Avatar billede dux Nybegynder
21. marts 2007 - 14:16 Der er 45 kommentarer og
3 løsninger

Mangler strøm, hvor mange watt/ampere skal jeg bruge?

Nu går den ikke længere for min strømforsyning (NorthQ 4000, 400W), da jeg satte mit nye MSI Geforce 7600gs (512mb) til, brændte ledningen der går ind i grafik-kortet over!

Den har efterhånden også noget at trække, her er mit setup:

Bundkort: Intel 865PERL

Ram : 2x512mb kingston hyperx (PC3200 400 MHz)(dual channel kit) skal ha´ et sæt mere, når jeg har fået ordnet strømmen, så det bliver altså 4x512mb psu´en skal trække...

Cpu: Intel Pentium4 3.0Ghz (Hyper-Threading)

Harddisk: WD Raptor, 74 GB, 10.000 rpm
          Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 16 MB, SATA II

Grafik-kort: MSI Geforce 7600gs, 512mb, passiv køling (AGP)

udover dét, har jeg en dvd-brænder, et diskette-drev, og en blæser-styring, og så vil jeg ha´ et Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Music i også på et senere tidspunkt...

og SÅ er spørgsmålet så: hvor mange watt trækker de forskellige ting? og på hvilke linier 3.3v, 5v, 12v., hvor mange ampere, og ultimativt, hvilken strømforsyning skal jeg købe?

Er blevet lidt lun på NorthQ 4775-500S, den ser lækker ud, men jeg er i tvivl om den kan trække det hele, også mine kommende udvidelser (ram og lydkort)...

Alternativt kunne jeg bruge 2 strømforsyninger, det er der jo plads til i mit coolermaster stacker kabinet :-)

Håber i har nogen gode forslag, og i ikke tager strøm på mig, ha ha.
Avatar billede screem_brille Novice
21. marts 2007 - 14:22 #1
pas på med at bruge 2 strømforsyninger, en 500-550watt er nok til at trække ovenstående.

jeg kan desværre ikke nævne nogen bestemte PSUer, da jeg kører med reduntdante strømforsyninger i næsten alle mine maskiner.
Avatar billede dux Nybegynder
21. marts 2007 - 14:38 #2
hvorfor skal jeg "passe på med at bruge 2 strømforsyninger"???
Avatar billede dux Nybegynder
21. marts 2007 - 14:41 #3
Tænker at grafik-kortet også får strøm fra AGP porten, men hvis man går ud fra at det får 12v igennem molex-stikket bagpå giver det jo fint mening med 2 12v. rails, som der vel er på alle nye strømforsyninger, men selvfølgelig ikke på min gamle traver.
Avatar billede screem_brille Novice
21. marts 2007 - 14:52 #4
om der er et eller 5 sæt ledninger fra strømforsyningen med molex stik ændrer ikke på de kommer fra samme forsyning, og derfor har de samme stel potentiale, tager du f.eks et molex stik fra en fysisk anden psu og sætter til dit grafikkort, og lader en anden PSU forsyne dit bundkort er der ca 96% chance for dit grafikkort dør. (om den er 96% eller 90% skal jeg ikke kunne sige, men chancen for kortet dør er stort).
Avatar billede dux Nybegynder
21. marts 2007 - 16:12 #5
ok rart at vide, så synes jeg du skal lave et "svar", til når jeg engang skal dele point ud :-)...

fortsætter da tråden, for der må da være nogen herinde der ved noget om hvor meget strøm de enkelte komponenter bruger, og hvilken linie de trækker strøm fra...
Avatar billede screem_brille Novice
21. marts 2007 - 16:25 #6
http://www.journeysystems.com/power_supply_calculator_popup.php den giver en ide om hvad og hvor meget de forskellige ting bruger.
Avatar billede screem_brille Novice
21. marts 2007 - 16:28 #7
Avatar billede dux Nybegynder
21. marts 2007 - 16:36 #8
ok, begge steder bliver det lige under 300 watt... så det er måske mere amperene der er afgørende (?)
Avatar billede huset Praktikant
21. marts 2007 - 16:38 #9
Du har ikke et stort setup ;D
Hertil kan jeg ikke se hvor snakken om 2 PSU´er kommer ind. Én god PSU på 400W kan fint trække dit system.

Disse kan:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=151103

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=169177

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=312767

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=194288

Jeg trækker personligt systemer langt bedre end dit på 450W PSU af god kvalitet.
At den brænder en ledning over kan være et uheld eller dårlig PSU.

