørgsmålet når du får en løsning eller selv finder et svar.
Tip: Lær at stille bedre spørgsmål her | Glemt bruger?: Bestil nyt kodeord her | Hjælp: Klik her for hjælp til Eksperten.
Avatar billede supertekst Ekspert
18. august 2010 - 17:46 #4
Hej scribe

Kan godt huske "sagen" - men p.t. har jeg ikke en løsning på tegnebrædtet. Men jeg har noteret det ned - så luk du blot spørgsmålet - findes jeg noget skal jeg give signal..

mvh
supertekst