Avatar billede hitchcock Praktikant
07. april 2007 - 18:26 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Flyt hukommelse til grafikkort?

Hej eksperter.

Jeg har en stationær computer fra HP. Den er såmænd super god, men grafikkortet kører med delte ram. Samtidig havde den fra start "kun" 1024mb ram, så jeg skulle opgradere til 2048mb. Det har jeg nu gjort, så den har lidt mere at arbejde med.

Jeg har hørt at det er muligt i bios'en at flytte hukommelse fra bundkortet til grafikkortet, når det er delt. Er det rigtigt, og hvordan gør man i givet fald?

Håber der er nogen der har nogle hints :)
Avatar billede huset Praktikant
07. april 2007 - 18:59 #1
Du kan gøre det via bios ja
Avatar billede huset Praktikant
07. april 2007 - 19:01 #2
Det er fordi grafikchippen tager en bid af den primære hukommelse til sig selv, for at kunne fungere. Du kan justere hvor meget RAM, der skal dedikeres til grafikchippen i BIOS. Husk at det yderst sjældent giver mere hastigheden, at dedikere mere end 16 MB til grafikchippen. Båndbredden er simpelthen for lav, til at grafikchippen kan udnytte mere - derfor anbefales også maskiner, der har RAM på selve grafikchippen, da disse er langt hurtigere.
Avatar billede hitchcock Praktikant
07. april 2007 - 20:26 #3
Ved du hvad det hedder, der hvor man ændrer det så? :)
Avatar billede huset Praktikant
07. april 2007 - 20:32 #4
Det er forskelligt fra Bios til BIOS. Der er ikke andet at gøre end snage
Avatar billede hitchcock Praktikant
08. april 2007 - 12:37 #5
Hej igen... har tjekket alt igennem nu i BIOS'en, og kommer overhovedet ikke tæt på noget der ku være det, så tror jeg konkluderer at det ikke er der... Findes der et program der gør det samme fra Windows, eller er det umuligt?
Avatar billede huset Praktikant
08. april 2007 - 17:17 #6
Nej, det skal og kan gøre via BIOS. Hvilket kort er det ?
Avatar billede hitchcock Praktikant
09. april 2007 - 12:54 #7
Det er et GeForce 7500LE... Synes bare overhovedet ikke jeg kan finde noget der minder om hukommelsesindstillinger i BIOS'en...
Avatar billede huset Praktikant
09. april 2007 - 17:45 #8
Du kan ikke på et desktop kort
Avatar billede hitchcock Praktikant
09. april 2007 - 18:17 #9
Et desktop kort? Undskyld, mit ordforråd rækker ikke så langt :)
Avatar billede huset Praktikant
09. april 2007 - 18:38 #10
Et kort der sidder i en PC. Grafikkort henvendt til laptops kan.
Avatar billede hitchcock Praktikant
09. april 2007 - 18:46 #11
Så det kan kun gøres på laptops? Den smuttede sgu så... :)
Avatar billede huset Praktikant
09. april 2007 - 18:52 #12
Jep
Avatar billede hitchcock Praktikant
09. april 2007 - 18:55 #13
Så svarede du jo, tak for hjælpen!
Avatar billede screem_brille Novice
10. april 2007 - 09:26 #14
rettelse, de bundkort med onboard grafikkort kan, det gælder både alm desktop computere, og bærbare
Avatar billede huset Praktikant
10. april 2007 - 09:41 #15
Right click on desktop
click settings
click advanced
then a panel will show with options that allow you to make all sorts of video adjustments.

Men nej, det er ikke alle kort du kan på!
Avatar billede screem_brille Novice
10. april 2007 - 09:44 #16
det er en selvfølge at kortet skal benytte delt ram.
Avatar billede hitchcock Praktikant
10. april 2007 - 19:50 #17
Tak ska i ha, jeg vil lige prøve mig ad!
Avatar billede hitchcock Praktikant
10. april 2007 - 19:55 #18
Kortet er ikke onboard, men benytter delte ram... Så må nok se nederlaget i øjnene :) Tjekkede lige for en sikkerheds skyld om jeg kunne ændre noget via egenskaber, men ak nej...
Avatar billede huset Praktikant
11. april 2007 - 08:06 #19
Det var jo det jeg skrev