Du kan også fint bruge 2 strømbamser i et setup. Det kræver bare du planlægger sammenslutningen. Om der som SB omtaler er 3 eller 5 sæt ledninger og det ikke betyder noget - holder ikke. Ledningerne kommer jo ikke med samme spænding.
Avatar billede huset Praktikant
21. marts 2007 - 16:43 #10
Kommentar: dux

Det er KUN vejledende, og kan IKKE anbefale du "nøjes" med 300W.

En "moderne" PSU har 3 hovedforsygnings rails. 12V, 3.3 og 5V
Hertil deres negative værdier. Problemerne sker altid på den positive rail
Avatar billede huset Praktikant
21. marts 2007 - 16:47 #11
Når man snakker om high end systemer, med toppen af poppen indenfor processorer, så sikre dig en stærk 12V rail! Hertil ved store grafikkort, så sikre dig en stærk 5V rail
Avatar billede huset Praktikant
21. marts 2007 - 16:50 #12
http://www.hardware-test.dk/test_show.asp?id=2764

Spørg hvis der er noget du er i tvivl om
Avatar billede screem_brille Novice
21. marts 2007 - 16:50 #13
Du kan også fint bruge 2 strømbamser i et setup. Det kræver bare du planlægger sammenslutningen. Om der som SB omtaler er 3 eller 5 sæt ledninger og det ikke betyder noget - holder ikke. Ledningerne kommer jo ikke med samme spænding.

jo det er lige præcis hvad de gør, de tager fra nøjagtigt samme punkt inde i strømforsyningen, brug du bare 2 strømforsyninger og når noget af det brænder af pga forkert stel potentiale, skal du ikke sige du ikke var blevet advaret imod det.
Avatar billede huset Praktikant
21. marts 2007 - 16:56 #14
Øhh jeg har det da siddende nu uden problemer ;)
Der er da et hav af mennesker der bruger 2x PSU. Det er også urelevant i dette tilfælde, og ikke noget jeg gider diskutere. Opretter har ikke brug for 2, så spild af krudt.
Avatar billede huset Praktikant
21. marts 2007 - 17:03 #15
Du kan jo også får PSUér med 2 stk 12Volts rails. Det smadre heller ikke noget. De bruges i SLI setups bl.a.
Avatar billede screem_brille Novice
21. marts 2007 - 17:27 #16
huset den dag du har en el uddanelse og du har lært hvad forskellige potentialer kan gøre, så kan vi tage debatten, indtil da så lad være med at tro du ved alt om elektronik.

Forskellige potentialer er bla grunden til man ofte får stød på antenne ledninger, og i nogle tilfælde på ikke jordede kabinetter, og 117 andre tilfælde, sætter man 2 PSUér i, uden at sikre sig at de har fælles stel, så er sansynligheden for at en eller anden komponent brænder af over 90%.
Avatar billede huset Praktikant
21. marts 2007 - 17:48 #17
Jeg er da fisende ligeglad med hvilke uddannelse du har. Du deltager også i tråde omkring laptop indkøb eller PC uden at have en IT uddannelse.

Det ændre ikke ved det fact at jeg har 2 PSUér i et setup. Jeg har aldrig brændt noget af. Hertil er det et fact der findes modeller med 2 12volts rails.

Stop dog med at snakke om noget totalt urelevant for opretter og hold dig til topic.
Avatar billede screem_brille Novice
21. marts 2007 - 18:07 #18
jeg ved godt du ikke vil kendes ved fakta, men det ændrer ikke på at det netop er fakta at forskellige potentialer meget nemt smadrer elektronik.

Og om en PSU har en. 10 eller 123123 forskellige rails, så har de stasig samme stel, det har man IKKE med 2 eller flere forskellige strømforsyninger.
Avatar billede screem_brille Novice
21. marts 2007 - 18:09 #19
og man behøver ikke en IT uddannelse for at vide noget om køb af computere, og en computer er bygget af 4 ting, spoler, kondensatorer, modstande og halvledere, og det kender jeg nu en del til. (om et kredsløb sidder i en computer, tv, video, eller hvad som helst andet, så er det stadig elektonik)
Avatar billede dux Nybegynder
21. marts 2007 - 18:12 #20
skal vi ikke bare holde os til 1 strømforsyning, det er jo også rigeligt til at trække mit amatør-system, hmfr...

ja, den northq jeg nævner i toppen, er nok det mindste jeg kan forestille mig, og de 850w og 1000w sli psu´er er temmeligt meget overkill, tror heller ikke mit relæ kan klare det, så det er så nemt...

så det ligger nok mellem 500-600w...
--------------------------------------------------------------------------
en anden ting er så at jeg går efter én psu med én 140mm blæser, og jeg satser på at sætte den til min blæser-styring på front-panelet (som jeg har nu)... hvad siger i til dét? er der akut brandfare? har ikke haft nogen problemer med den nuværende, temperaturen har max været 40 grader inde i.
Avatar billede ebusiness Nybegynder
21. marts 2007 - 18:14 #21
Det her forkommer lidt underligt, den ledning burde ikke sådan uden videre brænde over. For at den kan brænde over skal der være en meget stor strøm, den strøm kan kun opstå fordi grafikkortet trækker alt for meget strøm. Min umiddelbare konklusion er derfor at grafikkortet er defekt. Det der undrer mig er at strømforsyningen ikke automatisk slukkede for systemet.

