Avatar billede mortcob Nybegynder
11. april 2007 - 14:27 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Brug arknummer istedet for arknavn i formel?

Hej Eksperter.

Er det muligt at henvise til et arknummer istedet for et arknavn i en formel?

Grunden hertil, er at arkenes navne ændrer sig, men rækkefølgen er den samme.

På forhånd tak.
Avatar billede tvc Seniormester
11. april 2007 - 18:53 #1
Du kan lave din egen funktion, som løser dit problem.

Hvis du indsætter følgende funktion i et modul kan du angive et arknummer i funktionen Ark_nr og få returneret navnet på det pågældende ark (arknummeret referere til arkets oprindelige Ark nummer.

Function Ark_nr(Anr)
    Ark_nr = Sheets(Anr).Name
End Function
Avatar billede tvc Seniormester
11. april 2007 - 18:56 #2
Du indsætter funktionen ved at trykke Alt F8 mens du står i din fil.

Så vælger du Indsert - Module

I det indsatte module indsætter du ovenstående funktion, hvor efter du kan kalde funktionen fra dit ark ved at skrive =Ark_nr(1) i en celle. Denne funktion henter Ark1's navn. Du kan dermed anvende funktionen i dine andre funktioner ved at erstatte Ark1 med Ark_nr(1) i dine funktioner.
Avatar billede tvc Seniormester
11. april 2007 - 22:41 #3
I øvrigt burde dine formler automatisk rette sig ind efter dine nye navne på arkene uden at du behøver at anvende ovenstående.

HVis du i en celle skriver =Ark2!C1 og du ændre navnet på Ark2 til ABC skulle din formel gerne automatisk rette sig til =ABC!C1.

Gør den ikke det?
Avatar billede mortcob Nybegynder
13. april 2007 - 10:25 #4
Perfekt.

Det var lige præcis den funktion, du lavede, som jeg havde brug for.

TUSIND TAK.

Indsender du svar, så lukker jeg.
Avatar billede tvc Seniormester
13. april 2007 - 10:59 #5
Hermed et svar :-)
Avatar billede mortcob Nybegynder
13. april 2007 - 15:53 #6
Jeg tillader mig lige, at kaste et tillægsspørgsmål ind.

Hvordan opdateres cellerne med den indtastede formel automatisk, når rækkefølgen på ark ændres?
Avatar billede excelent Ekspert
13. april 2007 - 16:06 #7
hvordan ser din formel ud ? blot 1 af dem
Avatar billede tvc Seniormester
13. april 2007 - 16:10 #8
Beklager jeg ikke lige tænkte på det da du fik funktionen.

I funktionen skal du lige indsætte Application.Volatile, der genberegner funktionen hver gang der foretages ænderinger i arket.

Udskift den tidligere funktion med denne.

Function Ark_nr(Anr)
Application.Volatile
    Ark_nr = Sheets(Anr).Name
End Function
Avatar billede tvc Seniormester
13. april 2007 - 16:14 #9
Du skal også være opmærksom på, at du jo ikke må flytte rundt på dine ark, da den læser arkets nummer efter arkenes rækkefølge!
Avatar billede mortcob Nybegynder
16. april 2007 - 13:05 #10
Jeg har et problem med at få funktionen til at virke.

Jeg kan godt få den til at returnere navnet på et givent arknummer. Men hvordan, får jeg funktionen til at returnere en specifik celleværdi fra en given celle på et givent arknummer? (eksempelvis vil jeg gerne angive ark nr. 3 celle C4 - uafhængigt af arkets navn).

Jeg har prøvet =Ark_nr(3)!C4

Men det givere blot en formelfejl.

Nogen gode råd, til løsningen herpå?
Avatar billede tvc Seniormester
16. april 2007 - 14:51 #11
Jeg har ikke lige mulighed for at teste om nedenstående virker men prøv:

=INDIREKTE(Ark_nr(3) & "!C4")

TVC
Avatar billede mortcob Nybegynder
17. april 2007 - 09:20 #12
Genialt. Det var lige præcis løsningen.

TUSIND TAK.
Avatar billede mortcob Nybegynder
18. april 2007 - 11:53 #13
Jeg er stødt ind i et nyt problem med den foreslåede løsning.

Når man opretter nye ark(Ex. sheet 12) og prøver at henvise til det ved hjælp af denne forslåede løsning (=INDIREKTE(Ark_nr(12) & "!C4")), så returneres er #REF! fejl.

Er der nogen gode bud på, hvad løsningen hertil kan være - og bedre endnu nogen som har forslag til løsningen herpå?

Mvh.

Mortcob
Avatar billede tvc Seniormester
18. april 2007 - 12:49 #14
Har du 12 sheets liggende i din projektmappe?

Funktionen tæller frem til arket så umiddelbart vil jeg tro at arket ikke findes.
Avatar billede mortcob Nybegynder
18. april 2007 - 13:05 #15
Ja, jeg har 12 sheets i mit ark.

Det mærkelige er, at det kun er nye ark, som bliver oprettet, at formlen ikke kan henvise til. Flytter jeg eksempelvis ark 6 hen som det sidste (ark 12), så fungerer beregningen. Så fejlen hænger sammen med, hvornår arket er oprettet.

Jeg undres også.
Avatar billede tvc Seniormester
23. april 2007 - 18:10 #16
Har du mulighed for at lægge den ud på en hjemmeside hvor jeg kan hente din fil og se hvad der er galt?

TVC