Avatar billede popcity Nybegynder
18. marts 2007 - 18:57 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

C5 - brug af overskud/underskud til beregning af egenkapital

Kære eksperter,

jeg kan ikke finde ud af at få overført overskud/underskud til en position længere nede i regnskabet. Når jeg skal beregne egenkapitalen (kontonr 7000-7100) skal jeg bruge overskud/underskud (kontonr. 5000).

Jeg er nybegynder - beklager det lave niveau på mine spørgsmål ;-)

Håber virkelig I kan hjælpe :-)

Alt det bedste

Lars Jensen
Avatar billede halifax Nybegynder
18. marts 2007 - 20:12 #1
Jeg bruger et andet system end C5, men vover forsøget at hjælpe  :-)

Er kto. 5000 ikke den sidste konto under DRIFT, der viser overskud/underskud?

Årets resultat skal som du rigtigt skriver føres ned under Egenkapital i STATUS.

Mit gæt er at denne overførsel sker automatisk, når funktionen "Overfør til nyt regnskabsår" udføres.

Den type overførsel kan foretages lige så mange gange, der er behov for, fx. hvis man laver yderligere en postering under DRIFT som påvirker overskud/underskud. Saldo på konto 5000 bliver IKKE lagt sammen for hver gang man overføre årets resultat, men blot korrigeret til den ny saldo.

Der må være noget i C5's hjælpefil der fortæller om det forholder sig, som den tankegang jeg her er inde på.
Avatar billede popcity Nybegynder
19. marts 2007 - 09:19 #2
Tak for svaret!

Du mener altså ikke man kan gøre det uden at overføre til nyt regnskabsår?

Vil jo være rart at kunne udskrive en "resultatopgørelse" ind imellem, så man kan checke at det hele stemmer.

Ha´ en dejlig dag!

Lars
Avatar billede cfive Juniormester
19. marts 2007 - 13:37 #3
Hej Lars
Du kan overføre årets/periodens resultat til din egenkapital vha. tælleværker. se evt. i manualen hvordan tælleværker bruges, eller kig i demo regnskabets konto opsætning...
Avatar billede popcity Nybegynder
19. marts 2007 - 20:16 #4
Jeg har nu fået beløbet overført til egenkapitalen vha. tælleværk, men det bliver ikke talt med i sammentællingen (når jeg lægger tallene sammen for at beregne egenkapitalen)?

L
Avatar billede cfive Juniormester
19. marts 2007 - 20:24 #5
Hej Lars
Jeps. Nu har du nok gemt årets resultat i ex. tælleværk #1. og kan udskrive den via kontotypen tælleværk. De øvrige konti under EK skal du også gemme evt. i tælleværk #2.

EK i alt er så lig med tælleværk 1+2. Husk også at gæld i alt puttes i et tælleværk f.eks. #3. herefter udskriver du passiver i alt via en tælleværkskonto hvor summen er tælleværkerne 1+2+3.
Avatar billede popcity Nybegynder
19. marts 2007 - 21:42 #6
Selvfølgelig!

Tusind tak!

L