Under alle omstændigheder skal du være varsom med at fyre op under det grafikkort igen.

I øvrigt kan du til det system bruge stort set hvilken som helst strømforsyning.
Avatar billede screem_brille Novice
21. marts 2007 - 18:24 #22
du havde ikke strøm på da du satte stikket til vel ?
Avatar billede dux Nybegynder
21. marts 2007 - 18:27 #23
ebusiness> nu var det jo også oblivion jeg fyrede op under, og det kan jo få ethvert system i knæ ;-) pillede ved diverse indstillinger, i spillet, og i overclocking-featuren i "egenskaber for skærm", syntes også det kørte lidt for godt, kunne faktisk ikke se forskel på de forskellige opløsninger, udover der blev skruet ned for hertz´ne i de høje, og bloom og hdr kørte også bare derudaf, men nu er det jo heller ikke det værste grafikkort der findes :-) - nå men det jeg ville sige var, jeg har kørt over 12 timer nu uden problemer *banker under bordet* men har heller ikke haft nogen spil startet op, det tør jeg ikke, endnu...

men vil da ikke håbe du har ret, så er jeg ude i det der "e-handel" - "varen skal være, dit og dat,for den kan returneres", men lad os nu se...
Avatar billede dux Nybegynder
21. marts 2007 - 18:30 #24
screem_brille> ej, dog ikke, rører ikke ved noget elektronik med strøm på.
Avatar billede huset Praktikant
21. marts 2007 - 18:58 #25
"og man behøver ikke en IT uddannelse for at vide noget om køb af computere, og en computer er bygget af 4 ting, spoler, kondensatorer, modstande og halvledere"

Giver det klarhed over hvordan man indkøber hardware, opsætter router, servere osv *G*

Helt enig i kommentaren "I øvrigt kan du til det system bruge stort set hvilken som helst strømforsyning."
Avatar billede dux Nybegynder
21. marts 2007 - 19:12 #26
kommer i tanke om at æsken grafikkortet kom i godt kunne se ud til at have været åbnet før, den var ihvertfald ikke forseglet... og nu har firmaet ligepludseligt ikke flere af dén model på lager... hmmm
Avatar billede huset Praktikant
21. marts 2007 - 19:45 #27
Ikke rart
Avatar billede dux Nybegynder
22. marts 2007 - 01:22 #28
ok, så må jeg ha fundet min kommende strømforsyning, SeaSonic S12 430 Watt, prøv at tjekke en test eller 2, den er bare for lækker :-) YES!, og på edbpriser får den 5 stjerner hele vejen igennem af dem der har købt den... men ok de har så heller ikke lavet andet end strømforsyninger siden 1975/1980, så de har rimeligt styr på det, der er bare ikke noget bling-bling ved deres produkter, men det er heller ikke så vigtigt for mig (mere)...
---------------------------------------------------------------
og 500 for en totalt gennemtænkt psu, det er sku ok, kan specielt godt li de har kopieret min idé med at sætte blæseren op i gummi-ophæng, sådan johan!
Avatar billede dux Nybegynder
22. marts 2007 - 01:30 #29
arh ok, 6-700kr nærmere, det vil de fleste nok sige er mange penge for en 430 watt´er, uden pci-express stik... men den er perfekt til mig, intet mindre.
Avatar billede huset Praktikant
22. marts 2007 - 07:07 #30
hehe har selv modellen :D
Avatar billede dux Nybegynder
22. marts 2007 - 11:23 #31
huset> det ku du da bare ha sagt fra starten! så havde tråden ikke været så lang...

har du så en magen til som nr 2 psu?
-------------------------------------------------
nå, nu er den bestilt, forøvrigt er der kommet et enkelt pci-e stik på i den "nye" version, for dem der skulle være interesseret...
Avatar billede huset Praktikant
22. marts 2007 - 16:45 #32
har du så en magen til som nr 2 psu?

???
Avatar billede dux Nybegynder
23. marts 2007 - 04:43 #33
du skrev du havde 2 strømforsyninger i din pc?
Avatar billede huset Praktikant
23. marts 2007 - 07:52 #34
Jep, men det er 2 stk Chill.
Har også en med 2 12V rails
Avatar billede ksoren Nybegynder
23. marts 2007 - 14:23 #35
Den anden forsyning du har, bruger du vel så kun til dimser, der ikke har anden kontakt med bundkortet, såsom ekstra fans? Ellers må der unægteligt være et problem med forskel i stel
Avatar billede screem_brille Novice
23. marts 2007 - 14:29 #36
ksoren 100% korrekt (som jeg også hele tiden har skrevet)
Avatar billede huset Praktikant
24. marts 2007 - 07:03 #37
Ganske korrekt ;)
Avatar billede huset Praktikant
24. marts 2007 - 07:13 #38
Har I overvejet hvorfor man sælges PSUér med 2 stk 12V rails?

Prøver at følge med her, men modtager ingen mais fra E!!!
Avatar billede screem_brille Novice
24. marts 2007 - 07:48 #39
huset, nej hvorfor sælger man psuer med 2 rails ?
Avatar billede huset Praktikant
24. marts 2007 - 08:03 #40
http://prcdata.dk/ny/showHardware.asp?ProduktID=63415301&mode=adv

http://www.itzonen.dk/content/anmeldelse.asp?reviewid=972&page=1

Efficiency over 80%
Dual 12v rails for advanced systems
6 Pin PCI express connector
Silent running 120mm fan
Support for ATX 12v 2.2
Active PFC (Power Factor Correction)

http://www.tweakup.dk/article/768/dk/

http://www.tweakup.dk/article/418/dk/

Citat
Noget som man dog lægger mærke til her, hvis man ikke så det uden på kassen. Der er 2 stk. 12v linier hvilket betyder at strømforsyningen kører med den nyeste 12v ATX 2.0 standard. Derfor har denne strømforsyning en klar fordel på sin ydelse omkring 12v linien, da man med to linier kan sikre en høj stabilitet på 12v linien men også fordi varmeudviklingen vil være lavere for en strømforsyning hvor 12v linierne ikke skal arbejde nær så voldsomt for at give den ønskede mængde ampere.

http://www.tweakup.dk/article/409/dk/

Citat
Dette betyder nemlig at strømforsyningen er blevet udstyret med hele 2 stk. 12v linier i stedet for kun en som vi plejer at se i strømforsyninger. Grunden til dette er at man er ved at nå til grænsen for hvor meget power der kan skubbes ud igennem 12v linien, hvor 27amp er noget der ligner toppen. Dette har man løst ved at implementere endnu en 12v linie således at man nu har 2 stk, der tilsammen kan levere nok power til 12v enhederne og overskride 27amp uden problemer.
Avatar billede dux Nybegynder
24. marts 2007 - 11:38 #41
Så har jeg fået min Sea Sonic, nu må jeg bare indse at Oblivion hakker, hvilket det ikke gjorde på mit oldgamle ati 9600... opretter et nyt spørgsmål (øv)
Avatar billede dux Nybegynder
24. marts 2007 - 11:54 #42
Avatar billede huset Praktikant
24. marts 2007 - 13:17 #43
Det er jo klart 9600 ikke kan afvikle det spil
Avatar billede screem_brille Novice
24. marts 2007 - 14:27 #44
Grunden til dette er at man er ved at nå til grænsen for hvor meget power der kan skubbes ud igennem 12v linien, hvor 27amp er noget der ligner toppen

Ovenstående er ikke helt korrekt (sagt på en pæn måde), der kan sagtens laves PSUér med meget større strømstyrker, komponenterne bliver bare noget dyrere end hvis man laver 2 rails, det er den eneste grund til man laver 2 fremfor en ren og skær cost/benefit.
Avatar billede huset Praktikant
24. marts 2007 - 14:42 #45
Du spurgte og jeg svarede ;)

Selvfølgelig tager de sites fejl - soleklart
Avatar billede screem_brille Novice
24. marts 2007 - 14:49 #46
du ved godt det er ganske alm mennesker der skriver på de fleste af de sites ikke ;) (og der er nu immervæk forskel på folk der kan konstruere psuer, og folk der blot kan se nå der står PFC og så lige slå det op på nettet.)
Avatar billede huset Praktikant
24. marts 2007 - 15:10 #47
Måske skulle du melde dig så vi kan få den rigtige artikel at se. Tror ikke der er ret mange der har din viden om PSUér *G*
Avatar billede narkohaj Novice
31. marts 2007 - 10:12 #48
jeg har en kammerat ,han købte oblivion ,og det virkede så ikke på hans radeon kort der arbejde sammen med en pentium 4 hp .så købte han et grafik kort til ca 4500 ,nu kørte det fint ,men han gad kun at spille det i en dag .så røg interessen.lol
dyr investering.